Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Q: Canon D30
Fra : Michael Holm

Dato : 18-11-02 02:09

Jeg har lige købt et brugt Canon D30 for 3000.-

Kameraet har været brugt til at !filme! nogle dukkefilm og har derfor taget
mellem 40.000 og 80.000 billeder. Det er dog kun brugt inde i studiet, og af
professionelle folk, hvorfor det er meget flot og velholdt.

Det må forventes at lukkeren går snart, og jeg ved at reperationen koster
2000.- men det er stadig et godt og billigt kamera.

Jeg har flg. spørgsmål:

1) Sync mellem flash og åbning fungere ikke. Jeg kan se flashen gemmen
søgeren, og flashen kommer ikke med på billedet, hvorfor jeg konkludere at
den fyrer for tidligt. Det er muligvis fordi shutteren allerede er ved at
være slidt op. Er der andre gode forklaringer?

2) Jeg ser nogen hortizontal støj i den blå kanal ved ISO 1600. Er det
normalt? - Jeg ved godt at man virkelig presser CMOSen ved ISO 1600, men
hvis det ikke virkede, ville muligheden vel ikke være der?

3) Findes der en twain driver til windows XP? - Hvordan kan jeg ellers pille
ved konfigurations indstillingerne?

4) Når jeg bruger mirror-lockup fyrer blitzen når den åbner spejlet, og ikke
når billedet tages. Har andre D30ere det samme problem? (er det en firmware
fejl, eller et problem med mit kamera?)

5) Er der nogle gode D30 websider jeg burde kende?

PS: Mit gamle Olympus C-2500L er til salg på www.QXL.dk for 2500.-

Mange tak!

Michael Holm
Vanløse

Fra : Lars

Dato : 18-11-02 02:50

"Michael Holm" <Michael@Holm.org> wrote in message
> Jeg har lige købt et brugt Canon D30 for 3000.-

Suk..Bare det var mig!

> 5) Er der nogle gode D30 websider jeg burde kende?

http://www.powershot.com/powershot2/customer/firmware.html

http://www.canon.co.jp/Imaging/BeBit-e.html

Mvh

Lars

Fra : Brian Oestergaard

Dato : 18-11-02 18:29

"Michael Holm" <Michael@Holm.org> skrev i en meddelelse
> Jeg har lige købt et brugt Canon D30 for 3000.-
Ja man tror næsten den er "varm" indtil man læser længere nede

> [...]

> den fyrer for tidligt. Det er muligvis fordi shutteren allerede er ved at
> være slidt op. Er der andre gode forklaringer?
Aner det ikke.

> 2) Jeg ser nogen hortizontal støj i den blå kanal ved ISO 1600. Er det
> normalt? - Jeg ved godt at man virkelig presser CMOSen ved ISO 1600, men
> hvis det ikke virkede, ville muligheden vel ikke være der?
Jeg har meget lidt støj i alle farverne selv ved ISO1600, så måske CCD´n er
en anelse slidt - hvis den altså kan slides ?

> 3) Findes der en twain driver til windows XP? - Hvordan kan jeg ellers
pille
> ved konfigurations indstillingerne?
Jeg bruger denne her. Nogen Twaindriver er det vist ikke, men kameraet
"interfacer" godt med XP når man bruger den - prøv det.
http://www.canon-europa.com/cgi-bin/CEDD/download.cgi/k2704enx.exe
Og kig også lige her, jeg bruger ikke selv hans remote-program, men jeg
mener du kan "pille" i kameraets settings med den.:
http://www.breezesys.com/

> [...]
ikke
> når billedet tages. Har andre D30ere det samme problem? (er det en
Den skal fyre blitzen når du bruger mirror-lockup, det er preflashen den
fyrer af. På denne måde laver den en lysmåling ved hjælp af et lille
"forskud" fra blitzen og på denne måde kan den så eksponere korrekt når den
tager billedet. Jeg synes dog at det kræver en extern, Canon, flash inden
man rigtig kan få glæde af det.

> 5) Er der nogle gode D30 websider jeg burde kende?
Og prøv så lige at fotografere i RAW og efterfølgende konvertere billederne
med bibble, så bliver du endnu mere glad for dit kamera. Jeg synes at Bibble
V.2.99 er den bedste desværre kan den ikke downloades mere, men prøv den
nye, den laver ligeså gode billeder. Jeg synes bare interfacet er lidt mere
besværligt, men det er der sikkert flere meninger om.
http://www.bibblelabs.com/

Brian Østergård