Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
foto til af fylde færre kb
Fra : JEK

Dato : 17-11-02 17:54

Hej i gruppen

Jeg ville lige hører om en venlig sjæl kan hjælpe med følgende. Jeg har
taget nogle foto med mit Canon A40 med en for høj indstilling til web brug
(fylder over 700kb) og nogle af disse foto skulle jeg have ud på min
hjemmeside.
Jeg har ladet mig fortælle at programmet Paint Shop pro 7 skulle kunne løse
det problem, nu er spørgsmålet bare lige hvordan ?
Jeg kan godt finde ud af gøre mit foto mindre med resize men jeg syntes den
gode kvalitet forsvinder.

På forhånd tak for hjælpen

MVH
JEK

Fra : Peter Loumann

Dato : 17-11-02 19:28

On Sun, 17 Nov 2002 17:54:15 +0100, "JEK" <jek@city.dk> wrote:

>Hej i gruppen

Hej

> [...]
>taget nogle foto med mit Canon A40 med en for høj indstilling til web brug
>(fylder over 700kb) og nogle af disse foto skulle jeg have ud på min

Der er tre måder at slanke dem på
- færre pixels (= færre cm på en skærm)
- færre farver
- højere kompression (typisk jpg, evt png eller gif)

>Jeg har ladet mig fortælle at programmet Paint Shop pro 7 skulle kunne løse
>det problem, nu er spørgsmålet bare lige hvordan ?

Tjah - kig Hjælp og menuer igennem

>Jeg kan godt finde ud af gøre mit foto mindre med resize men jeg syntes den
>gode kvalitet forsvinder.

I princippet forringer enhver rezise kvaliteten, voldsomt ved
forstørrelse, mindre, men dog mærkbart ved formindskelse. Det vil
sige, at efter rezise er der næsten altid brug for et skarpheds- /
klarhedsfilter.

Desuden må du /aldrig/ bearbejde et foto i jpg-format. Hvergang du
gemmer en jpg-fil, forringes kvaliteten. Inden du går i gang med at
gøre noget som helst ved billedet, skal du tage en kopi i et tabsfrit
format. I paint shop pro vil psp-formatet være det naturlige. Den
arbejder du så med. Først når du er /helt/ færdig, kan du igen
eksportere til / gemme som jpg.

Hvis du har brug for mere specifik hjælp til paint sho pro, så har du
bedre chancer i

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : JEK

Dato : 17-11-02 21:18

Tusinde tak for svaret, der var i hvert fald nogle retningslinier jeg ikke
havde tænkt over/vidste, sjovt du skulle nævne nyhedsgruppen edb.grafik sad
faktisk og
vurderet hvilken gruppe jeg skulle smide mit indlæg til.

Endnu engang tak for hjælpen Peter

MVH
JEK

Fra : Michael Schrøder

Dato : 17-11-02 22:24

"JEK" <jek@city.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det problem, nu er spørgsmålet bare lige hvordan ?
> Jeg kan godt finde ud af gøre mit foto mindre med resize men jeg syntes

I PSP's resize del, skal du vælge "Smart size" i "resize type" (næsten
nederst).

mvh Michael Schrøder