Opslag i Farum kirkebog, konfirmation ca. ~
Fra : Martin Bang Dahl

Dato : 17-11-02 17:37

Jeg prøver at finde forældrene til min tip-tip-oldefar, Lars Jørgen
Andersen. Han var smed
i Isterød, og i FT-1870 er han 39 år og født i Værløse. Men der er ikke født
nogen Lars Jørgen Andersen i årene omkring 1831, derimod er der født en Lars
Jørgensen, 1829, og en Lars Andersen, 1830 (30/11).
Jeg har fundet Lars Jørgen Andersen i FT-1845 i Farum, 15 år gl. og født i
Værløse og plejebarn hos smed Lars Andreasen og hustru Inger Larsdatter.
Jeg vil derfor høre om der er nogen, der kan hjælpe mig med et opslag i
Farums kirkebog og fortælle mig om han er konfirmeret der, og hvad der i
givet fald står om ham.

Min gæt er at han er identisk med Lars Andersen (hvor kommer navnet Jørgen
ind billedet?) og søn af Anders Larsen og Bodil Kirstine Nielsdatter. De
optræder som gårdfolk i Værløse i 1834 og 1840, men i 1845 er de så i Farum
som indsiddere og daglejere. I 1850 er de tilbage i Værløse. De får bl.a. en
søn, Rasmus i 1844 i Farum. Anders Larsen er vist nok bror til Inger
Larsdatter, hvor Lars Jørgen er plejebarn, jvf. familysearch (kan dette
bekræftes?)

mvh
Martin Bang Dahl

Fra : Hanne Jespersen

Dato : 22-11-02 21:46

"Martin Bang Dahl" <m_b_dahl@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg vil derfor høre om der er nogen, der kan hjælpe mig med et opslag i
> Farums kirkebog og fortælle mig om han er konfirmeret der, og hvad der i

KB Farum sogn. Konfirmerede drenge 30. marts 1845.
nr. 4. Lars Jørgen Andersen søn af jordbruger Anders Larsen og hustru Bodil
Kirstine Nielsdatter paa Farum Overdrev f. i Lille Værløse 1830 3die
November.

KB Værløse sogn. Fødte drenge. 3. november 1830 Lars Jørgen Andersen søn af
.... som ved konfirmationen.

> [...]

Anders Larsen er vist nok bror til Inger
> Larsdatter, hvor Lars Jørgen er plejebarn, jvf. familysearch (kan dette

Nej ikke umiddelbart, men iflg. FT 1850 og 1860 Værløse sogn er Anders
Larsen født i Søllerød sogn. Han er 61 år i 1860 tællingen.

Hanne Jespersen
medarbejder ved Værløse Lokalhistoriske Arkiv

Fra : Martin Bang Dahl

Dato : 23-11-02 11:44

Tusind tak for hjælpen til
Hanne fra Værløse Lokalhistoriske Arkiv!

Så stammer han, som jeg antog, fra Fredsholmgård i Lille Værløse, hvor
hans mødrende slægt har boet et par generationer, jvf. folketællingerne
på nettet.

Vedr. faderen Anders Larsen, så kunne jeg godt tænke mig at få
bekræftet om han skulle være søn af Lars Mortensen og hustru Kirsten
Larsdatter
i Holte, Søllerød sogn og dermed barnebarn af sognefoged Lars Nielsen i
Stavnsholt, Farum sogn.

Der kunne således være familiemedlemmer fra Søllerød som faddere ved
familiens dåb i Værløse.

Men det bliver nok et projekt for mig når jeg engang i fremtiden får tid til
en tur på arkivet.

mvh

Martin B. Dahl

Fra : Hanne Jespersen

Dato : 28-11-02 23:03

> [...]
> Larsdatter
> i Holte, Søllerød sogn og dermed barnebarn af sognefoged Lars Nielsen i

Ja det ser det ud til, at du har ret i.
Byhistorisk Arkiv for Søllerød kommune har i 1984 udgivet en afskrift af
Folketælling 1801 for Søllerøs sogn med navneregister.
Holte: 7. fam.
Lars Mortensen, husbonde, 57, gift 2, gaardmand
Kirsten Larsd. hustru, 28, gift 1
Morten, 7
Peder, 6 deres børn
Anders, 2
Birthe, 4
Peder Larsen, tienestekarl, 30, ugift
Hendrik Saxe, tienestedreng, 17, ugift
Kirsten Nielsd., tienestepige, 24, ugift

> Der kunne således være familiemedlemmer fra Søllerød som faddere ved
> familiens dåb i Værløse.
Det er svært at tyde fadderenes navne og stedbetegnelsen ved Lars Jørgen
Andersens dåb, men umiddelbart ser der ikke ud til at være nogen af Anders'
søskende fra 1801 tællingen, men muligvis nogen af Bodil Kirstine
Nielsdatters familie fra Værløse.

Med venlig hilsen
Hanne Jespersen