Incest-terapi under anklage - skriver Poli~
Fra : T'abula R'asa

Dato : 17-11-02 15:28

---

Tidligere i aar blev en mand fra Koebenhavn meldt til politiet for
incest mod sin voksne datter og dennes stedsoester. Under terapi havde
de fundet ud af, at han misbrugte dem seksuelt, da de var boern. Foer
de kom i terapi, huskede de ikke misbruget. Manden blev tiltalt og en
naevningedomstol berammet. Han sad varetaegtsfaengslet i tre en halv
maaned.

Men kort foer retssagen blev manden loesladt og sagen droppet.
Statsadvokaten i Koebenhavn var blevet opmaerksom paa, at beviserne i
sagen byggede paa recovered memories - genfundne minder. Det kalder
eksperterne fortraengte barndomsminder om seksuelt misbrug, der kommer
frem under terapi.

Eksperterne betvivler ikke, at boern misbruges. Men de saetter
spoergsmaalstegn ved minder, som kommer frem under hypnose, saakaldt
regressionsterapi og andre teknikker, der foerer voksne tilbage til
barndommen.

" Der er intet videnskabeligt belaeg for at sige, at genfundne minder
altid er sande. Der er heller ikke belaeg for at sige, at man kan
fortraenge traumer. Det sker i sjaeldne tilfaelde. Men for de fleste
er problemet stik modsat: De kan ikke lade vaere med at huske de
forfaerdelige haendelser ", siger Dorthe Berntsen, mag.art. og ph.d.
i psykologi paa Aarhus Universitet og en af de faa danske forskere,
der har beskaeftiget sig med genfundne minder.

Men nu har sagen fra Koebenhavn for alvor sat gang i en debat blandt
fagfolk. En debat, der har rullet i mange aar i andre lande, blandt
andre England, Sverige, Norge og Holland. Her har familier staaet
frem og fortalt, hvordan genfundne minder har smadret dem. Voksne
boern har afbrudt kontakten med deres foraeldre - og i flere aar foelt
sig som incestofre, foer de indsaa, at deres minder var uden hold i
virkeligheden.

I England nedsatte psykiaterne for nogle aar siden en arbejdsgruppe,
som undersoegte faenomenet og kom med anbefalinger. I Sverige lavede
Psykologforbundet i 2000 en kvalitetsstandard for, hvordan medlemmerne
skal forholde sig til genfundne minder.

" Det gjorde vi for at undgaa, at psykologer fremmaner falske minder,
som eventuelt kunne blive brugt i en retssag ", siger Oerjan Salling,
professionsansvarlig i Sveriges Psykologforbund.

" Vi skal vaere bevidste om, at genfundne minder baade kan vaere et
minde om en virkelig haendelse, et falsk minde og et symbolsk minde.
Psykologen skal ikke tage udgangspunkt i det ene eller det andet.
For det er vilkaarligt, om mindet er sandt eller falsk ".

I Dansk Psykiatrisk Selskab er formand Soeren Bredkjaer stemt for, at
der nu nedsaettes en arbejdsgruppe i stil med den, psykiaterne i
England lavede. Han oplyser, at selskabets bestyrelse 25. november
skal droefte sagen.

I nogle retssager om seksuelt misbrug af boern indgaar erklaeringer fra
psykiatriske overlaeger i bevismaterialet. I erklaeringerne udtaler
psykiaterne sig om trovaerdigheden af de udsagn, den kraenkede part
er kommet med.

" Det er vigtigt, at vi har en stor viden om genfundne minder. Ellers
risikerer vi i vaerste fald at vaere med til at faa nogle uskyldigt
doemt ", siger Soeren Bredkjaer.

I den aktuelle sag fra Koebenhavn forelaa der laegeerklaeringer. I dem
satte de psykiatriske overlaeger ikke spoergsmaalstegn ved kvindernes
erindringer.

--

Af Karen Klarskov og Lise Bondesen.

Kilde: Politiken, 16. nov. 2002.
Post : Peter S. Winding, T'abula R'asa.

---

Videre laesning for hvem det maatte interessere:
The Skeptic's Dictionary om " repressed memory therapy ",
http://www.skepdic.com/repress.html

Fra : Anita

Dato : 17-11-02 16:47

"T'abula R'asa" <tabularasa@nym.alias.net> skrev

[KLIP artikel fra politiken]
> --
>
> Af Karen Klarskov og Lise Bondesen.
>
> Kilde: Politiken, 16. nov. 2002.
> Post : Peter S. Winding, T'abula R'asa.
>
> ---

Hej Peter.

Hvorfor skriver du ikke dine egne kommentarer til de artikler du gengiver.
Jeg er meget mere interesseret i dine holdninger og meninger, end en
gengivelse af en artikel, og en journalistik som man alligevel oftest bør
være kritisk overfor.

Det er fedt at sager tages op her i gruppen og at der kommer oplæg til
debat, men hvorfor ikke starte med selv at tage stilling og fortælle sin
egen mening - selvom den evt. er åbenlys for nogen.

Fortæl hvor (i artiklen) du finder noget spændende, kritisabelt, forargende
osv.

Venlig hilsen Anita

Fra : Bo Warming

Dato : 18-11-02 01:24

"T'abula R'asa" <tabularasa@nym.alias.net> wrote in message

Godt at Tabula Rasa ser på justitsmord om "genfundne minder"

På bogmessen udtalte Jan Guillou(Hekse og pædofili bog) respekt for
dansk debat, også om stavepladesager, der har dæmpet papirnussermagt.

DK er lødigere end Sverige.

FORDI:
'

På bogmessen spurgtes ex-EB-chef Sv O Gade om
"Var massageannoncer og sexbrevkasse ikke vigtig for den oplagsfremgang,
som Victor Andreassen får æren for?" og han svarede
"Det kunne jeg skrive et langt kapitel om"
Trist at den fine bog om Victor kun nævner Sten og Inge Hegelers
populære og sensationelle erotiske brevkasse i forbifarten.
Ved siden af sex-modighed kan EB-succes forklares ved at skattetryk
havde nået smertegrænsen.
Rindal havde kritiseret kunststøtte og Glistrup havde foreslået Rindal
at starte et parti på det grundlag.
Victors anti-skrankepave linie var en sikkerhedsventil for
velfærdsstatens skattetrykkoger og beredte vejen til Glistrups
vellykkede anti-papirnusser-opgør i 1973 - så EB har meget at være stolt
af..

Fra : T'abula R'asa

Dato : 18-11-02 20:23

Hej igen, Anita [smil].

Jeg haaber det gaar godt med studiet og resten af tilvaerelsen. Er du
begyndt i praktik paa det omtalte sted? Jeg har selv foretaget et skift
til noget tilsvarende for ikke saa forfaerdelig laenge siden. Det har
medfoert en lettere justering paa mit foelelses/kaerlighedsliv og
alkohol/stofmisbrug, saa det kan jeg kun vaere meget tilfreds med.

> Hej Peter.

> Hvorfor skriver du ikke dine egne kommentarer til de artikler du
> gengiver. Jeg er meget mere interesseret i dine holdninger og
> meninger, end en gengivelse af en artikel, og en journalistik som
> man alligevel oftest boer vaere kritisk overfor.

> Det er fedt at sager tages op her i gruppen og at der kommer oplaeg
> til debat, men hvorfor ikke starte med selv at tage stilling og
> fortaelle sin egen mening - selvom den evt. er aabenlys for nogen.

> Fortael hvor (i artiklen) du finder noget spaendende, kritisabelt,
> [...]

Din kritik er fair, men naar jeg indimellem poster disse nyheder uden
uddybende kommentarer, haenger det altsaa sammen med, at jeg for det
meste hverken har tid eller mentalt overskud til at forfatte en
laengere smoere. Ikke hermed sagt, at jeg ikke oensker at gaa ind i
diskussioner omkring disse, men naar saa faa alligevel tager synlig
notits af min tilstedevaerelse i dette forum, vil jeg gerne lade det
vaere op til folk derude at reagere, foer jeg spilder min og andres
tid paa de saedvanlige rants. Hvor jeg personligt staar, kan som
hovedregel udledes efter emnets tankestreg eller nederst i selve
indlaegget. Som nu det, at jeg i dette tilfaelde linker til Skepdic,
"Humbug!", som Dicken's Scrooge ligesaa kort ville have udtrykt det.

Ha' det godt
Peter

--
Whenever I'm alone with you,
you make me feel like I am free again

--"Lovesong" [Disintegration] 1989, Robert Smith/The Cure.

Fra : Anita

Dato : 20-11-02 15:20

"T'abula R'asa" skrev

Hej Peter

> Jeg haaber det gaar godt med studiet og resten af tilvaerelsen. Er du
> begyndt i praktik paa det omtalte sted?

Ork ja, og jeg er også færdig, bestået og har fået en flot udtalelse

> [...]
> medfoert en lettere justering paa mit foelelses/kaerlighedsliv og
> alkohol/stofmisbrug, saa det kan jeg kun vaere meget tilfreds med.

Det lyder godt og spændende.

> [...]
> uddybende kommentarer, haenger det altsaa sammen med, at jeg for det
> meste hverken har tid eller mentalt overskud til at forfatte en

Som jeg ser det, behøver det heller ikke nødvendigvis at være "en længere
smøre" men blot være en afsluttende kommentar, måske et eller flere
spørgsmål.

> Ikke hermed sagt, at jeg ikke oensker at gaa ind i
> diskussioner omkring disse, men naar saa faa alligevel tager synlig
> notits af min tilstedevaerelse i dette forum,

Jeg tror du undervurderer. Jeg tror der er mange, der tager notits af folk
herinde. Selv læser jeg (næsten) alle indlæg, og de der skiller sig ud
lægger man naturligvis mere mærke til. Der er dine indlæg bestemt iblandt.
Når jeg ikke altid kommenterer på disse indlæg er det primært fordi jeg ikke
har noget yderligere at byde ind med.

> [...]
> tid paa de saedvanlige rants. Hvor jeg personligt staar, kan som
> hovedregel udledes efter emnets tankestreg eller nederst i selve

Okay. Det er selvf. også en måde at gøre det på, men det kan være ret
vanskeligt at "vurdere/tolke/forstå", når pointerne ikke står direkte
skrevet.

Men for nu at knytte en kommentar til artiklen, så synes jeg det er uheldigt
med disse 'forhørs'metoder, hvor der kan sås tvivl om oprigtigheden af
'minder'. Det er hårdt nok i sig selv at have været udsat for en traumatisk
oplevelse, hvis man bagefter ikke opfattes som troværdig er det endnu et
nederlag.

Det er nok udemærket at der er forældelsesfrister på en række områder, så
man undgår sager baseret på, 20-30 år gamle, fortrængte minder. Selvfølgelig
skal gamle fortrængte minder, der pludselig dukker op til overfladen,
bearbejdes, men spørgsmålet er om de skal kunne danne grund for en eventuel
retssag. Det mener jeg ikke. Hvis man har gået med et traume i så mange år,
er det langt vigtigere at få det bearbejdet på fornuftig vis, end det er at
få en gerningsmand/kvinde straffet. Vedkommende kan endda være død, siden
hændelsen fandt sted.

Venligst Anita

Fra : T'abula R'asa

Dato : 19-11-02 21:28

PSW:

> [...]
> Som nu det, at jeg i dette tilfaelde linker til Skepdic, "Humbug!",
> som Dickens' Scrooge ligesaa kort ville have udtrykt det.

Hastvaerk er lastvaerk, siges det. Det sidste her var godt nok en
forklaring paa, hvorfor jeg normalt ikke kommenterer de nyheder,
jeg bringer, men jeg glemte i samme aandedrag at sige, jeg nu
har besluttet at gribe det anderledes an for fremtiden.

Hilsener til Anders, Martin og, F., som sikkert laeser med her.
Hej igen, Anita
Peter

--
All I ever wanted, all I ever needed
Is here in my arms

--" Enjoy the Silence " [Violator] 1990, Martin Gore/Depeche Mode.

Fra : T'abula R'asa

Dato : 24-11-02 02:48

Hej igen, Anita.

> [...] for nu at knytte en kommentar til artiklen, saa synes jeg det
> er uheldigt med disse 'forhoers'metoder, hvor der kan saas tvivl om
> oprigtigheden af 'minder'. Det er haardt nok i sig selv at have
> vaeret udsat for en traumatisk oplevelse, hvis man bagefter ikke
> opfattes som trovaerdig, er det endnu et nederlag.

Det er problematisk, om man ikke bliver taget alvorligt, saafremt der
virkelig har fundet fysiske overgreb sted, lad der ikke herske nogen
tvivl om det, men langt vaerre er det nu faktisk, hvis erindringer
om disse i stedet bygger paa klientens ubevidste fantasier om samme,
terapeutens oenske om at frembringe saadanne indtryk, evt. oedipale
konflikter eller det, at vi mennesker paa forunderlig vis indeholder
et vaeld af (umiddelbare ubevidste) oplevelser og erfaringer, som vi
umuligt kunne have gjort os i den fysiske virkelighed. Det sidste
finder man dokumentation for i faglitteraturen omhandlende bl.a.
bevidsthedsudvidende stoffer.

> Det er nok udemaerket at der er foraeldelsesfrister paa en raekke
> omraader, saa man undgaar sager baseret paa, 20-30 aar gamle,
> fortraengte minder. Selvfoelgelig skal gamle fortraengte minder,
> der pludselig dukker op til overfladen, bearbejdes, men spoergsmaalet
> er om de skal kunne danne grund for en eventuel retssag. Det mener
> jeg ikke. Hvis man har gaaet med et traume i saa mange aar, er det
> langt vigtigere at faa det bearbejdet paa fornuftig vis, end det er
> at faa en gerningsmand/kvinde straffet. Vedkommende kan endda vaere
> doed, siden haendelsen fandt sted.

Og hvem kan overhovedet huske saa langt tilbage. Foraeldelsesfristen,
saa vidt jeg lige mindes, er i oevrigt ti aar frem fra den dag, hvor
vedkommende fylder atten.

Flere hilsener
Peter

--
Feel the fever coming
You're shaking and twitching

--" Dream On " [Exciter] 2001, Martin Gore / Depeche Mode.