darlig mave, foder
Fra : Nico

Dato : 17-11-02 14:09

Hej
Min schafer han pa 2 ar som jeg har faet fra dyreinternatet,
han er ikke sa glad for torfoder han spiser kun 1/3 del af og spiser
resten over hele dognet, sa jeg prover at skifte, men sa for han tit darlig
mave, og sa kan han ikke holde sig natten over. kan man fa nogen piller
som kan stoppe dinaren, Han er ellers meget glad for leverpostejs mader.
men det kan han jo ikke leve af alene.

Jeg arbejder om natten er det sa en ikke god ide at give ham mad om morgen
for sa har jeg jo hele dage til at fa ham renset ud til natten.

pa forhand tak
Nico' far

Fra : Nina El Falaki

Dato : 17-11-02 14:44

Du skal ikke skifte foder, det kan give den dårlige mave. Vælg et godt foder
dvs. et fra dyrehandleren og hold dig til det i mindst 2 måneder.

Nu når hunden har dårlig mave ville jeg faste den 24 timer og derpå give den
ris med fisk eller kylling. Ganske langsomt over 14 dage skal du så blande
tørfoder i, indtil den kun får tørfoder.

Hjælper fastekuren og skånemaden ikke må du til dyrlæge.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : BN

Dato : 17-11-02 17:38

Hejsa

Leverposteg er ofte meget krydret, som kan give hunden darlig mave, sa prov
at undga for meget af det. Drop det ikke helt, for det er jo hundens livret,
men hold evt. en pause.
Der er mange hunde, som ikke spiser maden med det samme, mens andre grovader
det hele pa en gang, sa det er altsa meget forskelligt fra hund til hund. Nu
har du provet mange slags foder, som sagtens kan vare skyld i
maveforstyrrelserne, da det er vigtigt at blande de to fodre sammen i
starten, saledes der kommer en blid overgang.
Vores hund far ogsa torfodder - Eukanuba, den gronne er hun ikke glad for
men elsker den rode. Om vinteren far hun den gronne, da der ikke er sa meget
fedt i den, som hun heller ikke har brug for om vinteren, hvor hun ikke
lober sa meget ude i forhold til sommeren. Hun har en ugentlig fastedag - om
mandagen, dette skulle vare godt for systemet. Om tirsdagen er hun som alle
andre dage meget sulten, hun far rigeligt vil jeg skynde mig at sige. Na,
til sagen:
Hvis hun ikke gider at spise maden, ma hun selv om det, sa er hun ikke
sulten nok. Hun spiser det senere, nar hun finder ud af at der ikke bliver
andet serveret, og sa er den gronne ogsa god nok. Prov evt. dette, men hvis
han ikke spiser noget i nogle dage, synes jeg naturligvis at du skal skifte
foder, men i ojeblikket kan der vare tale om en idé hunden har faet, som at
leverposteg er vard at vente pa (jeg forstar ham egentlig godt ; -))

God fornojelse med hunden, og hvor er det dejligt at der er nogle som gerne
vil have et dyr fra et internat, det er flot og meget sodt gjort, haber
hunden giver mange glader i fremtiden.

PS. Idag for Sandra den bla, for nu er hun nemlig gammel nok, det er hun
glad for!

Hilsen BN

Fra : Jørgen

Dato : 17-11-02 18:19

Hej igen

Tak for svarene, fortsat god aften

Jørgen

Fra : Ladycatwoman

Dato : 18-11-02 14:36

Hej

Vi vil gerne det bedste for vores dyr, men det er ikke ensbetydende med, at
det Er det bedste.
Som der ogsa star i de andre indlag, er foderskifte med til at give darlig
mave og derfor en meget darlig ide. Hvis der af en eller anden grund
alligevel skal skiftes foder, skal det vare over en periode pa ca. 14 dage.

Mht. leverpostejen har vi mennesker da ogsa vores favoritmad, men hvis vi er
sultne nok, kan vi stortset spise alt. Det samme galder altsa for hunde.

Min schafer Cujo (ja, det hedder han og det HAR vi diskuteret herinde) er
vant til at fa rester, hvis der er nogle, og ellers far han torfoder. Af den
grund spiser han efter os, hvilket ikke er noget problem i vores dagsrytme.
Da jeg har indtryk af, at dit mal er, at Nico kun skal have torfoder, kan du
fint give ham mad om morgenen. Sa lange det er nogenlunde samme tidspunkt
hver dag.
Hvis han sa ikke er interesseret i det, er det hans problem. Igen er man
sulten nok, skal man nok spise.
Cujo venter gerne med at spise sit torfoder, til vi gar i seng, da det jo sa
er sikkert, at der ikke falder mere menneskemad af. Tilgengald bliver der sa
ogsa grovadt.
Derfor tror jeg Nico er pa samme made. Han venter sa lange som muligt, for
det kunne jo vare, at der faldt noget mere spandende af.
Problemet er, at vi er blevet for "gode" ved vores hunde. Oprindeligt kunne
hundene i naturen ikke tillade sig at vente pa et bedre maltid, for hvad
hvis der ikke kom et, og det andet var spist?

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 19-11-02 08:28

Hej Damekattekvinde

Jeg er ikke helt sikker på at jeg er enig med dig i alt hvad du skriver. Jeg
mener det kan
være en fordel at skifte hundemadsmærke en gang i mellem. Der kan være flere
gode
grunde
hertil - med Sally oplever vi altid at hun bliver mere aktiv når vi har
skiftet, og dette tolker
jeg som et sundhedstegn. En anden grund er at der sker en hærdning af en
hundemave som
mere eller mindre er skabt til ådsler og lignende, og efter min bedste
overbevisning bliver
maven sart hvis den kun tilføres en slags mad. Sidst kan det vel også blive
kedelig for
hunden
hvis den skal spise det samme dag efter dag. Min fætters jagthund mistede en dag

fuldstændig appetitten og gad ikke æde mere så skriftede han til det næstbedste
produkt på
markedet og hunden fik appetit igen.

Vi fodre Sally på den måde at hun får sin aftensmad; rester og hundemad i en
pærevælling,
og når hun så har ædt det er ballet forbi. Hun har endnu aldrig levnet andet en
salat, men
vi tager også skålen fra hende så snart hun forlader den. Nu har en rottweiler
også en
glubende appetit, og jeg tror faktisk aldrig hun har været så mæt hun ikke kunne
klemme en
bid mere ned. Det er med lidt blandede følelser at jeg siger min hund aldrig har
været
stopmæt, men vi har til gengæld dyrlægens ord for at hun er en af de få rotter
der ikke er
overvægtige ...

I henhold til det strengen begyndte med så har vi temmelig gode erfaringer med
at holde
balance i hundens maven. Nu er vi også meget aktive lorteopsamlere, men også når
Sally
kaster sin "last" steder hvor der ikke skal samles op, ser vi efter hvad hun
kaster. Det er
måske ikke altid lige lækkert at gå rundt i skovbunden og kigge efter hundelort,
men det er
en vigtig indikator på hundens sundhedstilstand og hvis der er problemer med
hård eller tynd
mave får Sally tykmælk over sit næste måltid. I værste fald får hun også et par
paragurt.

Held og lykke med hunden maveflora
Mvh
Kim

Fra : BN

Dato : 19-11-02 10:41

Hej Kim

Min hund har fået det samme foder siden hun var 1,5 år, hun er i dag 5,5.
Hun hopper og springer (springer spaniel -field trail) hver gang hun skal
have noget at spise. Hun kan faktisk næsten ikke vente til at jeg siger vær
så god. Nu kunne man tro at det er fordi hun er ved at dø af sult, men det
er hun ikke. Hun får så meget så det passer til hendes størrelse
(Eukanhuba), endda lidt mere for ellers bliver hun for tynd, da hun er meget
aktiv.
Jeg kender andre hunde, som tidligere havde fået diverse forskellige mærker,
som har haft voldsom problemer med maven, men så snart de gik over til et
lidt dyrere mærke var det okay for hunden.
Vores hund får nogle gange lidt ved siden af, hun elsker agurk og
gulerødder, og når jeg skærer salat ser hun også gerne at hun får et blad,
men ellers så får hun stors set kun Eukanabu, som hun endnu ikke er blevet
træt af, og hendes mave og resten af hendes krop og system er upåklageligt.
Maden indeholder også mange gode ting, som er med til at opbygge og
vedligeholde hundens sundhed og velvære.

Hilsen BN

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 20-11-02 09:25

Hej BN

Hvad angår maden så tror jeg nok vi er enige om at dens vigtig ikke kan
overvurderes, og når jeg siger at vi skifter mærke en gang i mellem så mener jeg
at det er mellem de bedre eller dyrere mærker; Eukanhuba, Hills og hvad de nu
hedder .....

Sally kan næsten heller ikke vente på et værsgo selvom hun heller er ved at dø
af sult - hun tror det muligvis, men det ligger nok til nogle hunde(racer) ....

Mvh
Kim