Burmesere - ude/inde kat
Fra : Jan Holm

Dato : 17-11-02 00:13

Hej alle

Som tidligere nævnt mistede vi vores lille Magda for ikke så
længe siden. Vi er nu blevet enige om at vi vil have 2 katte igen.
Vi er ret forelskede i burmesere men har ikke rigtigt kunne finde
nogle i nogenlunde nærhed. Nå vi ville idag prøve et noget andet
og tog en tur ud til Kattens værn i Aalborg. Huha, der kan man
hurtigt fylde bilen med dejlige katte. Der var dog en som gjorde
indtryk. Bølle !!! navnet var ikke ufortjent. Super charmerende
ballademager. Vi ville tænke lidt over det og planen var så at vi
ville hente ham her i ugen. Men... Da vi kom hjem sad vi og
surfede lidt og faldt over den frækkeste burmeser killing der er
til salg blot 5 km herfra. Han er næsten solgt, det var en dame
der skulle have overbevist manden Vi håber hendes mission
mislykkedes.
Lige meget hvad skal vi ud og se disse Burmesere på mandag.
Også for lige at stifte bekendtskab med racen som vi kun har
læst om.

Vi har dog et lille spørgsmål. Vi bor langt ude på landet
og har en alm. huskat. Han løber ind og ud som det passer ham.
Er en burmeser 100% indekat, ville det være et problem at have
en burmeser sammen med en huskat. Vi vil ikke lave vores huskat
om til en indekat / løbegårds kat, det ville være synd. Altså kan en
burmesere administrere den frihed ?

Mvh
Jan Holm

Fra : Katrine Nederby

Dato : 17-11-02 02:05

"Jan Holm" <NOSPAM@NOSPAM.TIA> skrev i en meddelelse

> [...]
> en burmeser sammen med en huskat. Vi vil ikke lave vores huskat
> om til en indekat / løbegårds kat, det ville være synd. Altså kan en

Hej Jan.

Nu er det vist ikke nogen hemmelighed, at jeg generelt er ret meget imod at
man lader katte rende frit. Og jeg skal være ærlig og sige, at jeg ikke
forstår, hvordan i kan overveje at få jer endnu en fritgående kat, når i nu
lige har mistet Magda på den nærliggende vej. Jeg kan dog godt se
problemstillingen, når i i forvejen har en kat, som er vant til at rende
frit. Men måske det var en mulighed at indhegne jeres have og på den måde
finde "den gyldne middelvej"?? Eller måske en kattelem kunne være
løsningen; -Altså den slags der kan indstilles til kun at åbne den ene vej,
så huskatten kan komme ind, men kun rende ud, når i åbner en dør; Og
burmeseren må blive inde, hvis du forstår hvad jeg mener....?

Burmesere er sikkert ikke dårligere egnede end andre katte til at rende
frit, men måske gør deres tillidsfulde og nysgerrige væsen dem lidt mere
udsatte. Herhjemme havner de ihvertfald ind imellem i de særeste
situationer, fordi de liiige skulle undersøge et eller andet spændende.

Det er meget svært at sige, hvor vidt en burmeser vil fungere med en huskat,
da huskatte netop er så forskellige.

Og så vil jeg lige nævne, at sidst jeg hørte nyt fra internatet Tingskoven i
Tranbjerg her ved Århus, sad der en chokoladetortie burmeserpige derude og
ventede på nyt hjem..... Måske det var noget? Det er godt nok ved at være en
uge siden, men måske er hun der endnu.......

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : Iben Park Hybel

Dato : 17-11-02 17:36

Hej
> [...]
nu
> lige har mistet Magda på den nærliggende vej.

Det kan vi fordi vi som udgangspunkt ikke er enig med dig i, at det er
endegyldigt korrekt at holde katte indespærret. Da din kommentar smertede
som salt i et sår gik jeg ind på din hjemmeside for at læse hvad der lå bag
dine holdninger, og ud fra de forhold der danner ramme omkring din
tilværelse mener jeg at du gør det rigtige. Rammerne omkring vores liv er
meget anderledes, vi bor på et nedlagt landbrug hvortil der hører en tønde
land der er indrammet af marker til alle sider. Imellem 2 marker har vi en
100m lang grusvej der fører op til en meget let befærdet landevej, samme vej
hvor Magda blev kørt over. Vi forbander hver dag os selv pga. Magda, men
ikke fordi vi lod ham løbe frit. Det vi bebrejder os selv for er at vi, i så
stille omgivelser, undervuderede nødvendigheden i at opdrage ham til at have
respekt for kørende biler, ligesom vores anden kat Strumph.

> [...]
> så huskatten kan komme ind, men kun rende ud, når i åbner en dør; Og
> burmeseren må blive inde, hvis du forstår hvad jeg mener....?

Gården er vores bopæl men jeg driver jeg også en virksomhed herude. Om
sommeren færdes vi ligeså meget udenfor som indenfor og med flere
medarbejdere vil det ikke være muligt at sørge for at alle yderdørene er
lukkede hele tiden, så ovenstående foreslag er ikke en mulighed som vi kan
eller har lyst til at gøre brug af. I vores øjne er det altså også helt
skørt hvis vi skulle indrette vores kattes omgivelser som vi ville have
gjordt det hvis vi havde levet i byen i en etageejendom eller i et
paracelhus. Vi har jo netop ventet med at få katte til vi kunne tilbyde dem
nogle mere naturlige omgivelser end i byen.

> [...]
> udsatte. Herhjemme havner de ihvertfald ind imellem i de særeste
> situationer, fordi de liiige skulle undersøge et eller andet spændende.

Men da de skulle være meget intelligente, burde det da ikke være mere svært
end med andre katte at opdrage dem til at være trafiksikre eller,,,?

Med venlig hilsen
Iben

Fra : Elwarth

Dato : 17-11-02 17:57

Hej Iben

> Men da de skulle være meget intelligente, burde det da ikke være mere
svært
> end med andre katte at opdrage dem til at være trafiksikre eller,,,?

Så vidt jeg har forstået, så har I opdraget Strumph til at være
trafiksikker. Det troede jeg ikke, man kunne opdrage katte til, så hvordan
har I gjort det?

Venlig hilsen
Dorthe

Fra : Jan Holm

Dato : 17-11-02 23:27

Katrine Nederby wrote:
> [...]
> at jeg ikke forstår, hvordan i kan overveje at få jer endnu en
> fritgående kat, når i nu lige har mistet Magda på den nærliggende

Jeg kan ikke forstå hvorfor nogle vil indespærrer en kat. Dog vil
jeg sige at jeg respektere det. Det er folks eget valg og folks personlige
vudering af hvad der er bedst for dem selv, og måske deres katte.
Magda var en perle af en kat, en perle formet af opvækst, omgivelser
og muligheder. At se en pave stolt killing komme ind med en farlig
fangst, være det et blad, en fugl eller en mus. Livsbekræftende som en
i ...... 12 kradsetræer af 8 meter, hvor køber man dem.
Vi bliver sikkert aldrig enige om dette, eksplosiv politik og religion.
Ingen af os kan med sikkerhed vide hvem der ved bedst så gensidig
respekt er vel det bedste for alle parter.

>Og burmeseren må blive inde, hvis du forstår hvad jeg mener....?

Så vidt jeg kan forstå ud fra de andre beskrivelser så er en burmeser
ikke mere "farlig" at have som ude og indekat. Hvis den var skulle vi
ikke, hvorend vi gerne ville, have en burmeser.

> Herhjemme havner de ihvertfald ind imellem i de
> særeste situationer, fordi de liiige skulle undersøge et eller andet
> spændende.

Og det er lige præcis det vi søger. En spilopmager der laver en masse
ting han/hun ikke må. En kat der får en til at tænke, en der kræver
omtanke og indbyder til modspil. Det havde vi i Magda men chancen
for at få en huskat med de egenskaber igen er nok ikke så store. Alt
det vi har hørt og læst om Burmesere, ja så var Magda en Burmeser
i huskatte hylster.

> Det er meget svært at sige, hvor vidt en burmeser vil fungere med en
> huskat, da huskatte netop er så forskellige.

Strumph er en kool kat. meget intilligent. Det sidste stykke tid sammen
med Magda var det ofte ham der lagde op til drillerier. Jeg tror han har
"hovedet" til at leve op til en Burmeser.

> Og så vil jeg lige nævne, at sidst jeg hørte nyt fra internatet
> Tingskoven i Tranbjerg her ved Århus, sad der en chokoladetortie
> burmeserpige derude og ventede på nyt hjem..... Måske det var noget?

Nu skal vi lige ud og kigge på ham her imorgen, så må vi se hvad der sker.
Han ligner en rigtig hustler. Øjne som en italiensk mafioso, en skidt fyr
med
masser af narrestreger, wuhuu

Mvh
Jan Holm

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 17-11-02 19:00

> [...]

> en burmeser sammen med en huskat. Vi vil ikke lave vores huskat
> om til en indekat / løbegårds kat, det ville være synd. Altså kan en

Hej Jan

Min første burmeser var en blå hun "Trine". Jeg købte hende mens jeg endnu
boede hjemme, og i den første tid gik hun i snor i haven. Men der gik ikke
lang tid før hun fandt ud af at sno sig ud af selen, så hun kunne jage de
solsorte, der lige nøjagtigt vidste hvor lang hendes snor var.
Men Trine holdt sig derefter i haven og syntes det var mægtig sjovt
pludselig at komme drønende forbi en fra et skjulested, fange mus og
guldsmede. Hun kom kun ud når der var nogen hjemme, og hun kom selv hen til
et vindue eller en dør når hun ville ind.
Da jeg flyttede hjemmefra med "Trine" , kom hun vel ud efter en uges tid ,
og opførte sig som hun hele tiden havde gjort. Jeg tog hende med hjem til
mine forældre i weekenden, og hun rendte rundt der som sædvanlig. Senere
flyttede jeg hertil hvor jeg bor nu, og "Trine" faldt også til her. Aldrig
længere væk end jeg kunne kalde eller fløjte efter hende og hun var der med
det samme. Hun har præsterede en dag at sidde i indkørslen højt mjavende og
kigge efter mig mens jeg gik op af vejen. Men hun blev siddende.

Ulempen var at hun ca.4-5 gange på 8-10 år kom til skade, som følge af et
møde med enten hund eller kat og vistnok en gren i øjet, og det er en risiko
man skal være klar til at tage og betale prisen for hos dyrlægen ("Trine"
fik ingen varige eller synlige men).

Idag er mine katte i løbegård.

Niels
malgré-tout burmeser
http://dk.photos.yahoo.com/niels_k_jacobsen

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 17-11-02 22:37

Hej Jan.

Jeg har haft to burmesere, den ene døde sidste år, 14 år gammel, den anden
bliver snart 15. De har været både ude- og indekatte. De startede som
udekatte, men flyttede over til os, da de var 2-3 år gamle, og vi boede
dengang i en 2-værelses på 3. sal. Senere flyttede vi i hus, hvor de blev
udekatte igen, og siden er vi flyttet til nyt hus, hvor de stadig er/var
udekatte.

I deres unge dage (= før vi fik dem) strejfede især hunkatten vist nok en
del. Men i den tid vi har haft dem, har de været perfekte udekatte. De holdt
sig næsten udelukkende til vores egen have, både hvor vi boede før, og hvor
vi bor nu. Burmesere er meget knyttet til deres mennesker, så vi kunne få
dem til at "gå tur" med os rundt i kvarteret - altså uden snor, de fulgte
bare med os. Men så snart vi kom få hundrede meter hjemmefra, blev de
utrygge, og skulle opfordres kraftigt til at gå videre. De krydsede nødigt
trafikerede veje.

Den burmeser, vi har tilbage, er nu så gammel at hun foretrækker at blive
inde det meste af tiden. Hun kan ikke længere forsvare reviret mod
nabokattene, og i vinterhalvåret er det for koldt for hende at være ude. Men
både hun og den nu afdøde han har gennem årene haft meget stor fornøjelse af
at gå ude.

Mvh. Else.
--

www.geocities.com/gyldenk