Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billeder uden copyright?
Fra : Jimmy

Dato : 16-11-02 23:54

Hej

Jeg skal bruge nogle billeder til min hjemmeside.

1) Alle mulige personer og ting og sager
2) Nogle med Jon fra Popstars

Hvor får man fat på den slags henne?

Mvh
Jimmy

Fra : Lotte M

Dato : 17-11-02 00:14

"Jimmy" <spoerg@efter.den> skrev

> Jeg skal bruge nogle billeder til min hjemmeside.
>
> 1) Alle mulige personer og ting og sager
> 2) Nogle med Jon fra Popstars
>
> Hvor får man fat på den slags henne?

Man tager et kamera og .......

Hvis det er en privat og ikke-kommerciel hjemmeside, så kan du
(under forudsætning af fotografen krediteres) bruge billeder fra
http://www.photo-gallery.dk/ - jeg tror dog ikke Niels har fotograferet
Jon, men kanske der er billeder til fri afbenyttelse på popstarshjemmesiden.

Du skal altid have fotografen tilladelse, når du bruger vedkommendes
billeder. Hvis der er personer på billederne skal du være ekstra varsom,
da det som tommelfingerregel så også vil kræve den fotograferedes tilladelse.

God arbejdslyst med hjemmesiden!
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk

Fra : Jimmy

Dato : 17-11-02 00:42

> [...]
> http://www.photo-gallery.dk/ - jeg tror dog ikke Niels har fotograferet
> Jon, men kanske der er billeder til fri afbenyttelse på

Der er desværre ikke billeder til fri afbenyttelse på popstars-hjemmesiden
og jeg fandt ikke lige nogen på Niels' side

> [...]
> billeder. Hvis der er personer på billederne skal du være ekstra varsom,
> da det som tommelfingerregel så også vil kræve den fotograferedes

Hvordan kan man anvende et billede som nedenstående:

http://www.photo-gallery.dk/oversigt/mennesker_%26_miljoeer/menesker_%26_mil
joeer(1)/_en_sms_besked-08.html

Jeg kan ikke forestille mig at jeg kan få personens accept da jeg ikke kan
finde personen.

Der er f.eks. også billeder af børn i tog - Har fotografen så en aftale med
barnets forældre om, at han godt måtte tage billeder af barnet og dernæste
sælge dem til kommerciel brug på sin hjemmeside?

Mvh
Jimmy

Fra : emj

Dato : 17-11-02 01:16

On Sun, 17 Nov 2002 00:42:28 +0100, "Jimmy" <spoerg@efter.den> wrote:

>Jeg kan ikke forestille mig at jeg kan få personens accept da jeg ikke kan
>finde personen.

Det er fotografens accept, du skal have.

Hilsen emj

Fra : Jimmy

Dato : 17-11-02 08:28

"emj" <emj@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> Det er fotografens accept, du skal have.

OK - Jeg hæftede mig ved Lottes kommentar om at jeg som tommelfingerregle
også skulle have personens.

Takker,
Jimmy

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 17-11-02 11:59

Jimmy wrote:

> OK - Jeg hæftede mig ved Lottes kommentar om at jeg som
> tommelfingerregle også skulle have personens.

Det er begge parter, både fotograf og model du skal tilladelse
fra, i praksis er det dog som regel sådan, at fotografen sørger
for at skaffe modelaftalen.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Steen Olander \(web-~

Dato : 17-11-02 20:16

"Jimmy" <spoerg@efter.den> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan

> OK - Jeg hæftede mig ved Lottes kommentar om at jeg som tommelfingerregle

Lotte har faktisk ret.:
Efter at have læst de artikler, som jeg har linket til nedenfor, henvendte
jeg mig til datatilsynet p.g.a. min egen side "Horsens Fotografier". Jeg
spurget bl.a. om enhver kunne forlange at få fjernet et billede, hvorpå de
selv var aktører. Svaret var "ja". Dog kan der, kræves en rimelig
begrundelse, hvis der er tale om et situationsbillede.

Artikel i IT-avisen Fredag d. 27. september 2002:
Hvornår må man offentliggøre billeder af andre på nettet?:
http://www.it-avisen.dk/nyheder.asp?id=4043
(Kilde: Datatilsynet.dk)
http://www.datatilsynet.dk/include/show.article.asp?art_id=584&sub_url=/Vaer
d_at_vide/indhold.asp

--
Med Kærlig Hilsen
Steen Olander

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 17-11-02 20:59

"Steen Olander \(web-stol\)" <steen.olander@web-stol.dk> wrote:

> [...]
>selv var aktører. Svaret var "ja". Dog kan der, kræves en rimelig
>begrundelse, hvis der er tale om et situationsbillede.

Prøv også at finde tråden her i dk.fritid.foto:
"Tilladelse til at vise folk på nettet." Startende den 1. oktober 2002.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Lotte M

Dato : 17-11-02 21:03

"Steen Olander (web-stol)" <steen.olander@web-stol.dk> skrev

> Lotte har faktisk ret.:

Men det er noget sjusk at jeg ikke dokumenterede min
påstand......
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 17-11-02 21:45

"Steen Olander (web-stol)" wrote:

> [...]
> selv var aktører. Svaret var "ja". Dog kan der, kræves
> en rimelig begrundelse, hvis der er tale om et situations-

Hvad er en "rimmelig" begrundelse, for mig at se, så er det et
begreb som er lavet af en elastik.

Jeg synes du skulle ta' et kik på www.journalistforbundet.dk
man kan desværre ikke lave dybe links, men kik under "Pjeser
& Aftaler" og find så flg. artikel: "Fotografering og privat-
livets fred", den giver et noget klarere billede af hvor
grænserne går, og frem for alt, så forholder den sig sagligt
til retspraksis på området.

Du skal nemlig være opmærksom på, at "Datatilsynet", kun er et
tilsyn, og at det ikke har hverken lovgivende og dømmende magt,
og at Datatilsynet gennem årene har tabt ganske mange sager,
som er indbragt for domstolene.

Datatilsynet er iøvrigt et af de såkaldte "råd & nævn", der
burde være slagtet, dengang VK-regeringen lavede en oprydning,
for det er en teknologiforskrækket ankronisme, fra dengang hvor
data var noget mekanisk med hulkort.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Steen Olander \(web-~

Dato : 17-11-02 22:31

> [...]
> burde være slagtet, dengang VK-regeringen lavede en oprydning,
> for det er en teknologiforskrækket ankronisme, fra dengang hvor

Kære Niels Riis Ebbesen
dit forhold til datatilsynet forekommer mig ligegyldigt her i gruppen og
faktisk forstår jeg ikke dit kraftige udfald, for det dokument, som du
henviser til siger jo det samme som jeg nævner ovenfor.
Bl.a.: "Hvis personerne er hovedmotivet, skal redaktionen undersøge, om
fotografen har sørget for et sam-tykke, jf. afsnit 3.2., eller om historien
har den nødvendige nyheds/informationsværdi, jf. afsnit 3.3."
Efterfølgende er kopieret fra det omtalte dokument:

"Et samtykke kan når som helst tilbagekaldes. Den fotograferede skal trække
sin tilladelse tilbage over for fotografen eller redaktøren på mediet for at
opnå, at det oprindelige samtykke ikke længere har nogen gyldighed."

"Domstolene vurderer i de konkrete sager, om pressedækningen havde en sådan
nyheds- eller informationsværdi, at hensynet til privatlivets fred må vige."

Og desuden, hvad der nok er væsentligt her i gruppen, så står der også:
"En pressefotograf eller et tv-hold har videre rammer for at optage
billeder, end en person, der ikke arbejder med nyhedsformidling."

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 17-11-02 23:23

"Steen Olander (web-stol)" wrote:

> Kære Niels Riis Ebbesen
> dit forhold til datatilsynet forekommer mig ligegyldigt
> .....cut......

Jeg har ikke noget forhold til "Datatilsynet", bort set fra,
at det ofte bruges som et ikke nærmere defineret argument i
diverse debatter her på UseNet.

> Og desuden, hvad der nok er væsentligt her i gruppen, så
> står der også: "En pressefotograf eller et tv-hold har
> videre rammer for at optage billeder, end en person, der
> ikke arbejder med nyhedsformidling."

Hva' er "nyhedsformidlig", er det en størrelse som Politiken,
DR og SE & HØR har eneret på...? Og de "videre rammer" for
pressen er faktisk situationer og sager, hvor retspraksis
har vist, at hensynet til en objektiv nyhedsformidling vejer
tungere end privalivets fred.

Og når vi taler om Internettet, så er danske regler og lov-
givning temmelig ofte ude af trit med virkelighedden.

Hvordan vil Datatilsynet håndtere en given sag, hvis serveren
er placeret i et andet land, der ikke har en tilsvarende lov-
givning.

Det korte af det lange er, at der faktisk er ret vide grænser
for, hvad der kan/må publiceres på Internettet, og der ikke er
nogen grund til at male fanden på væggen.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 17-11-02 01:23

> [...]
> barnets forældre om, at han godt måtte tage billeder af barnet og dernæste
> sælge dem til kommerciel brug på sin hjemmeside?

Om du må offentliggøre billeder af folk, afhænger meget af de
omstændigheder, billedet er taget under, og hvilken sammenhæng de bringes i.
Og nu forudsætter jeg selvfølgelig, at du enten selv tager billedet eller
har fotografens tilladelse.

Du behøver ikke at spørge om lov, hvis du fotograferer folk på offentlige
steder. Er jeg til fodbold og tager billeder af tilskuerne, kan jeg
offentliggøre det så meget jeg vil uden at spørge. Men det er ikke
ligegyldigt hvordan. Jeg må ikke bruge det til at fortælle, at alle danske
fodboldfans er nazister.

Mvh.
Johan Gadegaard

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 17-11-02 03:04

Jimmy wrote:

> Der er f.eks. også billeder af børn i tog - Har fotografen
> så en aftale med barnets forældre om, at han godt måtte tage
> billeder af barnet og dernæste sælge dem til kommerciel brug
> på sin hjemmeside?

Det er mine billeder du snakker om, så jeg tillader mig at
blande mig i debatten.

Der er masse indviklede regler og lovgivning, som primært
tar' udgangspunkt i til hvilket formål og hvilken sammenhæng
billedet anvendes. Der er f.eks. stor forskel på om et bil-
lede bliver anvendt redationelt, eller i forbindelse med
markedsføring.

Og det er dig der er den ansvarlige i forbindelse med din
publicering, det at jeg har sørget for, at min publicering af
mine billeder er ok, er ikke ensbetydende med, at de frit kan
publiceres i enhver anden sammenhæng.

Og jeg kan garantere dig, at mine vilkår omkring privat og
ukommerciel brug fortolkes meget rigidt, en hjemmeside der
f.eks. delvis er en fan- eller hadeside for Jon fra Popstars,
vil ikke falde ind under begrebet privat brug. Promovering
af bestemte holdninger og synspunkter, falder ind under
begrebet markesføring.

Og jeg kan love dig, at jeg har styr på mine model-billeder,
hvis jeg får en seriøs forespørgsel, på et givent billede, så
kan en modelaftale skaffes, hvis den ikke allerede eksisterer,
men det kræver at kunden kontakter mig, så vi kan aftale hvad
billedet skal anvendes til. For der kan være formål, hvor jeg
som fotograf siger fra, eller sammenhænge, som den/de model-
lerne ikke ønsker at deltage i.

PS: Billedet af drengen i toget, er et 7 år gammelt billede
af min egen søn.

Og de fleste af personerne på mine close-up billeder, er fra
min omgangskreds, og folk som jeg kender, og de ved godt at
jeg laver rimmeligt gode billeder, og at jeg har et billed-
galleri på Internettet, og nogle optræder ligefrem med den
bagtanke, at hvis billedet skal bruges kommecielt, så får de
deres andel af kagen, og hvis billedet ikke sælger noget, ja
så ligger der jo et billede, som de selv kan nuppe nogle
kopier af.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen