hvad døde hun af ?
Fra : K. Thidemann

Dato : 16-11-02 19:07

Historisk Årbog for Thy, Mors og V. Han herred 1987
omtaler dødsfald i Østerild sogn, af Morten Knudsen.
1768 Dorthe Christensdatter død i Præstegaarden, hvor hun tiente .....

NB. Hun døde efter 3 dages Leje expassione hysterica & Suppressione
mensium.

Mvh
K. Thidemann

Fra : senta

Dato : 16-11-02 23:18

"K. Thidemann" skrev d. 16-11-02 19:07 dette indlæg :

> [...]
> 1768 Dorthe Christensdatter død i Præstegaarden, hvor hun tiente .....
>
> NB. Hun døde efter 3 dages Leje expassione hysterica & Suppressione

Dorthe Christensdatter er død af expassione hysterica -- Ustyrlig
Hysterisk reaktion ----
Suppression -- Undertrykkelse af ubehagelige sjælelige oplevelser.---
har haft en -- ubehagelig oplevelse –
Dorthe Christensdatter har på ” nu Dansk fået et Chok ”
eller et elliptisk anfald med døden til følge.
Senta

http://www.kandu.dk/

Fra : K. Thidemann

Dato : 16-11-02 23:15

On Sat, 16 Nov 2002 22:18:20 GMT, "senta" <senta.news@kandu.dk> wrote:

> [...]
>Dorthe Christensdatter har på &#8221; nu Dansk fået et Chok &#8221;
>eller et elliptisk anfald med døden til følge.

Tak for hjælpen

Mvh
K. Thidemann

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 17-11-02 10:16

"senta" <senta.news@kandu.dk> wrote in message

> [...]
> Dorthe Christensdatter har på &#8221; nu Dansk fået et Chok &#8221;
> eller et elliptisk anfald med døden til følge.

Er du læge, siden du kan oversætte det så nemt?

Jeg ville nu tage Ketty's oversættelse for gode varer..........

Mvh. Bodil.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 17-11-02 21:38

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@tdcadsl.dk> wrote in message

> "senta" <senta.news@kandu.dk> wrote in message

> Er du læge, siden du kan oversætte det så nemt?
>
> Jeg ville nu tage Ketty's oversættelse for gode varer..........

Ups, jeg mente nu Jens Larsen Jakobsens svar.

Mvh. Bodil.

Fra : Birgitte Weber

Dato : 17-11-02 13:15

"senta" <senta.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Dorthe Christensdatter har på &#8221; nu Dansk fået et Chok &#8221;
> eller et elliptisk anfald med døden til følge.

I følge http://www.psykisk-institut.dk/ er suppressio mensium, "pludselig
standsning af lige begyndt menstruationsblødning".

Birgitte

Fra : K. Thidemann

Dato : 17-11-02 13:31

On Sun, 17 Nov 2002 13:15:13 +0100, "Birgitte Weber"
<yggdrasil@mail.tele.dk> wrote:

>I følge http://www.psykisk-institut.dk/ er suppressio mensium, "pludselig
>standsning af lige begyndt menstruationsblødning".
>
> Birgitte

Tak Birgit

Jeg har fået flere private mails, de fleste siger ligesom dig:

Nedsynkning af livmoderen, sammen med pludeselig standsning af en lige
begyndt Maanedsblødning.

Så det holder jeg mig til.

Mvh
K. Thidemann

Fra : senta

Dato : 17-11-02 16:09

"K. Thidemann" skrev d. 17-11-02 13:31 dette indlæg :

> [...]
>
> Jeg har fået flere private mails, de fleste siger ligesom dig:
>
> Nedsynkning af livmoderen, sammen med pludeselig standsning af en lige

Nedsynkning af livmoderen, sammen med pludselig standsning af en lige
begyndt Maaneds blødning.
Du kan ikke udelukke de andre ord expassione hysterica / Suppressione
(Ustyrlig Hysterisk reaktion ----
Undertrykkelse af ubehagelige sjælelige oplevelser )
livmoderen synker ikke pludselig, og standser påbegyndt Måneds
blødning..
Senta

http://www.kandu.dk/

Fra : K. Thidemann

Dato : 17-11-02 16:10

On Sun, 17 Nov 2002 15:09:07 GMT, "senta" <senta.news@kandu.dk> wrote:

>Nedsynkning af livmoderen, sammen med pludselig standsning af en lige
>begyndt Maaneds blødning.
>Du kan ikke udelukke de andre ord expassione hysterica / Suppressione
> (Ustyrlig Hysterisk reaktion ----

Det gør jeg sandelig heller ikke, men er du da læge ???????

expassione: expectätio = ekspektation/afventen, exprëssio= udpresning,
exprëssio placëntae = fjernelse af efterbyrden ved tryk,

hysterica: hystera = livmoderen, hysteralgia =smerter i livmoderen,
hysteroptösis = nedsynkning af livmoderen

==============
Mvh
K. Thidemann

Fra : Hans Engmark

Dato : 17-11-02 20:50

On Sun, 17 Nov 2002 13:15:13 +0100, "Birgitte Weber"
<yggdrasil@mail.tele.dk> wrote:

>I følge http://www.psykisk-institut.dk/ er suppressio mensium, "pludselig
>standsning af lige begyndt menstruationsblødning".

Det kunne vel også i 1768 udløse et hysterisk anfald

mvh
Hans Engmark

Fra : Jens Larsen Jakobsen

Dato : 16-11-02 23:18

noget i retning af udvidelse af livmoder og undertrykkelse af
månedsblødninger
jens

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-11-02 10:34

Sat, 16 Nov 2002 18:06:42 GMT, skrev K. Thidemann:

> [...]
>1768 Dorthe Christensdatter død i Præstegaarden, hvor hun tiente .....
>
>NB. Hun døde efter 3 dages Leje expassione hysterica & Suppressione

http://www.netpsych.dk/ordbog.asp er en ordbog over de almindeligste
psykologiske og psykiatriske fagudtryk.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Poul Erik Vad Nielse~

Dato : 17-11-02 12:06

"Medicinske fagudtryk for sygeplejersker og volontører" siger om udtrykket
"suppressio mensium", at det er en "pludselig standsning af lige begyndt
menstruationsblødning", hvilket formentlig kan være af psykiske årsager.

Poul Erik

Fra : senta

Dato : 17-11-02 19:22

> [...]
> 1768 Dorthe Christensdatter død i Præstegaarden, hvor hun tiente .....
>
> NB. Hun døde efter 3 dages Leje expassione hysterica & Suppressione
Der er ingen der har tænkt på hvor gammel Dorthe Christensdatter var ved
sin død i 1768 , det er måske en vigtig fakta der spilder ind i
diagnosen / svar ?
Senta

http://www.kandu.dk/

Fra : K. Thidemann

Dato : 17-11-02 19:18

On Sun, 17 Nov 2002 18:21:45 GMT, "senta" <senta.news@kandu.dk> wrote:

>Der er ingen der har tænkt på hvor gammel Dorthe Christensdatter var ved
>sin død i 1768 , det er måske en vigtig fakta der spilder ind i
>diagnosen / svar ?

Nå ! det har jeg aldrig hørt før.

Hun var 23 år gammel, skal vi ikke standse den tråd inden vi roder os
ind i noget vi ikke har uddannelse til.

Mvh
K. Thidemann

Fra : senta

Dato : 18-11-02 11:50

> [...]
> 1768 Dorthe Christensdatter død i Præstegaarden, hvor hun tiente .....
>
> NB. Hun døde efter 3 dages Leje expassione hysterica & Suppressione

Den nøjagtige oversættelse af Suppressione mensium. &#8230;pludselig
standsning af lige begyndt menses&#8230;.ophobning af blod i
livmoderen&#8230;medføre betændelses tilstand. ....der igen medføre
&#8230;.
Expassione &#8230;.udrensning ved tryk .... eksplosiv blødning fra
&#8230;&#8230; livmoderen&#8230; hysterica.. &#8230;..
nu dansk &#8230;..med styrtning blødning tilfølge&#8230;.. styrtblødning
kunne ikke stoppes i 1768.
Dette er dødsårsagen&#8230;..og det var vel den du efterlyste.
Senta

http://www.kandu.dk/