Sukkeropløsning 2
Fra : Søren

Dato : 16-11-02 16:58

Hej

På mit arbejde har målt hvor lang tid det tager at opløse 600 g sukker i 400
g vand.

Det tager ca. 15 min, men hvis jeg kommer til citronsyre i, så tager det kun
7 minnutter.

Hvorfor det?

Søren

ps. vi bruger 10.000 tons sukker om året.

Fra : Jens Harming

Dato : 16-11-02 18:45

Er vandet varmt ??
Under alle omstændigheder virker syre som katalysator i hydrolyse af
rør(roe)sukker. Et rørsukkermolekole og et vandmolekyler bliver til et
frugtsukker- og et druesukkermolekyle. Rørsukker er noget med C12osv., hvor
frugt- og druesukker er noget med C6... og disse er lettere opløselige. Men
de smager også anderledes, mindre sødt.
Hilsen
Jens

Fra : Søren

Dato : 16-11-02 23:46

"Jens Harming" <jensharming@oncable.dk> wrote in message
> [...]
hvor
> frugt- og druesukker er noget med C6... og disse er lettere opløselige.

Vandet er ikke varmt. Jeg har også prøvet ved 5 grader, det virker stadig.

Søren

Fra : Casper Lasper

Dato : 18-11-02 13:05

Hej Alle

Jeg er enig med Jens at syren virker som katalysator. Jeg ville bare
bidrage til diskussionen med et kemisk synspunkt.

Almindeligt sukker (sucrose) består af fructose og glucose bundet sammen
af en ketal/acetal binding (Acetal = RC(OR)2).

(Se evt http://www.biosite.dk/staabi/sucrose.htm)

Når denne binding spaltes, får man to "nye" OH grupper (hydrofile) i
fructose og glucose, hvilket letter opløseligheden i vand (flere
vandopløselige grupper).

Acetal/ketal hydrolyse er katalyseret af syre, hvorfor spaltningen af
sucrose vil gå hurtigere i sur væske. Da fructose og glucose i følge
argumentet fra før er lettere opløselig end sucrose, medfører det at
sukker hurtigere opløses i sur væske end i neutral.

Da fructose og glucose begge indholder en halvacetal binding, er der også
mulighed for at hydrolysere disse, med øget opløselighed til følge. Om
hydrolysen sker er lidt mere kompliceret at forudse, da det afhænger af
koncentration, pH og Acetalen+syrens art. I dit forsøg ville jeg regne
med at fructose/glucose halvacetalbindingerne ikke blev hydrolyseret.

Håber det er svar nok, ellers må i spørge, så skal jeg gøre mit bedste
for at uddybe.

Venligst

CasperLasper

PS. Mit gæt er også at du arbejder på et bryggeri der laver sukkervand.

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 17-11-02 13:37

"Søren" skriver:

> [...]
> g vand.
>
> Det tager ca. 15 min, men hvis jeg kommer til citronsyre i, så tager det kun

Opløselighedshastighed er ikke specielt veldefineret. Den er især afhængig af
kornstørrelsen, da opløselighed sker via overfladen, ligesom der kan være
sekundære faktorer såsom deciderede komplekser mellem solvent og solut. Om dette
er tilfældet med sukker, ved jeg ikke umiddelbart.
Citronsyren kunne virke som co-solvent; citronsyre kan "passe bedre" end rent
vand på overfladen, den kan bevirke at sukkermolekyler går lettere i opløsning
via sekundære bindinger. Men der er for mange ubekendte til umiddelbart at sige
noget fornuftigt: Har sukkerkornene cirka samme størrelse ved hvert forsøg, er
opløseligheden afhængig af mængden af citronsyre, opløser du citronsyren først
eller blander du det hele i en balje? Hvad med vandet, er det demineraliseret
eller hanevand? Citronsyre ligerer godt til mange metaller, der kunne være
tilstede i hanevand. Inaktivering af disse vil effetivt sænke ionstyrken i
vandet og kan defor tænkes at have en effekt på opløseligheden af organiske
solutter.

> Søren
>
> ps. vi bruger 10.000 tons sukker om året.

I må rende rundt og være pænt hyperaktive, i så fald
Mvh
Jeppe

Fra : Bjarke Dahl Ebert

Dato : 18-11-02 00:07

"Søren" <madklub@fjernwanadoo.dk> wrote in message

> På mit arbejde har målt hvor lang tid det tager at opløse 600 g sukker i
400
> g vand.

> ps. vi bruger 10.000 tons sukker om året.

Er du ansat hos Coca Cola?

Mvh. Bjarke