Stofanet og netværk
Fra : CHviid

Dato : 16-11-02 14:43

Hej

Jeg har lige fået konverteret min stofaopkobling til en
familieopkobling, således at jeg nu har en stationær samt en
bærbar koblet på stofas net. Jeg har fået systemet til at
fungere, men vil gerne vide om jeg kan også kan sætte pc´erne op
så de også kan kommunikere direkte med hinanden, dvs gennem et
almindeligt netværk.
Jeg har ved konverteringen fået en router/switch, men kan denne
kun dele signalet fra mit kabelmodem eller kan jeg udbygge
systemet videre?

Mvh
CHviid

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 16-11-02 16:35

CHviid wrote:
> Jeg har ved konverteringen fået en router/switch, men kan denne
> kun dele signalet fra mit kabelmodem eller kan jeg udbygge
> systemet videre?

Er det en switch eller en router du har?
- Kom evt. med mærke og modelnr eller søg selv på
www.google.com

Kan maskierne være på nettet samtidigt eller kun én ad gangen?

Hvorledes er forbindelsen sat op?

Er det sådan:
PC1---
| Switch/Router ---- Stofas modem --- Internettet
PC2---

Ved ovenstående model kan man sagtens få maskinerne til at
snakke med hinanden, men jeg er ikke sikker på man kan gøre
det med en switch.

--
Venligst
Mikael Nørrelund

Remove "removespamfilter" in my email adress for direct mail.

Fra : CHviid

Dato : 16-11-02 17:23

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@removespamfilterpc.dk>
skrev i en meddelelse
> Er det en switch eller en router du har?
> - Kom evt. med mærke og modelnr eller søg selv på

Det er en SOHO switch, jeg aner faktisk ikke hvad forskellen er
på en switch og en router.

> Kan maskierne være på nettet samtidigt eller kun én ad gangen?

Jep

> Hvorledes er forbindelsen sat op?
> Er det sådan:
> PC1---
> PC2---

Fuldstændig som du har skitseret...

Mvh

CHviid

Fra : Claus P.

Dato : 16-11-02 17:42

"CHviid" <Findesikke@Chviid.dk> skrev i en meddelelse

> Det er en SOHO switch, jeg aner faktisk ikke hvad forskellen er
> på en switch og en router.

Se på www.net-faq.dk, den besvarer alle dine spørgsmål. Endda
bedre end vi kan her.

MVH CP

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 17-11-02 11:18

> Det er en SOHO switch, jeg aner faktisk ikke hvad forskellen er
> på en switch og en router.

> Jep

Så vidt jeg har forstået det, så får man 5 IP'er med stofanet familie
opkobling, og så skal du bare have en switch som det er skitseret ovenfor,
som du så også har. Hvis IP'erne er i samme "subnet" (og der er de vel) så
skulle de gerne kunne tale sammen allerede nu. Kan de ikke det?

MEN PAS PÅ! (Ja undskyld at jeg råber, men det er lidt vigtigt). Hvis du
deler dine drev direkte og uden password, så kan alle der sidder med
stofanet på samme subnet også komme ind på din computer. Jeg taler af
erfaring. Jeg havde en dag været til en computer-spille-aften og havde haft
min computer med og havde haft delt mine drev. Da jeg kom hjem glemte jeg at
slå delingen fra igen og ligepludselig, så var der en, der var ved at hente
ting og sager på min computer :-/

Løsningen kan være at sætte password på. Folk vil stadig kunne se din
computer men de kan ikke uden videre komme ind. Enten det eller så kan man
to netkort i hver maskine og så kun dele filer på det lokale netkort. Hmm,
man kan vel også bruge en anden protokol...

Jeg er ikke expert (lang fra) så jeg fralægger mig et hvert ansvar, du skal
bare husk at tænke dig om

mvh Frank

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 18-11-02 14:21

CHviid wrote:
> Det er en SOHO switch, jeg aner faktisk ikke hvad forskellen er
> på en switch og en router.

Læs om forskellen her: www.net-faq.dk (som en anden også har
skrevet).
Overordnet kan man vel sige, at når du bruger en switch, skal
hver computer have en unik IP-adresse af Stofanet.
Bruger man derimod en router, er det nok med een IP.

> Jep

Okay, så bør du også kunne se den anden maskine, forudsat de
er i forskellige subnet.
Hvordan ser IP-adresserne og subnetmasken (undernetmaske)
ud i TCP/IP indstillinger for netværkskortene?

Mvh.
Mikael

Fra : CHviid

Dato : 18-11-02 17:39

skrev i en meddelelse news:3dd8e928$1$121

> Okay, så bør du også kunne se den anden maskine, forudsat de
> er i forskellige subnet.
> Hvordan ser IP-adresserne og subnetmasken (undernetmaske)
> ud i TCP/IP indstillinger for netværkskortene?

Der anvendes dynamisk IP. Der er ikke defineret nogen
subnetmaske.

Mvh
CHviid

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 19-11-02 08:26

CHviid wrote:
> Der anvendes dynamisk IP. Der er ikke defineret nogen
> subnetmaske.

Så aflæse venligst værdierne via ipconfig.
Start -> Kør -> cmd [Enter] -> ipconfig [Enter]

Mvh.
Mikael

Fra : CHviid

Dato : 19-11-02 18:20

cmd giver ingen reaktion på min pc. Win98 Se...

Mener at ip kan aflæses gennem dos, men jeg husker ikke kige
hvordan

Mvh
Chviid

Fra : Calle.

Dato : 19-11-02 18:51

CHviid wrote:
> cmd giver ingen reaktion på min pc. Win98 Se...
>
> Mener at ip kan aflæses gennem dos, men jeg husker ikke kige
> hvordan

du skal bruge winipcfg i win 98
eller command > ipconfig i dos
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : CHviid

Dato : 19-11-02 19:26

"Calle." <Calle@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> du skal bruge winipcfg i win 98
> eller command > ipconfig i dos
> Automatik Mekaniker
> Calle

Ip adresse: 62.107.32.62
Undernetmaske: 255.255.240.0
Standardgateway: 62.107.39.254

Mvh
CHviid

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 26-11-02 11:12

CHviid wrote:
> Ip adresse: 62.107.32.62
> Undernetmaske: 255.255.240.0
> Standardgateway: 62.107.39.254

Tjek så den anden maskine også, jeg gætter på Undernetmasken
er forskellig.

/Mikael