Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Batterilevetid på digitale kameraer (Ixus ~
Fra : Ole Tranberg

Dato : 16-11-02 14:09

Hej.

Jeg skal have købt et nyt kamera. I den forbindelse har jeg overvejet
om det skulle være et digitalt kamera.
Jeg er kommet frem til at hvis det skal være digitalt, så bliver det
et Canon Ixus v2.
Inden jeg beslutter mig for om det skal være et digitalkamera, eller
ej, vil jeg dog meget gerne høre fra nogen med praktiske erfaringer.

Sagen er den, at jeg meget gerne vil have mit kamera med på ferie,
gerne steder hvor man ikke nødvendigvis kan forvente at kunne få strøm
til opladning af kameraet. Dette giver naturligt to problemer.

Det ene er at man ikke bare kan købe ekstra film, men det kan jo
klares ved at købe rigeligt med Flashkort forinden.

Det andet, og formentlig også det springende punkt, er
batterilevetiden. Hvor længe holder batterierne i praksis?

Når jeg normalt tager på ferie med mit kamera, varer det gerne op til
14-21 dage, og jeg kommer hjem med ca. 2*36 billeder. Jeg kunne
forestille mig at dette i sig selv, ikke er det store problem med et
digitalkamera, men når nu man har muligheden for at se billederne og
evt. slette nogle af dem, så får man vel tæret endnu mere på
batteriet. Jeg har tænkt mig at købe et eller to ekstra batterier, men
er det nok?

Er det muligt at give en vurdering af om det er muligt at bruge et
digitalkamera i to-tre uger, uden at kunne lade batteriet/batterierne
op?

Jeg ved godt at der er stor forskel på hvor meget og hvordan man
bruger sit digitalkamera, og jeg er da også overbevist om at mine
foto-vaner vil blive ændret hvis jeg får et digitalkamera. Det ville
dog være en stor hjælp, hvis I vil prøve at komme med et par
vurderinger.

--
Mvh,
Ole Tranberg

Fra : jo

Dato : 16-11-02 15:52

"Ole Tranberg" <olebole@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det andet, og formentlig også det springende punkt, er
> batterilevetiden. Hvor længe holder batterierne i praksis?
Hej
Jeg har et olympus c700 ultrazoom, her kan jeg tage ca, 100 billeder i
1600X1200 jpg. filstørelse ca 500 kb. på en gang batterier (4stk.). Man er
nok tilbøjelig i starten til at tage
flere billeder end med det analoge,men der er så virkelig meget "hø"
imellem.
Jeg synes ikke at man skal tage digitale billleder som hovedkilde når man er
på ferie, men som et supplement.
Ellers hvis man som jeg fotografere fly så bruger jeg digi til fly og analog
Spejlrefleks til de andre ting som jeg oplever på mine rejser. Nå tilbage
jeg kan hvis jeg vil bruge ganske almindelige walkmann batterier( dem kan
man jo få overalt. Kaninen som bare kan og kan er vist overalt på kloden).
Så jeg har altid et par ekstra med foruden mine ca. 16 opladelige (ca.
400billeder det burde være nok til 14 dage eller hvad?.
jesper

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 21-11-02 21:34

> [...]
> til opladning af kameraet. Dette giver naturligt to problemer.

> Det andet, og formentlig også det springende punkt, er

Det andet klares med at købe extra batterier

> Hvor længe holder batterierne i praksis?

Afhænger meget om skærmen bruges.
Canon ixus batterier er hundedyre, men f.eks thansen har nogen til ca
1/2 pris.

> [...]
> forestille mig at dette i sig selv, ikke er det store problem med et
> digitalkamera, men når nu man har muligheden for at se billederne og

Selv på en skiferie kan du vel finde strøm til at lade på batterierne
der hvor du overnatter ?

> Er det muligt at give en vurdering af om det er muligt at bruge et
> digitalkamera i to-tre uger, uden at kunne lade batteriet/batterierne
> op?

Tror jeg ikke hvis du "kommer til" at bruge skærmen. Men hvis det er
meget vigtigt for dig at kunne undgå opladning undervejs så drop canon
ixuset og køb et der bruger std AA celler istedet. Så kan du i enhver
kiosk købe nogle friske alkaline batterier når dine genopladelige løber
tør.

Jeg kan typisk skyde mellem 100-150 billeder på et batteri hvis jeg ikke
bruger skærmen for meget - men det gør jeg så de 3 batterier passer
meget godt til at fylde kortet med de 200 billeder der kan være mit
flashkort. Men laderen fylder ikke mere end en pakke cigaretter så den
har jeg altid med hvis det er mere end en weekendtur.

--
Anders Majland
Digital Ixus, AW-PS-200 (kamerahus), Apacer 128MB Compact Flash Card,