MS Windows
briani 27239
Hvad kan bedst betale sig?
Fra : Ding-Dong

Dato : 16-11-02 13:10

Hej NG

Jeg har i en tidliger tråd spurgt om hvad forskellen er på en OEM version og
en ikke-OEM version af Windows XP PRO som jeg i nærmeste fremtid vil
opgradere min maskine med.
Det jeg som jeg forstår er at det er betingelserne, selve
programmet/styresystemet er der ingen forskel på.
Men hvad kan så bedst betale sig i forbindelse med de forskelle de er i
betingelser for de to versioner?

Med hygsom hilsen

Ding-Dong

Fra : Michel Komischke

Dato : 16-11-02 13:35

Ding-Dong (dennishp@vip.cybercity.dk) skrev :

> Det jeg som jeg forstår er at det er betingelserne, selve
> programmet/styresystemet er der ingen forskel på.
> Men hvad kan så bedst betale sig i forbindelse med de forskelle de er
> i betingelser for de to versioner?

Det kan vel bedst betale sig at købe en OEM og så få lidt hardware med oven
i hatten?
På den anden side følger en OEM version den hardware den er købt sammen med.
Dvs. at du ikke må bruge den hvis du køber en ny version (svjh).

Men kan du leve med dette (eller være ligeglad som så mange andre), er OEM
versionen vel bedst :)

--
Michel Komischke
Maintainer/Administrator

Fra : Ding-Dong

Dato : 16-11-02 13:43

Michel Komischke skrev i en meddelelse

> [...]
> Dvs. at du ikke må bruge den hvis du køber en ny version (svjh).
>
> Men kan du leve med dette (eller være ligeglad som så mange andre), er OEM

Ok - altså, hvis jeg køber en OEM version med den ramklods som Zitech blandt
andet sælger dem med, så må den kun bruges med ram'en hvilket vel betyder at
DEN ramklods skal være i den maskine hvor mit kommende styresystem er.
Hvis jeg istedet køber en ikke OEM version så har jeg fuld råderet over
hvilken maskine den kører på - dog kun på en maskine.
Er dette korrekt?

Iøvrigt mange tak for din/jeres besvarelser - rart at se en NG som ikke
sviner uvidende folk som undertegnede:c)

Ding-Dong

Fra : Michel Komischke

Dato : 16-11-02 15:10

> [...]

> [...] hvilket
> vel betyder at DEN ramklods skal være i den maskine hvor mit kommende

Nemlig.

> Hvis jeg istedet køber en ikke OEM version så har jeg
> fuld råderet over hvilken maskine den kører på - dog kun på en
> maskine. Er dette korrekt?

dette er korrekt :)

--
Michel Komischke
Maintainer/Administrator

Fra : Ding-Dong

Dato : 16-11-02 16:25

Hej igen

Michel Komischke skrev i en meddelelse

> Nemlig.

Men de kan vel ikke på nogen måde kontrollere at jeg ikke bruger lige netop
den ramklods i den maskine som XP PRO bliver smidt ind på - eller hvis jeg
nu senere hen køber helt andre ramtyper - DDR f.eks.

Ding-Dong

Fra : Edmund

Dato : 16-11-02 17:55

Michel Komischke wrote:

> Nemlig.

Får man så nogle papirer på at XP´en er købt sammen med ramklodsen

--
Mvh Edmund

Fra : Rudi Stegen

Dato : 16-11-02 14:27

Hej Michel Komischke, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> På den anden side følger en OEM version den hardware den er købt
> sammen med. Dvs. at du ikke må bruge den hvis du køber en ny
> version (svjh).

Jeg tror ikke, den holder. Fiktivt: Du køber en hel ny maskine med et
eller andet Windows OS i OEM-version. Senere skifter du fx bundkortet,
måske harddisken etc. Det kan ikke passe, man (formelt) ikke må anvende
det hidtil brugte OS på pc'en længere.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Leony

Dato : 16-11-02 17:48

"Ding-Dong" <dennishp@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har i en tidliger tråd spurgt om hvad forskellen er på en OEM version
og
> en ikke-OEM version af Windows XP PRO som jeg i nærmeste fremtid vil
> opgradere min maskine med.

Hvorfor ikke ikke købe en studieversion (hvis du kvalificerer til sådan en),
de koster 699,-

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Ding-Dong

Dato : 16-11-02 18:12

Leony skrev i en meddelelse >
> Hvorfor ikke ikke købe en studieversion (hvis du kvalificerer til sådan
en),
> de koster 699,-

Jeg er ikke studerende på nogen måde, (ihvertfald ikke anerkendt;c) - er
ølkusk og studerer drikkevarer) og jeg vil have en fuld version - derfor

Ding-Dong

Fra : Morten

Dato : 16-11-02 18:22

> en),
> >
> Jeg er ikke studerende på nogen måde, (ihvertfald ikke anerkendt;c) - er
> ølkusk og studerer drikkevarer) og jeg vil have en fuld version - derfor

Der er ingen programforskel på en opgraderingsversion (som studieversionen
altid kommer som) og en fuld version.

Forskellen består i prisen og i, at med en opgraderingsversion skal du jo have
noget at opgradere fra
Der er store penge at spare ved opgrad., men det skal selvfølgelig sammenholdes
med OEM-besparelsen hvis du alligevel skal bruge noget hardware.

Mvh.
Morten

Fra : Ding-Dong

Dato : 16-11-02 19:11

Morten skrev i en meddelelse
> [...]

sammenholdes
> med OEM-besparelsen hvis du alligevel skal bruge noget hardware.

OK, men jeg har pt. Windows 98, og jeg skimmede en artikel i dag hvori der
stod at Microsoft på et eller andet tidspunkt ikke længere vil supportere
ældre versioner og ældre var specificeret som alt før WindowsXP og
Windows2000.
Det vil jo så sige at jeg heller ikke kan opdatere min 98 når de ikke gør
det på et tidspunkt, men på den anden side så vil det vel være muligt at man
kan opdatere det hele efter endt installation i det tilfælde man har en XP
opgradering.....
Men alt andet lige så er det ikke pengene der betyder noget i denne
sammenhæng selvom at det der er sparet jo trods alt er sparet - men jeg er
mere interesseret i en fuld version.

Ding-Dong

Fra : Morten

Dato : 16-11-02 19:38

> [...]
> stod at Microsoft på et eller andet tidspunkt ikke længere vil supportere
> ældre versioner og ældre var specificeret som alt før WindowsXP og

Det skal nok passe - festen må jo slutte på et tidspunkt, og de skal
have langet nogle nye produkter over disken

> [...]
> Men alt andet lige så er det ikke pengene der betyder noget i denne
> sammenhæng selvom at det der er sparet jo trods alt er sparet - men jeg er

Hvis jeg læser korrekt mellem linierne, er det dette svar du skal ha':
Når man køber en opgraderingsversion, og man har en tidligere udgave,
der giver ret til at opgradere (win95 giver fx ikke ret til at opgradere
til winXP), er det hverken nødvendigt eller anbefalelsesværdigt at lægge
den nye udgave oven i den gamle.
Det bedste er at starte fra en nyformateret, tom harddisk for at undgå
eventuelle senere konflikter mellem to win-versioner. Undervejs i
installationen af den nye udgave spørger installationsprogrammet om det
et kort øjeblik må se den gamle cd - du skal nemlig godtgøre, at du har
noget at opgradere fra, da du jo installerer en opgraderingsversion
Den gamle win-cd skal ikke bruges til andet end dette korte tjek, så hen
i skuffen med den igen, til du skal installere XP en anden gang.

Så du har faktisk kun brug for en fuld version, hvis du ikke har en
win98-cd (eller senere) i forvejen, hvis du vil spare det ene minut under
installationen, eller hvis du ikke ved, hvad dine penge ellers skal gå til

Noget andet er, om din maskine er hurtig nok og om dens hardware kan
snakke sammen med XP, der er ret kræsen med driverne - de skal så
godt som altid være skrevet specielt til XP for at maskinen fungerer
ordentligt. Tjek hos producenterne om det er XP-'godkendt', eller om
der skulle være en opdatering.
Undersøg ligeledes om alle dine programmer kan køre under XP.

Mvh.
Morten

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-11-02 19:24

Morten wrote:

> Der er ingen programforskel på en opgraderingsversion (som studieversionen
> altid kommer som) og en fuld version.

Har du ikke et link, til hvor man kan læse dette, altså at
studieversionen altid kommer som en opgraderingsversion. Det fremgår
ikke af Microsofts danske hjemmeside.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Morten

Dato : 16-11-02 20:10

> Har du ikke et link, til hvor man kan læse dette, altså at
> studieversionen altid kommer som en opgraderingsversion. Det fremgår
> ikke af Microsofts danske hjemmeside.

Hm, det er lavet om i betingelserne og hjemmesiden om dem, siden jeg
kiggede for nogle måneder siden.
Nu skriver de kun om Office XP, som stadig kommer i den fulde udgave,
men der er ingen info om eller links til WindowsXP i studyware:
http://www.microsoft.com/danmark/license/student/
Dog skriver de 'produkter', altså flertal, i den grå spalte til højre. Det må
vel indikere mere end ét produkt.
Er jeg blevet blind - kan nogen hjælpe?

Tidligere måtte man kun anvende en studielicens under studiet, men nu
hedder det:
"Hvad sker der efter min studietid?
En Student License kan kun købes som studerende, men kan fortsat
bruges efter endt uddannelse."

Hm, noget underligt noget, hvis winXP ikke kommer i Studyware længere.

Nå!, nu er forvirringen total, for nu fandt jeg (med besvær) denne side:
http://www.microsoft.com/danmark/partner/licenser/student_license.asp
Det er en 'partner'-side, hvad det så måtte betyde for os dødelige.
Nu står der:
"Hvad sker der efter studietiden?
En Student License gælder kun så længe man studerer."

Og WindowsXP er inde i varmen igen, men det fremgår ikke, om den
kommer i opgraderings- eller fuld version.

Ja, jeg vil ikke påstå, Microsoft har været for heldige med at give bare
nogenlunde fyldestgørende oplysninger denne gang.

Mvh.
Morten

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-11-02 22:48

Morten wrote:

> [...]
> http://www.microsoft.com/danmark/license/student/
> Dog skriver de 'produkter', altså flertal, i den grå spalte til højre. Det må

Jeg opfatter det, som om det gælder alle Microsofts produkter - selvom
siden fortrinsvis er en reklame for Office XP. Begrænsningerne fremgår
af den grå søjle, og der står intet om, at der er tale om
opgraderingsudgaver.

> Nå!, nu er forvirringen total, for nu fandt jeg (med besvær) denne side:
> http://www.microsoft.com/danmark/partner/licenser/student_license.asp
> Det er en 'partner'-side, hvad det så måtte betyde for os dødelige.

Indrømmet, det er forvirrende. Dels at studielicensoplysningen skal
sovses ind i en reklame for Office XP, og dels de modstridende
oplysninger om retten til at bruge programmerne efter studietiden. Men
eftersom ovenstående link er til en partnerside, vil jeg umiddelbart
fæste lid til det første link, hvor der står, at programmerne også må
bruges efter endt uddannelse.

> Ja, jeg vil ikke påstå, Microsoft har været for heldige med at give bare
> nogenlunde fyldestgørende oplysninger denne gang.

Det kan vi vist hurtigt blive enige om. Men hvad, Microsoft har vel ikke
noget imod, at de manglende oplysninger får folk - som ham der spurgte i
en anden tråd - til at købe versionen til fuld pris.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Morten

Dato : 19-11-02 17:44

> [...]
> siden fortrinsvis er en reklame for Office XP. Begrænsningerne fremgår
> af den grå søjle, og der står intet om, at der er tale om

Jeg blev nysgerrig, så jeg mailede Microsoft. De svarede, at man
godt kan købe Windows XP i Studyware, og at den kommer som
opgraderingsversion. Desuden var de da kede af forvirringen med
de modstridende hjemmesider, så den sideansvarlige ville få en lille
opgave

Mine øvrige spørgsmål overså de, så der røg en mail afsted igen om:
Hvilke produkter kan købes under Studyware?
Kommer disse programmer i opgraderings- eller fuld version?
Hvad betyder det for mig som privatperson, at nogle oplysninger gives
på en 'partner'-side?
Må man, eller må man ikke anvende Studyware efter endt uddannelse?

Svaret er ikke kommet endnu, men jeg poster det her til den tid, bare
sådan for at runde af

Mvh.
Morten

Fra : Leony

Dato : 20-11-02 09:34

"Morten" <morten789@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Kommer disse programmer i opgraderings- eller fuld version?

I Windows XP's tilfælde er det en opgraderingsversion. Hvilket bare betyder
at du skal sætte en skive i med det du opgraderer fra. Den fungerer
fuldstændigt som en fuld version.
En fuld version vil nok gøre det en del dyrere. Det er en "formildende"
omstændighed at man opgraderer.

> Må man, eller må man ikke anvende Studyware efter endt uddannelse?

"3. Licensen er personlig og kan ikke overdrages."

Fra : Morten

Dato : 20-11-02 19:44

"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> skrev i en meddelelse news:FNHC9.23198$HU.1737309@news010.worldonline.dk...

> I Windows XP's tilfælde er det en opgraderingsversion. Hvilket bare betyder
> at du skal sætte en skive i med det du opgraderer fra. Den fungerer
> fuldstændigt som en fuld version.

Tak for dit svar, men du kom vist lidt sidelæns ind i tråden - det var
ikke noget, jeg selv var i tvivl om. Prøv at læse et par indlæg tilbage

Mvh.
Morten

Fra : Leony

Dato : 21-11-02 10:14

> Tak for dit svar, men du kom vist lidt sidelæns ind i tråden - det var
> ikke noget, jeg selv var i tvivl om. Prøv at læse et par indlæg tilbage

Ja, det kan jeg godt se - nu. Jeg opfattede det bare ikke sådan siden du
sendte spørgsmål til Microsoft (og så må jeg jo erkende at jeg havde glemt
hvad du skrev for 4 dage siden, sådan er det når man læser 600+ posts om
dagen).
Hvad har Microsoft svaret (de plejer at være hurtige på tasterne)?

Fra : Morten

Dato : 21-11-02 17:52

> [...]
> hvad du skrev for 4 dage siden, sådan er det når man læser 600+ posts om

Det kan jo smutte

> Hvad har Microsoft svaret (de plejer at være hurtige på tasterne)?

Tja, jeg venter stadig på mail nr. 2, hvor de svarer på _alle_ mine
spørgsmål.
Kim Ludvigsen har også været efter dem:

Mvh.
Morten

Fra : Leony

Dato : 17-11-02 13:54

> Jeg er ikke studerende på nogen måde, (ihvertfald ikke anerkendt;c) - er
> ølkusk og studerer drikkevarer) og jeg vil have en fuld version - derfor

Hvis andre i din husstand studerer, så kvalificerer de til en studieversion.
En studieversion er en fuld version (som allerede nævnt).

Fra : Ding-Dong

Dato : 17-11-02 15:04

Korrekt - men det er heller ikke tilfældet

Ding-Dong

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 17-11-02 21:20

Ding-Dong wrote:
> Men hvad kan så bedst betale sig i forbindelse med de forskelle de er
> i betingelser for de to versioner?

En ting som du også skal tage i betragtning, som jeg ikke ved hvad er
vær for dig, er at M$ ikke yder support til OEM versionerne, men hvor
imod der er gratis support til fuld versionen.

mvh
Henning

Fra : Ding-Dong

Dato : 18-11-02 00:08

Ok - tak, det er jo en væsentlig ting for mig som er en klovn til sådan
noget
Ding-Dong