Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
G3 - 7Hi - CP5700 - F717
Fra : J@N

Dato : 16-11-02 11:20

Hej NG

Der har været mange indlæg i denne gruppe om hvilket kamera, der er bedst,
billigst, m.m. Jeg er selv kommet i lidt af et dilemma, da kameraet der
opfylder alle mine ønsker, ikke findes endnu
Nu vil jeg vove pelsen og starte en tråd for at finde det bedste digicam for
dem der ikke vil/kan ofre de 20.000 et rigtigt digi-SLR koster, og som
må/kan "nøjes" med et til ca. kr. 7-12.000,-.

Jeg har stillet flg. ultimative krav:

- Billedkvalitet
- Design/Ergonomi
- 4 megapix
- 4x optisk zoom
- Blitzsko

og flg. meget vigtige:

- EVF (Elektronisk View Finder)
- Manual fokusring på optikken

samt flg. vigtige:

- Shutterlag
- Blitz tilbehørsprogram
- RAW format
- Batteri levetid
- Compact Flash kort
- Pris < kr. 12.000,- (i DK)

For at skabe et bedre overblik har jeg lagt det ud på min HP:
http://www.fredsholt.ishoejby.dk/digicam/index.htm

Jeg har kun medtaget de fire modeller i "Emnet", men hvis der er andre
modeller jeg har overset, må I meget gerne gøre mig opmærksom herpå. I er
muligvis ikke enige i alle mine vurderinger, der er selvfølgelig valgt ud
fra mine personlige kriterier, bær venligst over med det. Gode råd, fra
andre der overvejer et digicam i denne klasse, modtages med kyshånd.

Jan

Fra : Lars

Dato : 16-11-02 11:36

"J@N" <itjf@nospam.dk> wrote in message news:ar563g$ntn$1@sunsite.dk...
> [...]
> fra mine personlige kriterier, bær venligst over med det. Gode råd, fra
> andre der overvejer et digicam i denne klasse, modtages med kyshånd.

Hej Jan

Du må - ligesom du kan se at der mange andre her i NG'en - incl mig - lede
efter en brugt Canon EOS D30 /D60 'er

De kan fås fra 7500 (uden garanti) - jeg kan selv pt ikke finde dem
billigere end 9000 ( med garanti). Men jeg håber du finder et.

Mvh

Lars
Fotohjemmeside: http://home19.inet.tele.dk/ne/foto.htm

Fra : emj

Dato : 16-11-02 12:18

On Sat, 16 Nov 2002 11:20:05 +0100, "J@N" <itjf@nospam.dk> wrote:

>Nu vil jeg vove pelsen og starte en tråd for at finde det bedste digicam for
>dem der ikke vil/kan ofre de 20.000 et rigtigt digi-SLR koster, og som
>må/kan "nøjes" med et til ca. kr. 7-12.000,-.

Om ganske få dage, kan man købe Olympus C5050 Z
Har du haft den med i dine overvejelser?
http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/c5050.html

Hilsen emj

Fra : J@N

Dato : 16-11-02 16:45

"emj" <emj@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Om ganske få dage, kan man købe Olympus C5050 Z
> Har du haft den med i dine overvejelser?
> http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/c5050.html

Næh, ikke umiddelbart, men det ser bestemt spændende ud, jeg kan især godt
li' den gedigne udførsel.

Jan

Fra : Lotte M

Dato : 16-11-02 13:03

"J@N" <itjf@nospam.dk> skrev

> For at skabe et bedre overblik har jeg lagt det ud på min HP:
> http://www.fredsholt.ishoejby.dk/digicam/index.htm

Spændende!

> I er muligvis ikke enige i alle mine vurderinger, der er selvfølgelig valgt ud
> fra mine personlige kriterier,

Har du haft kameraerne i hænderne, eller har du vurderet på baggrund
af andres testresultater?

Det er den ergonomiske vurdering der undrer mig, især vedr. 717/707.
Jeg er enig i designet er besynderligt at se på, men min oplevelse er at
det netop ér ergonomisk godt - man har et godt greb om objektivet og
kameraet er vægtmæssigt fint afbalanceret, hvilket betyder man kan
fotografere uden at skulle spænde i arme og skuldre.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : J@N

Dato : 16-11-02 16:58

"Lotte M" <lotte_m@mail.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> "J@N" <itjf@nospam.dk> skrev

> Spændende!

> Har du haft kameraerne i hænderne, eller har du vurderet på baggrund
> af andres testresultater?

Begge dele, af gode grunde har jeg ikke haft Canon G3 i hånden.

> [...]
> kameraet er vægtmæssigt fint afbalanceret, hvilket betyder man kan
> fotografere uden at skulle spænde i arme og skuldre.

Jeg synes Sony 707/717 er lidt svær at styre med en hånd, pga. det lange
objektiv og den er også lidt spøjs, hvis du vipper huset, se evt:
http://www.dpreview.com/reviews/sonydscf717/Images/inhand02.jpg
men det er smag og behag.
Umiddelbart virker objektivet mere udsat en f. eks. Nikon og Minolta.

Jan

Fra : Tom Wagner

Dato : 16-11-02 20:01

On Sat, 16 Nov 2002 11:20:05 +0100, "J@N" <itjf@nospam.dk> wrote:

>Jeg er selv kommet i lidt af et dilemma, da kameraet der
>opfylder alle mine ønsker, ikke findes endnu

Nej, sådan er det jo. Har du overvejet et Olympus E-10 eller E-20?

Tom

Fra : J@N

Dato : 17-11-02 06:58

"Tom Wagner" <tomwag@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, sådan er det jo. Har du overvejet et Olympus E-10 eller E-20?

Tak for oplysningen, men jeg har valgt at kigge på de nyere modeller, E-x0
har henholdsvis 2 og 1 år på bagen. Derudover ligger de prismæssigt i den
tunge ende, E-20 koster over de kr. 12.000,-

Jan

Fra : Tom Wagner

Dato : 17-11-02 08:58

On Sun, 17 Nov 2002 06:57:46 +0100, "J@N" <itjf@nospam.dk> wrote:

>Tak for oplysningen, men jeg har valgt at kigge på de nyere modeller, E-x0
>har henholdsvis 2 og 1 år på bagen.
Det kan jeg godt forstå, for mange valgmuligheder forvirrer ofte mere
end det gavner. Når jeg alligevel nævnede E-serien, er det kun fordi,
jeg selv er glad for mit E-10. Så vidt jeg kan se, opfylder det de
fleste af dine krav. Men valg af kamera er en højst personlig sag, og
man skal naturligvis helst have lejlighed til at prøve modellerne, før
man kan vælge.

> Derudover ligger de prismæssigt i den
>tunge ende, E-20 koster over de kr. 12.000,-
Der er meget ringe kvalitetsforskel på E-10 og E-20 og prisforskellen
mellem dem er heller ikke voldsom - et nyt Olympus er på vej, men det
gør jo ikke de tidligere modeller dårligere.

Hvis nogen er interesserede, er der her en sammenlignende teknisk
oversigt over nogle af de digitale SLR-kameraer. E-serien klarer sig
pænt, når det gælder kvaliteten af det faste objektiv.
http://www.uschold.com/pdf/Report%20SLR%20Public%2009.02%20N.pdf

Jeg vil være ked af, hvis dette kan opfattes som en salgstale, men jeg
synes stadig, at det er ulejligheden værd at medtænke dette kamera.

Tom

Fra : J@N

Dato : 18-11-02 06:17

> Jeg vil være ked af, hvis dette kan opfattes som en salgstale, men jeg
> synes stadig, at det er ulejligheden værd at medtænke dette kamera.

Du har ret, E-20 er tilføjet, nu er de 6 store repræsenteret med et kamera.