MS Windows
briani 27239
Vedr. hukommelse Widows 2000
Fra : Niels Lauritsen

Dato : 16-11-02 11:22

Vedr. Virtuel hukommelse så er jeg også i vildrede med dette. Jeg har
Windows 2000 med 2 harddiske, hver på 80 GB, den ene er blevet
delt i 2, således at jeg nu har C drev på 40 GB D drev på 40 GB og
E drev på 80 GB. Jeg har 512 MB ram til rådighed
Jeg bruger udelukkende E drevet til at redigere film på, men synes det
går såååå langsomt, jeg ved godt at det tager sin tid for maskinen at
behandle alle disse billeder, men måske er der et venligt menneske
der vil hjælpe mig til, at det kan gå lidt hurtigere.
Jeg har været inde i Virtuel hukommelse. For C drevets vedkommende
har jeg ændret størelse ved start fra 766 MB til 4000 MB og maksimal
størelse har jeg ændret det fra 1536 MB til ligeledes 4000 MB.
For D drevet er der slet ikke angivet noget og for E drevet hvor
jeg skal arbejde med redigeringen sat størelsen for start til 4000 MB
og maksimal også til 4000 MB, på E drevet var der, før jeg begyndte
at rode med det, ikke defineret noget ram.

På samme side hvor man kan ændre dette, står flg:
Samlet størrelse på sidefil for alle drev:
Minimalt tilladt 2 MB
Anbefalet 766 MB
Aktuel tildeling 8000 MB
Aktuel størrelse på registreringsdatabasen 22 MB
Maksimal størrelse på registreringsdatabasen 38 MB

På siden for indstillinger for ydeevne står der: Optimer ydelse for:
Programmer og Baggrundstjenester og der er Baggrundstjenester
valgt.
Er alle disse indstilliger helt hen i skoven, jeg selv ved ikke noget om
dette, jeg fik det anbefalet af en ven, måske ved han ikke nok?
Er en Side fil det samme som en Swap fil?

Er der et venligt menneske der gider hjælpe mig?

Venlig hilsen Niels Lauritsen
niels-me@post2.tele.dk

Fra : Madsen

Dato : 16-11-02 15:45

Niels Lauritsen skrev:

> [...]
> venligt menneske der vil hjælpe mig til, at det kan gå lidt
> hurtigere. Jeg har været inde i Virtuel hukommelse.

Et er sikkert og det er at du for så vidt muligt skal undgå at
der hele tiden swappes til sidefilen (den virtuelle hukommelse)
når du arbejder med f.eks. videoredigering. Sidefilen bliver
brugt intensivt når systemet løber tør for RAM. Det gælder om
at have så meget RAM at det ikke sker, for når det er harddisken
der skal lege RAM så går det først langsomt.

Den eneste måde du kan speede processen op på er hurtigere RAM,
hurtigere processor og bundkort med hurtigere bushastighed.

> [...]
> redigeringen sat størelsen for start til 4000 MB og maksimal også
> til 4000 MB, på E drevet var der, før jeg begyndte at rode med

Det er ikke RAM du definerer. Du definerer hvor stor sidefilen
på harddisken skal være, som styresystemet så går over og bruger
intensivt når dine 512 MB RAM er brugt op.

Lige nu har du så altså valgt at definere 4000 MB på to harddiske.
Altså sammenlagt 8000 MB eller 8 GB harddiskplads. Det er alt for
meget. 1000-1500 MB er mere realistisk med den mængde RAM du sidder
med. Måske endda mindre ville være tilstrækkeligt.

> På siden for indstillinger for ydeevne står der: Optimer ydelse
> for: Programmer og Baggrundstjenester og der er
> Baggrundstjenester valgt.

Du får efter sigende bedre ydelse i hver enkelt program ved at
stille den til Programmer. Baggrundstjenester er bedre egnet til
servere eller til pc'er hvor du har mange ting kørende på een gang.

> Er alle disse indstilliger helt hen i skoven, jeg selv ved ikke
> noget om dette, jeg fik det anbefalet af en ven, måske ved han
> ikke nok? Er en Side fil det samme som en Swap fil?

Ja. Win3.x og Win9.x kalder det en Swapfil. WinNT kalder det for
en sidefil. Princippet er nogenlunde det samme. En fil på hard-
disken som skal simulere RAM når systemet løber tør for ægte RAM.
Sidefilen bliver dog normalt brugt til at indeholde drivere,
applikationer og systemkode så der vil blive brugt lidt af side-
filen "i tomgang" i Windows og det uanset hvor meget RAM du sidder
med. Det man helst skal undgå er at sidefilen også bliver brugt
fordi systemet er løbet tør for RAM. Du kan se det ved at hard-
disklampen lyser konstant og alt går uhyggeligt langsomt.

> Er der et venligt menneske der gider hjælpe mig?

Prøv evt. at læse denne side:
<http://www.pcworld.dk/Default.asp?Mode=2&ArtikelID=2494>

Og/eller den hurtigere, men mindre præcise:
<http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=2034&SegmentID=5792>

Madsen.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-11-02 03:15

> Sidefilen bliver dog normalt brugt til at indeholde drivere,

Sidefilen (pagefile) hentyder til den terminologi som Intel-arkitekturen
access'er sit hukommelse, på... En Intel-processor kan håndtere 16384 page's
af 4GB. Ialt 64TB. 4GB kan ligge i RAM, resten er swap...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Peter Larsen

Dato : 16-11-02 20:44

Niels Lauritsen wrote:

> Vedr. Virtuel hukommelse så er jeg også i vildrede med dette.

Windows er designet sådan at brugere som ikke ved noget om noget bare
skal holde fingrene væk fra det, de ikke ved noget om, så er de defaults
der vælges ikke helt ringe. De kan ofte vælges bedre af den
kvalificerede bruger, men det er en anden snak.

> Jeg har Windows 2000 med 2 harddiske, hver på 80 GB,

Udemærket ide.

> den ene er blevet delt i 2, således at jeg nu har
> C drev på 40 GB D drev på 40 GB og
> E drev på 80 GB.

Det er ikke det smartest mulige valg, men jeg må så forstå dig sådan at
du har et D-drev på hele den anden disk?

> Jeg har 512 MB ram til rådighed

Ja ja, det er fint, hvor meget af det bruger du?

> Jeg bruger udelukkende E drevet til at redigere
> film på, men synes det går såååå langsomt,

Jeg ved jo ikke hvordan dit redigeringsprogram arbejder. Men E-drevet er
det dårligst mulige valg, for en harddisk er hurtigst yderst. D-drevet
er som du beskriver maskinen det bedste valg af arbejdsdrev, men læs
lige programmets manual, måske har det separat opsætning af arbejdsdrev
og lagerdrev, og så skal D formodentlig være arbejdsdrev og E lagerdrev.

> Jeg har været inde i Virtuel hukommelse.

Der skulle du have holdt fingrene væk og spurgt først.

> For C drevets vedkommende har jeg ændret størelse
> ved start fra 766 MB til 4000 MB og maksimal
> størelse har jeg ændret det fra 1536 MB
> til ligeledes 4000 MB.

Det retter du lige til 2 megabyte ved start og 2 megabyte max.

> For D drevet er der slet ikke angivet noget

Det er der din pagefile skal ligge med det disksetup du har. Sæt den til
256 megabyte ved start og intet maximum.

> På siden for indstillinger for ydeevne står der:
> Optimer ydelse for: Programmer og Baggrundstjenester
> og der er Baggrundstjenester valgt.

Til video-capture kan (KAN!) det måske være en fordel at vælge
optimering for baggrundstjenester, jeg ved at man under visse
omstændigheder bør vælge det til en lyd-arbejdsstation, men i
almindelighed skal man sætte en arbejdsstation til at være optimeret til
programmer og en server til at være optimeret til baggrundstjenester.

> Er alle disse indstilliger helt hen i skoven, jeg selv ved ikke noget
> om dette, jeg fik det anbefalet af en ven, måske ved han ikke nok?
> Er en Side fil

En sidefil er en undersættelse af pagefile.

> det samme som en Swap fil?

Ja. I win9x hedder det swapfile og i winnt hedder det pagefile, 2000 er
NT5. XP prof er NT 5.1

> Venlig hilsen Niels Lauritsen

Med venlig hilsen

Peter Larsen