FIP
Fra : goofy

Dato : 16-11-02 00:50

Hej NG
Jeg har lige læst, desværre på engelsk, om FIP og det gav anledning til
nogle spørgsmål som jeg håber denne kompetente forsamling kan svare på

Jeg fik den opfattelse at der findes flere forskellige former for
coronavirus.
Nogle udviklede FIP andre giver f.eks. diarre. ca. 40 % af vore katte
havde denne virus .
1. Er dette rigtigt.
2. Hvordan smitter denne virus
3. Er der standard at man tager en blodprøve for at konstatere denne
vira, når man køber en killing.
4. Hvis coronavirus er konstateret ( hvis den ikke udvikler FIP) hvad
så.

Steen Vinbæk

Fra : Camilla Baird

Dato : 16-11-02 01:26

On 16/11/2002 00:49, in article ar416f$qvh$1@sunsite.dk, "goofy"
<nospam@oncable.dk> wrote:

> [...]
> nogle spørgsmål som jeg håber denne kompetente forsamling kan svare på
>
> Jeg fik den opfattelse at der findes flere forskellige former for

Der findes mange corona vira.

> Nogle udviklede FIP andre giver f.eks. diarre. ca. 40 % af vore katte
> havde denne virus .

Det er korrekt at mange af vore katte har været I kontakt med corona virus.
Hvordan dette påvirker kattene kommer meget an på den enkelte kats
immunsystem. En kat med dårligt eller svækket immunsystem vil ikke kunne
bekæmpe en muteret corona virus - også kaldet FIP. En våd FIP (med væske i
bughulen eller lungerne eller diaré) tyder på et ganske dårligt immunforsvar
som opgiver at bekæmpe den muterede corona virus. En tør FIP tyder på at
kattens immunforsvar arbejder på højtrykfor at nedkæmpe den muterede corona
virus men kan ikke klare udfordringen.

> 1. Er dette rigtigt.
> 2. Hvordan smitter denne virus

Via afføring.

> 3. Er der standard at man tager en blodprøve for at konstatere denne
> vira, når man køber en killing.

Nej - ikke I Danmark.

> 4. Hvis coronavirus er konstateret ( hvis den ikke udvikler FIP) hvad
> så.

Der er ingen idé i at teste for corona virus antistoffer (corona virus
titer) i blodet med mindre katten har symptomer der tyder på FIP. Titer
tallet fortæller ingenting om hvorvidt katten senere udvikler FIP eller ej.
Titer tallet alene fortæller forsåvidt heller ikke om katten har FIP eller
ej.

--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : goofy

Dato : 16-11-02 10:01

Hej Camilla

> Via afføring.
Vil du forklare det lidt nærmere.
Er det nok de " snuser" til hinandens afføribg

Steen Vinbæk

Fra : Camilla Baird

Dato : 16-11-02 12:35

> Hej Camilla

> Vil du forklare det lidt nærmere.
> Er det nok de ' snuser' til hinandens afføribg
>
> Steen Vinbæk

Jeg må indrømme, at jeg faktisk ikke ved præcist, hvordan det virker...
men katte, der deler kattebakke med en corona virus "shedder", bliver
mere udsat for corona virus, end katte der ikke er i denne kontakt med
virusset. Det er jo klart nok, eller?

På Racekattens sidste møde om smitsomme sygdomme sagde
foredragsholderen, at FIP er en tragisk del af ethvert opdræt. Han ville
ønske, opdrættere kunne lære at acceptere FIP som en del af hverdagen -
der er nemlig meget lidt, man kan gøre for effektivt at forhindre, at
ens katte kommer i kontakt med corona virus. Man ved ikke, hvilke katte
der "shedder" virusset - man ved ikke, hvilke katte der udvikler FIP.

Jeg har selv haft et tilfælde af FIP. Det var en kat, jeg havde
importeret. Omkring hele dette sygsomsforløb fik jeg bekræftet, at min
egne katte har et supergodt immunforsvar.

Med venlig hilsen
Camilla Baird
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : N/A