klikkertræning...kliktræning?
Fra : Gidde

Dato : 01-03-01 23:45

Hejsa
Stødte på en betegnelse a la subjekt for nogen tid siden, og vil gerne
høre mere om det....Det er vist en "træningsmetode" der kan bruges i
forhold til katte?? Hvad er det? Erfaringer, viden,
litteraturanbefalinger osv. modtages med kyshånd
- Gitte

Fra : Stine

Dato : 01-03-01 23:56

Hej.
PÅ denne website kan du læse om klikkertræning. www.canis.no
Her kan du også købe materiale.
Det er godt nok til hunde, men princippet er det samme.
Stine

Fra : Gidde

Dato : 02-03-01 00:27

Hejsa
Tusind tak skal du ha Spændende side i det hele taget!
- Gitte

Fra : Ann K.

Dato : 02-03-01 19:58

Hej Gitte.
Jeg er lige netop begyndt med klikkertræning af vores lille shetland
sheepdog hvalp (ok, hun er ca 7 mdr., men stadig kun en hvalp
Det er en helt suveræn træningsmetode, der efter en kort overgangsperiode
(cross-over, kaldes det) giver dig mulighed for omgående og altid i det
rigtige "tonefald" (klikket er jo altid ens!) at rose og belønne dit dyr for
den rette handling...
Jeg kan simpelthen ikke rose metoden nok... Bare den korte tid jeg har
trænet med Dise har givet nogle resultater, som jeg er sikker på ville have
taget i hvert fald flere dage/uger med min gamle træning!!!!
Det skal lige tilføjes at _al_ træning med mine hunde er baseret på glæde,
leg og belønning/ros... jeg straffer _aldrig_ for dårlig/forkert handling,
ignorerer den kun, men forstærker så også belønningen/rosen for den
rette!!!! Og "nej" er en kommando, der kun bruges, når en handling er
totalt, helt og aldeles forbudt/uønsket (fx at spise indholdet i kattebakken
eller jagte joggingløbere! ros lige så snart forbuddet respekteres er
også meget lettere med klikkeren!
Hvis du vil vide mere så prøv evt at låne Anders Hallgrens bog "Shaping" på
biblioteket. Det er en lille kort sag, hvor han ganske vist ikke nævner
ordet klikker, men princippet er det samme.... Og så er der jo også "Dont
shoot the dog" af klikkertræningens ukronede "dronning" eller snarere guru
Karen Pryor (kun på engelsk!).
Har man først fundet en guf, som fx ens kat er villig til at gøre alt for,
skulle principperne også uden problemer kunne overføres til den!!!
Klikket fra klikkeren kommer jo til at betyde "dygtig, guf på vej for ret
handling" ))
Problemet er bare at Saga _ikke_ har læst de bøger jeg har om
klikkertræning... og derfor er Damen fuldstændig uimodtagelig for træningen
*GRIN*

Ups, det her blev vist laaangt, men jeg er altså vildt begejstret for
metoden og dens principper... og kan ævle i timevis om dens fordele fremfor
den mere traditionelle træning baseret på belønning og straf
Hvis du vil begynde at bruge den til dine ildere, vil jeg virkelig gerne
høre mere om det - også privat!!!

Mvh Ann

Fra : Nina El Falaki

Dato : 02-03-01 20:25

www.canis.no kan man købe en lille bog af Anders Hallgren (på svensk) om
klikkertræning, den gennemgår også indlæringspsykologien og så koster den
kun 59,- kr

Hos Canis behøver man ikke oplyse kreditkort, da bøgerne sendes i løbet af
et par dage med girokort.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Gidde

Dato : 02-03-01 22:16

Hejsa Ann
Det lyder som en metode, der kunne blive interessant i forhold til Laban og
Freja. Jeg bruger i forvejen kun "Nej", når jeg opdager dem på køkkenbordet,
eller når Freja pludselig hvæsser kløer i dørkarmen (vi har kradsetræer nok).
Jeg hader negativ respons, for det udløser som regel kun underkastelse (som
hverken gavner mig eller kattene) eller et blik, der siger "...hvem tror du
egentlig du taler til?"
Jeg vil forsøge at få fat på bøgerne på biblioteket i første omgang...glæder mig
allerede
- Ildere har jeg dog ikke nogen af så hvis jeg en dag vil dele erfaringer,
så bliver det på kat-niveau (beklager *s*).
-Gitte

Fra : Ann K.

Dato : 02-03-01 23:34

Hej Gitte

>- Ildere har jeg dog ikke nogen af så hvis jeg en dag vil dele
erfaringer,
så bliver det på kat-niveau (beklager *s*).

<> Pokkers også... tog fejl af dig og Sidsel! Ja, ja, det er da menneskeligt
at fejle... i hvert fald for mig!!!!
Men stadig.. jeg ville virkelig nyde at kunne fremhæve overfor mine
"hundebekendtskaber", hvor fabelagtig god metoden/princippet er... og kan du
få katte til at reagere positivt... så har jeg det ultimative argument _for_
metoden..
Du ved nok - hundefolk tror jo at man ikke kan "dressere" en kat

Dèt går ellers fint her... Saga har klart lært at når hun krævende hyler ved
sin madskål, så kommer jeg og lægger nyt i... Lige sådan har hun lært at få
mig til at åbne låste døre, vågne kl 7.30 for at nusse *gaaaab*, huske at
lægge hendes pude ned i sengen og mange andre ting... Dét er da dressur, som
vil noget... eller hva'???
Og jeg har aldrig brugt klikkertræning med hende!!!! *sss*

Mvh Ann - der nu vil gå i seng og sove.... Saga har nemlig lært at man her i
huset ligger i sin seng senest kl 23.45!!!!

Fra : Gidde

Dato : 02-03-01 23:57

"Ann K." wrote:
> [...]

> metoden..
> Du ved nok - hundefolk tror jo at man ikke kan "dressere" en kat

Fnis, ja jeg tænkte nok du havde forveslet mig med Sidsel...men jeg må indrømme,
at jeg da også ville være interesseret i at høre om metoden evt. fungerer på
ildere, rotter eller lignende dyr. Så en cirkusudsendelse engang, hvor katte
havde lært at gå på bagben, slå salto ol. Jeg har aldrig kunnet fordrage cirkus,
men noget må de da have gjort rigtigt siden kattene fandt sig i det?

> [...]
> vil noget... eller hva'???
> Og jeg har aldrig brugt klikkertræning med hende!!!! *sss*

Suk...Laban er ekspert i at få mig ud af senge kl. 4.30, eller få mig ud på
badeværelset når han skal på bakke, fordi han nu engang gerne vil have
selskab.......den eneste belønning jeg får af ham er, at han så tier stille
ogkærligt skal bumpe hovedet mod min hånd (suk, jeg er aldeles under poten).
Faste sengetider er kattene også ved at indføre...man får sådan lyst til at
sove, når de bliver urolige, mjaver og giver udtryk for irritabel træthed
(klikkertræning eller ej, vi mennesker er vist 100% opdragelsesegnede).
G'nat herfra
- Gitte

Fra : Helle Andersen

Dato : 03-03-01 00:54

"Gidde" <gjlo98@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse news:3AA0266E.698F3B6B@hum.auc.dk...

> [...]
> men noget må de da have gjort rigtigt siden kattene fandt sig i det?

Jeg har faktisk flere gange tænkt på, at jeg gerne
vil i gang med at træne ilderne, men jeg har ikke
rigtig fået taget hul på det. Jeg tror, at de vil være
nemmere at træne end kattene. Er der nogen, der
ved, hvor man kan købe sådan en tingest ?

--
Hilsen Helle
Time spent with cats is never wasted. - Colette

Fra : Gidde

Dato : 03-03-01 10:52

Hejsa

Helle Andersen wrote:

> [...]
> rigtig fået taget hul på det. Jeg tror, at de vil være
> nemmere at træne end kattene. Er der nogen, der
> ved, hvor man kan købe sådan en tingest ?

Tingest? Skal man ligefrem ha en tingest der siger klik? Aha!! Nej jeg ved desværre ikke
så meget om det endnu...men mon ikke man kan bestille dimsen via en dyrlæge evt.? Sådan
nogle ildere er sikkert ganske kloge...min mors nabo havde en eller to ildere, og bare det
at den fulgte ham udendørs uden snor virkede da ret overbevisende. Den kom også farende
når han kaldte på den. Dum var den i alt fald ikke!!
- Gitte

Fra : Helle Andersen

Dato : 03-03-01 15:54

"Gidde" <gjlo98@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse news:3AA0BFDE.AEC61E71@hum.auc.dk...
> Tingest? Skal man ligefrem ha en tingest der siger klik? Aha!! Nej jeg ved desværre ikke
> så meget om det endnu...men mon ikke man kan bestille dimsen via en dyrlæge evt.?

Jeps, det skal man Men principielt burde enhver
lyd, der er helt ens hver gang vel have samme
effekt.

> [...]
> at den fulgte ham udendørs uden snor virkede da ret overbevisende. Den kom også farende
> når han kaldte på den. Dum var den i alt fald ikke!!

De er sociale dyr, men ikke flokdyr - akkurat som
er kat, men alligevel kan de være nemmere at få til
at gøre ting end kattene - med den rette
motivation. Bl.a er det ret nemt, at lære dem, at gå
nogenlunde pænt i snor. Til gengæld er de
sværere end kattene, at få til at holde op med at
gøre ting. De har ikke ret meget respekt for noget
og netop derfor, tror jeg, at det er nemmere at
lære dem at lade være med at gøre forskellige ved
belønning end ved skældud. Og jo, de er absolut
intelligente nok til at fatte, hvad det går ud på. De
er en lille smule mere intelligente end katte, efter
min mening - de er nemlig i stand til at udtænke
løsninger ved at tænke op til 3-5 skridt frem.

--
Hilsen Helle
"ANY question addresed to a cat can be counted rhetorical." - E. Miller

Fra : Sidsel & da Gang O' ~

Dato : 05-03-01 21:34

Uhhh Helle, farligt at sige at en ilder er smartere...men jeg tror nok jeg
giver dig ret, de kan udtænke hele løsninger, og de giver ALDRIG op! Hvis de
vil noget, skal de nok komme til det.

- Hehe og hvordan har du nogensinde fået dem til at gå pænt i snor? Mine vil
bare bæres på armen!!! (Jeps, jeg er veltrænet! *g*)

- Sidsel

Fra : Helle Andersen

Dato : 05-03-01 23:08

"Sidsel & da Gang O' Ferts feat. Terrible Turbo Terror Tyson" <dogs@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Uhhh Helle, farligt at sige at en ilder er smartere...men jeg tror nok jeg
> giver dig ret, de kan udtænke hele løsninger, og de giver ALDRIG op! Hvis de
> vil noget, skal de nok komme til det.

Jeg kan tillade mig at sige det, fordi jeg har begge
dele og holder lige meget af ilderne og kattene.
Måske er det også bare to forskellige slags
intelligens, der er tale om, som med katte og
hunde.

> - Hehe og hvordan har du nogensinde fået dem til at gå pænt i snor? Mine vil
> bare bæres på armen!!! (Jeps, jeg er veltrænet! *g*)
De har nu ikke været så svære at lære det. Tequila gider godt nok ikke, hvis der er for stille omkring hende - hun foretrækker
Nørrebrogade, hvor der sker noget

--
Hilsen Helle
At least dogs do what you tell them to do. Cats take a message and get back to you.

Fra : Ann K.

Dato : 03-03-01 13:47

Hejsa.
Klikkere kan bestilles ved at gå ind på
www.canis.no
4 - 5 stk. koster kr. 100,- og sendes portofrit i Norden
På siden kan man også læse mere om klikkertræning (evt tilmelde sig
mailinglister) og bestille bøger/videofilm om det.
Godt nok handler alt om hunde, men klikkertræning er oprindeligt "opfundet"
til træning af delfiner, så mon ikke man kan overføre princippet på alle
dyrearter

Mvh Ann

Fra : Nina El Falaki

Dato : 03-03-01 12:59

Hej Helle

Du kan købe klikkeren på www.canic.no

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Helle Andersen

Dato : 03-03-01 16:16

"Nina El Falaki" <feca@edb.dk> skrev i en meddelelse news:97qm9m$2fje$1@news.cybercity.dk...
> Hej Helle
>
> Du kan købe klikkeren på www.canic.no

Hej Nina

Nu har jeg bestilt en klikker + bogen "Hund og Delfin" af Karen Pryor, så nu er jeg spændt på, hvad ilderbasserne siger til det. Jeg
må vist hellere ud og købe godbidder.....

--
Hilsen Helle
I have studied many philosophers and many cats. The wisdom of cats is infinitely superior. - Hippolyte Taine

Fra : Stine

Dato : 03-03-01 09:32

Hej
Det er nu ikke alle hundeolk der tror katte ikke kan dreseres. Det er lige
før at mine katte var bedre opdraget end mine hunde er nu *GG*
Nå ja, selv dyrlægen måtte indrømme de var godt opdraget, da jeg havde glemt
han skulle komme en dag og derfor havde lukket kattene ud ( 3 stk ). 10 min
efter stod dyrlægen der og skulle vaccinere dem - tja, jeg fløjtede og de
kom springende - og vupti kunne dyrlægen alligevel vaccinere

Fra : Kate

Dato : 04-03-01 23:09

"Ann K." wrote:
[klipper lige en hel del]
> Og jeg har aldrig brugt klikkertræning med hende!!!! *sss*
>
> Mvh Ann - der nu vil gå i seng og sove.... Saga har nemlig lært at man her i
> huset ligger i sin seng senest kl 23.45!!!!

Hihi Ann,

det er måske Saga som har brugt klikkertræning på dig
--
Kate

Visit my home page, it's about rabbits, mostly:
http://home7.inet.tele.dk/oliwer
My address is spam blocked. The real one is oliwer@mail.tele.dk

Fra : Ann K.

Dato : 05-03-01 00:53

Hejsa.

>det er måske Saga som har brugt klikkertræning på dig

<> Nøøøhh, dét kan ikke det være... Klikkertræning er baseret på venlighed,
glæde og tryghed, og deeeet... tja, det er jo Saga *fnis*

Mvh Ann - der har fået lov til at være længe oppe - Saga fanger mus i
havestuen

Fra : Kate

Dato : 05-03-01 23:22

"Ann K." wrote:

> [...]
> glæde og tryghed, og deeeet... tja, det er jo Saga *fnis*
>
> Mvh Ann - der har fået lov til at være længe oppe - Saga fanger mus i

Sikke dog et ry du giver den stakkel lille søde venlige mis

Fra : Ann K.

Dato : 06-03-01 00:28

Hej Kate.

>Sikke dog et ry du giver den stakkel lille søde venlige mis

<> HA!!! det er skam Saga selv der har sørget for det! Værst er det dog at
hun nok er ærkestolt af sit rygte )) - og så sagde du faktisk noget
rigtig i den sætning... Saga er lille *sss*

Mvh Ann

Fra : Helle Andersen

Dato : 06-03-01 00:44

"Ann K." <tsars@image.dk> skrev i en meddelelse news:QjVo6.7588$fK3.369815@news000.worldonline.dk...

> <> HA!!! det er skam Saga selv der har sørget for det! Værst er det dog at
> hun nok er ærkestolt af sit rygte )) - og så sagde du faktisk noget
> rigtig i den sætning... Saga er lille *sss*

Gisp ! Blasfemi ! Saga er STOR

--
Hilsen Helle
You know it's time to shave your legs when the cat uses them for scratching behind its ears.

Fra : Ann K.

Dato : 08-03-01 22:16

Hejsa.
Helle skrev:
>Gisp ! Blasfemi ! Saga er STOR

<>hmmm - det er vel hvordan man ser på det... jeg mener selvfølgelig at hun
FYSISK er lille.... Psykisk, er jo noget helt andet!!!!!!!!!
Og joh, nu jeg tænker over det... vel har vi brugt klikkertræning ;
"Ann, opfyld mine behov" -> for langsom/ingen reaktion -> KLIK, sømposen
frem -> reaktion/ret handling -> KLIK, sømposen ind igen *GRIN*

Mvh Ann

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 08-03-01 23:48

Hej alle klikkere

OK, jeg har allerede set fidusen med hunde, klart skal en hund trænes
faktisk mener jeg at det burde være lovpligtigt at gennemføre et
lydighedskursus med en hund..

Det er mere det med misserne, som jeg synes er "lidt" hen i vejret uden dog
at ville fornærme nogen..;))
Jeg mindes ej at have nævnt ordet cirkus, og synes faktisk at jeg bliver
misforstået på lige det område, ok jeg ville da gerne træne rovdyret jeg
lever sammen med til at jage posten væk når han/hun kommer med rudekuverter,
men at klikke efter hende for at give hende en guffer...næe den får hun
alligevel
Men jeg har igen opdaget at man skal pase på med at stille ? ved nogen af de
raptusser som forefindes her ind i mellem...;)) *fnis*

Men lad mig høre hvad i finder ud af at misserne vil trænes til, så skal jeg
nok lade være med at ryste så meget på hovedet at det giver rystelser i
gruppen..;))
--
Med venlig hilsen & miauu

Henrik & Melissa
I had to get rid of the wife, the cat didn't want to share the power

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 09-03-01 00:02

Henrik Pedersen <misbams-miauu@edb.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:989275$vec$1@news.cybercity.dk...
> Hej alle klikkere
>
> OK, jeg har allerede set fidusen med hunde, klart skal en hund trænes
> faktisk mener jeg at det burde være lovpligtigt at gennemføre et
> lydighedskursus med en hund..

Jubiii! tilgiv mig som madmor til 2 hunde at skrive i denne gruppe ..( kan
dog forsvare mig med at jeg også har to misser !!! er det så OK???)

Din ide er alletiders ... men hvordan søren får vi det gjort lovpligtigt
..... set fra mine side ville det være fint med et hundekørekort hvori også
indgår teoretisk og praktisk træning af hundene ....

MVH
Anne-Marie & Co.

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 09-03-01 00:16

Hej Anne-marie

ok så siden du også bor sammen med to misser..;))
Spøg til side, denne gruppe er vist ikke så arts fokuseret som andre..

Jeg ved faktisk ikke hvordan man kunne gennemføre at få et lovpligtigt
kursus, din ide med kørekort er helt fin, men så skulle kørekortet følge
hundeejeren og det lovpligtige kursus følge hunden
Naturligvis kunne i jo bare stemme mig ind i folketinget hvor jeg bestemt
ville stille det lovforslag med det første, både for hundenes men så
sandelig også for alle andres skyld, ligeledes ville det være rart at gøre
noget for kattens status ved samme lejlighed...
så vi på én gang kunne opnå ordnede forhold for de to mest populære kæledyr
i samme hug...
Men folketinget er nok ikke lige klar til at blive "udsat" for mig, så
løsningen kunne være at tæppebombe aviser og ugeblade med indlæg som stiller
krav om en sådan lovgivning....
Men det ville så igen kræve en kraftig indsats, både centralt i klubberne og
lokalt på græsrodsniveau... såe det har nok lange udsigter ;((
--
Med venlig hilsen & miauu

Henrik & Melissa

Fra : Helle Andersen

Dato : 09-03-01 00:15

"Henrik Pedersen" <misbams-miauu@edb.dk> skrev i en meddelelse news:989275$vec$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> nok lade være med at ryste så meget på hovedet at det giver rystelser i

Hej Henrik

Som før nævnt, har jeg faktisk købt klikkeren primært med henblik på ilderne, selvom jeg ikke vil udelukke, at bruge den på kattene,
hvis det bliver en succés.

Min hanilder blev mishandlet og vanrøgtet i sit
forrige hjem og jeg skal derfor være varsom med,
hvordan jeg skælder ham ud, når han laver gale
streger og der ud over har han altså nogle sære
idéer om nogle ting. Det første ½ år jeg havde
ham kunne han ikke gå sammen med de andre
ildere og gik derfor for sig selv og var lukket inde i
sit bur. Han er meget sippet og vil ikke gå på
bakken i sit bur, men vandrede i stedet altid
søvndrukkent ud på kattebakken i badeværelset
og tilbage igen til buret for at sove videre. Nu er
han så i bur om dagen med tøserne og vil stadig
ikke bruge bakken. I stedet gør han det i overalt i
bunden af buret, hvilket ikke er specielt delikat for
dem at zigzagge rundt imellem. Jeg vil forsøge på
en positiv måde, at få ham til at benytte bakken i
buret med klikkeren.

Min yngste ilder, Cirkeline, er to år gammel, men
opfører sig stadig fuldstændig som en 8 ugers
hvalp. Bl.a. bliver hun meget overgearet og napper
mig ofte i armene. Det er ikke bid, da det kun er
leg, men det er meget irriterende og ofte er folk
bange for hende på den baggrund. Hun gør det
adskillige gange om dagen og jeg har 100 %
konsekvent skældt hende ud og straffet hende
hver evig eneste gang, men hun er fuldstændig
uimodtagelig - hun synes, at det er sjovt Jeg vil
forsøge, at bruge klikkeren til at få hende til at
holde op med at nappe og forventer, at det kan
have en bedre effekt med positiv motivation i
stedet for at blive ved med at gøre noget, der ikke
virker.

Når jeg igen engang skal opdrage en killing vil jeg
håbe, at det kan blive med klikkeren, for jeg synes,
at det er langt at foretrække hvis katten synes at
det er behageligt, at blive opdraget i stedet for, at
blive skældt ud hele tiden. En af de store fordele
ved metoden skulle angiveligt være, at dyret
arbejder med dig i stedet for imod dig, som ved
traditionel træning.

--
Hilsen Helle
Curiosity is the very basis of education and if you

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 09-03-01 06:02

Hej Helle

Stakkels hunIldere det må være ret ubehageligt at skulle zigZagge rundt
mellem b., så er det en rigtig god ting, at han kan bo hos dig nu og have
det godt. Nogen mennesker skulle fratages retten til at have dyr..!!
Jeg undrer mig over at han først er så sippet og så når han kommer sammen
med det modsatte køn, glemmer alt om det og bliver en værre gris ;((
Jeg må klart ønske dig held og lykke med projektet, den ene er en lille gris
og den anden napper, puha, hvis du får dem til at opføre sig "normalt" med
klikkeren skal jeg vist have reVurderet min opfattelse af den slags
ting..;))

Ja det er jo ikke så ringe endda, hvis du får dem til at arbejde med dig
altså..;))
*fnis* Jeg aner en vis risiko for overVægt, når du skal til at opdrage en
killing hvis den skal have en guffer som belønning for rigtig opførsel, kan
du ikke risikere at det vender så den lille killing kun opfører sig pænt når
den får en guffer ??

hov jeg ser at jeg stadig programmerer, sammensatte ord har andet ord med
stort sorry..;))

--
Med venlig hilsen & miauu

Henrik & Melissa

Fra : Helle Andersen

Dato : 09-03-01 21:19

"Henrik Pedersen" <misbams-miauu@edb.dk> skrev i en meddelelse news:989o3a$1k5j$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> mellem b., så er det en rigtig god ting, at han kan bo hos dig nu og have
> det godt. Nogen mennesker skulle fratages retten til at have dyr..!!

Enig ! Jeg fik ham faktisk ind sammen med en
hunilder samme sted fra, men hun var så syg,
mishandlet og underernæret, at hun døde efter
godt en uge Heldigvis overlevede min dejlige
Tjalfe-dreng, men det har taget lang tid, at lære
ham at lege og være glad. Underligt nok elsker
han mennesker........

> Jeg undrer mig over at han først er så sippet og så når han kommer sammen
> med det modsatte køn, glemmer alt om det og bliver en værre gris ;((

Egentlig tror jeg bare, at det er pga. sippethed.
Jeg tror, at han synes, at det er ulækkert at bruge
en bakke, der står i hans "hus", men da han ikke
længere kan komme til kattebakken i dagtimerne,
knækker filmen lidt for ham og har gør det i stedet
i bunden af buret. Heldigvis har de 4 etager, at
løbe rundt ´på, så de behøver kun, at gå i
stueetagen, når de skal på bakken.

> [...]
> og den anden napper, puha, hvis du får dem til at opføre sig "normalt" med
> klikkeren skal jeg vist have reVurderet min opfattelse af den slags

Nu får vi se, men jeg synes, at jeg skylder det et
forsøg. Man har faktisk trænet både undulater og
fisk ved denne metode, og så må ilderne vel for
pokker også kunne lære det

> [...]
> du ikke risikere at det vender så den lille killing kun opfører sig pænt når

Nej, for fidusen er, at du lærer dem, at have en
betinget reaktion på en bestemt lyd - næsten på
samme måde, som nogen katte kan have det med
lyden af en dåseåbner - selvom man blot åbner en
dåse flåede tomater. Man tager træningen i steps
og går efterhånden bort fra godbidderne. Man
erstatter også klikkeren med f.eks. en bevægelse
eller en kommando. Pointen er, at man skal
bevare den betingede reaktion og positive
motivation.

--
Hilsen Helle
Cats are smarter than dogs. You can't get eight cats to pull a sled through snow. - Jeff Valdez

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 11-03-01 17:28

Hej Helle

Jeg forstår så på det du skrev at klikkeren sådan set bare er en starthjælp
som siden bliver til et egentligt signalsystem ??

--
Med venlig hilsen & miauu

Henrik & Melissa

Fra : Helle Andersen

Dato : 11-03-01 22:17

"Henrik Pedersen" <misbams-miauu@edb.dk> skrev i en meddelelse news:98g91t$1c50$1@news.cybercity.dk...
> Hej Helle
>
> Jeg forstår så på det du skrev at klikkeren sådan set bare er en starthjælp
> som siden bliver til et egentligt signalsystem ??

Hej Henrik

Jeg vil betegne klikkeren, som et værktøj, der
benyttes i indlæringsperioden. Når først dyret har
lært, den adfærd man ønsker, vil den enten gøre
det helt uden brug af hjælpemidler eller ved f.eks.
en kommando - alt afhængigt af, hvad det drejer
sig om.

--
Hilsen Helle
Cats know what we feel. They don't care, but they

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 19-03-01 10:37

Hej Helle & Ann

"omend lidt sent"
Jeg takker for svarene, og nok en gang er jeg blevet klogere af at abonnere
på gruppen her ;))

Og så må jeg tage min bemærkning om raptus tilbage, jeg erkender at der ikke
er tale om et modefænomem "so ein ding muss ich auch haben" men at der er
tale om en seriøs overvejet træningsmetode...

--
Med venlig hilsen & miauu

Henrik & Melissa

Fra : Ann K.

Dato : 11-03-01 23:13

Hej Henrik.
Jeg svarer lige for Helle - ikke fordi hun ikke selv kan, men fordi jeg selv
træner med klikker

>Jeg forstår så på det du skrev at klikkeren sådan set bare er en starthjælp
som siden bliver til et egentligt signalsystem ??

<>Når du starter med klikkertræning er princippet at klikket skal fungere
som belønningen for ret handling... dvs allerførst skal man have dyret til
at forbinde kliklyden med guf/ros (lige som Pavlovs hunde, der forbandt en
klokke med mad, hvis du kan huske det forsøg?). Det kaldes
betingning/shaping.
Fidusen ved klikket er at det _altid_ lyder ens.. dvs. at rosen for ret
handling altid er den samme (noget, der desværre ikke er muligt at opnå blot
med stemmen - tænk bare på, hvordan du lyder, når du er forkølet
Man kan træne gradvist, hvor det hele tiden bliver sværere og hvor man
forlanger mere og mere af dyret, inden det opnår sin belønning (klik)... til
sidst kan opnå at kunne opføre en hel serie øvelser, før klikket kommer - én
i hundeng, har fx planer om at lave en skudduel med sin hund... se det for
dig og forsøg at dele dramaet op i alle de forskellige dele det består af

Med klikket kan du også belønne på stor/lang afstand, noget der klart er en
fordel når man fx taler om apportering hos hunde eller endnu bedre ved
træning med delfiner... klikket kan høres og lyder ens, mens verbal ros vil
have en tendens til at blive lidt dybere i tonen, fordi mennesker jo
automatisk hæver stemmen, når de vil høres over afstande...
Klikket kan altså ikke bruges til egentlige kommandoer (her må du "nøjes"
med stemmen=kommandoord eller en fløjte), kun til rosen/belønningen... Hvis
det altså var det du spurgte om?

Og det med cirkuskunster... det var vist mig der sagde det.. det jeg mener
er at egentlig er træning som sådan komplet unødvendigt med en kat... Men
hvis man tager mine briller på og træner fordi man ønsker at stimulere
misserens hjerne og styrke indlæringen.. så er det vel ikke "kun"
cirkuskunster, man kan lære den?
Jeg kunne da fx også forestille mig at metoden kunne bruges, når katten skal
lære at gå i snor??? Eller hvad med "fjernros" når mis endelig fatter at NED
betyder at den _ikke_ må være på køkkenbordet?
For efter min mening, er det som ligger til grund for _al_ indlæring, netop
den rette ros/ belønning i det rette øjeblik... og det er her, klikkeren gør
livet så meget lettere for træneren

Mvh Ann

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 03-03-01 07:13

hehe klikkertræning..
Jeg spekulerer på hvad kattene indbyrdes kalder deres træning af deres
menneskelige tjenere ??

Den metode med katteguffer brugte jeg også til Melissa i starten, ulempen
var at jeg gik rundt med dem i brystlommen, og hvis jeg så sad og hang i
stolen kunne jeg være sikker på at hun prøvede at fiske en guffer op af
lommen med en pote, men det virkede skam hun kom når jeg kaldte (endda uden
at skulle åbne et køleskab eller sådan noget)

Hendes træning af mig har vist givet mere frugt, en bestemt miauu er nok til
at jeg ved hvad hun ønsker, så jeg er også under poten *fnis* hvilket dem
som jeg omgås til daglig synes er ustyrlig morsomt...;))

--
Med venlig hilsen & miauu

Henrik & Melissa

Fra : Sidsel & da Gang O' ~

Dato : 05-03-01 21:29

> Hvis du vil begynde at bruge den til dine ildere, vil jeg >virkelig gerne
høre mere om det - også privat!!!

Hehe, pudsigt, jeg har overvejet at klikkertræne min kommende
ilderhvalp...jeg tror det er for sent med mine gamle drenge - men de er nu
også ret godt opdraget! *g*

- Men så vidt jeg ved er det Helle Andersen og jeg der har ildere herinde...
:)

- Sidsel

Fra : Helle Andersen

Dato : 07-03-01 23:27

> [...]
> forhold til katte?? Hvad er det? Erfaringer, viden,
> litteraturanbefalinger osv. modtages med kyshånd

Nu har jeg fået klikker og bog med posten. De
næste par dage skal gå med, at indlære den
betingede refleks og foreløbig går det fuldstændig,
som jeg havde regnet med. Misserne fatter endnu
ikke en lyd af, at der er en sammenhæng mellem
klikket og en godbid. Men min kvikkeste ilder-tøs,
Tequila, fattede det efter to gange. De 2 andre
ildere fulgte hurtigt efter, så nu kommer de alle tre,
når jeg klikker. Tequila kommer endda rendende
lige så snart jeg tager klikkeren i hånden
Fortsættelse følger........

--
Hilsen Helle
Cats are rather delicate creatures and they are subject to a good many ailments, but I never heard of one who suffered from

Fra : Gidde

Dato : 08-03-01 09:11

Ihh hvor spændende. Jeg må udsætte indkøb af bog og klikker en smule, da studiebøger lige nu æder budgettet...suk. Men så skal
jeg også igang!! Der er vist kun een kommande mine to forstår, og det er "maaad!" Den udløser bjæffen og jamren som overgår en
grisesti inden fodring og kattene stormer frem. Jeg glæder mig til at prøver klikkermetoden...og glæder mig til at høre mere om
dine erfaringer (både med ilder og kat).
-Gitte

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 08-03-01 15:35

slår alt andet fejl så prøv lyden af en gummiliste som slipper køleskabet
når døren åbnes ;))

--
Med venlig hilsen & miauu

Henrik & Melissa

Fra : Nina El Falaki

Dato : 08-03-01 17:20

Er det ikke lidt besværligt at tage køleskabet med rundt i huset (kunne ikke
lade være)

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 08-03-01 17:52

rotfl
det kunne jeg heller ikke, og egentlig var/er det mere et forsøg på at få
folk til at stoppe op og tænke lidt over hvad de vil med klikkertræning...

Melissa kommer når jeg kalder på hende og jeg kommer når hun kalder på mig,
så jeg er godt trænet ;)) også i alt det andet hun vil fra at få tømt
kattebakken til at blive løftet op i vindueskarmen...
Hun kalder det vist miauutræning af mennesker...

--
Med venlig hilsen & miauu

Henrik & Melissa

Fra : Gidde

Dato : 08-03-01 19:05

Henrik Pedersen wrote:

> rotfl
> det kunne jeg heller ikke, og egentlig var/er det mere et forsøg på at få
> folk til at stoppe op og tænke lidt over hvad de vil med klikkertræning...

På lang sigt ville et mål være at vænne Laban af med at hoppe op på spisebordet
( bla. mens vi sidder og spiser).

> [...]
> kattebakken til at blive løftet op i vindueskarmen...
> Hun kalder det vist miauutræning af mennesker...

Begge vore katte kommer nogle gange når vi kalder...men hvis jeg kalder "maaad"
så kommer de begge stormende. Omvendt har Laban lært mig at tømme bakke på
kommande, tænde for vandhanen på kommande samt nusse på kommando...alt sammen
ved hjælp af en bestemt lyd "mjaaav!" Jeg tænkte det måske ville være smart at
få en lyd (fx "klik") som jeg kunne benytte på samme måde...det er jo
tydeligvis effektivt med et mjav
-Gitte

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 08-03-01 22:32

ja, måske vi i stedet skulle lære at miauue ??

Jeg ville simpelthen hvæse af ham, og så skubbe ham ned igen. Jeg kan
naturligvis ikke love at det hjælper, men jeg har set virkningen på
Melissa's børn og brugt det med succes også andre steder med andre misser
;))

--
Med venlig hilsen & miauu

Henrik & Melissa

Fra : Helle Andersen

Dato : 08-03-01 22:43

"Henrik Pedersen" <misbams-miauu@edb.dk> skrev i en meddelelse news:988dbj$14u$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> folk til at stoppe op og tænke lidt over hvad de vil med klikkertræning...

Det er faktisk meget velovervejet og jeg er 100 %
sikker på, hvad jeg vil med det, da det er noget jeg
har puslet med i næsten et år med mellemrum.

--
Hilsen Helle
I had to get rid of my husband. The cat was

Fra : Ann K.

Dato : 08-03-01 22:48

Hej Henrik.

>.....og egentlig var/er det mere et forsøg på at få
folk til at stoppe op og tænke lidt over hvad de vil med klikkertræning...

<> Så må jeg svare for mig selv...
Klikkertræning med hunden er for mig en måde til hurtigere og mere præcist
at kunne belønne "ret handling"...
Grunden til at jeg træner med min hund er dels den helt åbenlyse at en hund
altså skal have et vist mål af "opdragelse", hvis den skal være til at holde
ud at leve sammen med!!!! Men også - og det er næsten, for mig i hvert fald,
det vigtigste - fordi en hund har hulens godt af at bruge sin hjerne til at
løse forskellige opgaver... om det så "bare er cirkuskunster", som fx at
ligge død o.lign. Jeg har kun få muligheder for at gøre min hund fysisk
træt, men en koncentreret indlæringstræning på blot 15 minutter, gør hende
endda meget MENTALT træt... Hunden har tydeligt brug for at hvile sig efter
sådan en omgang (og jeg får tid til andre ting end at skulle beskæftige
mig med en totalt overgearet og understimuleret hund!!!!)

Begrebet "træning" er (for mig, that is primært en måde, at få min hund
til at bruge sin hjerne til at løse nogle opgaver, stillet af mig... og med
en løsning, som også er defineret af mig (fx er "pote" jo ikke andet end et
uforståeligt ord indtil vovse opdager at det har en betydning á la "løft din
ene pote op fra gulvet, hvis du altså vil have guf/ros" - og den opdagelse
skal stimuleres og opmuntres = trænes)....

At bruge hjernen er sundt!

Derfor kan jeg kun tilslutte mig tanken om også at (forsøge) træning med
katte/ildere/andre dyr - ikke for at få dyr, der lige så godt kunne optræde
i cirkus, men for at få dyr, der kan stilles nogle opgaver, løse dem og der
igennem blive mentalt stimuleret. At man så kan kalde opgaveløsningerne
cirkus, tjaaa... er det nu så slemt??? Jeg mener... katten er vel bedøvende
ligeglad bare den får sit guf/klik... og ejeren/træneren har vel heller
intet imod at have en godt stimuleret mittekat... vel? ))

Mvh Ann