Katte sprog
Fra : Kai L J Rasmussen

Dato : 15-11-02 23:14

Jeg ved hvordan man viser venlighed over for en hund men hvordan gør man med
en kat?

--
Hilsen Kai

(fremtids hjemme side .... WWW.ABOU.DK)

Fra : Nina El Falaki

Dato : 16-11-02 00:28

Hej Kai

Stort set på samme måde:

Ser væk eller kniber øjnene sammen
Smasker
Slikker sig om munden

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Leyna

Dato : 16-11-02 01:18

On Sat, 16 Nov 2002 00:27:32 +0100, "Nina El Falaki" <cats@feca.dk>
wrote:

<venlighed overfor hund og kat>

>Ser væk eller kniber øjnene sammen
>Smasker
>Slikker sig om munden

Er min hund så underlig? Den søger nemlig øjenkontakt tit.
Det gør mine katte iøvrigt også, dog ikke i samme grad.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Nina El Falaki

Dato : 16-11-02 13:46

Din hund er sikkert bare afslappet. Hvis du laver store øjne og nidstirrer
din hund, vil du sikkert se, at den ser væk.

Det jeg beskrev var dæmpende signaler som hunde og katte bruger, når de
enten viser en smule underdanighed eller fortæller modparten, at den ikke
vil gøre noget/ beroliger modparten.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Leyna

Dato : 16-11-02 18:25

On Sat, 16 Nov 2002 13:46:16 +0100, "Nina El Falaki" <cats@feca.dk>
wrote:

>Din hund er sikkert bare afslappet. Hvis du laver store øjne og nidstirrer
>din hund, vil du sikkert se, at den ser væk.

Det ved jeg ikke noget om, men han er i hvert fald ikke bange for at
holde stirre konkurrence, og han søger øjenkontakten når han vil mig
noget.

>Det jeg beskrev var dæmpende signaler som hunde og katte bruger, når de
>enten viser en smule underdanighed eller fortæller modparten, at den ikke
>vil gøre noget/ beroliger modparten.

Jeg har set at kattene kniber øjnene sammen når de er sammen, så den
er i hvert fald go' nok. Jeg må nok hellere ta' det andet op i
hundegruppen.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Camilla Scharff

Dato : 18-11-02 20:48

"Leyna" <webmaster@big-girls.dk> skrev...
> Er min hund så underlig? Den søger nemlig øjenkontakt tit.
> Det gør mine katte iøvrigt også, dog ikke i samme grad.

Ikke nødvendigvis - nogle dyr bliver så "prægede" (læs: vant til de
to-benedes mærkværdige opførsel), at de ikke reagerer som forventet på
typiske dæmpende signaler/anden typisk dyreadfærd, når denne udvises af de
to-benede.
Det kan simpelthen være et spørgsmål om, at hunden/katten etc. er blevet
vænnet til, at vi ikke nødvendigvis mener det, vi egentlig udtrykker ved
vores adfærd, og derfor kan de blive slemt forvirrede hvis vi pludselig
begynder at opføre os som sig hør og bør.

Mvh. Camilla