mælkehvide orme
Fra : Mich Nielsen

Dato : 15-11-02 20:50

Jeg har haft store problemer med mit forholdsvis nyindrettet cichlideakvarie
(ca. 1,5md.), startet med at have:

2 stk. ALTOLAMPROLOGUS CALVUS BLACK
4 stk. NEOLAMPROLOGUS SP.DAFFODIL (der gav en 30-40 yngel)
5 stk. ANCISTRUS "maller"

Nu er der kun calvus hanen tilbage (ikke særlig aktiv, spiser ikke) og en
malle.

Det startede med at Calvus hanen havde nogle hvide gennemsigtige "vattotter"
på siden, så behandlet jeg med svampemedicin og alle fisk havde det
stadigvæk godt (også neolamprologus sp. daffodil yngel)

Vattotterne så ud til at være helt forsvundet fra calvus hanen, dagen efter
var 2 maller døde, målte for nitrit - der var ikke noget galt, skiftede
alligevel 1/3 af vandet.

Et par dage efter var endnu en malle død og de 4 Neolamprologus sp. daffodil
opførte sig meget underligt, var ikke aktive og lå for det meste op af en
sten eller på bunden og gispet samt stor gælle aktivitet. Så målte jeg endnu
engang for nitrit - det var stadigvæk ok. Skiftede 2/3 af vandet.

dagen efter var alle Neolamprologus sp. daffodil (+yngel) + 1 malle døde

Nu fik hun calvus'en så vattotter - så efterbehandlet jeg med svampemedicin,
hun døde et par dage efter.

For det ikke skal være løgn har jeg lige set nogle (en del) mælkehvide orme
der kravler rundt på glasruden, ca. 0,3-0,8 mm. lange.

Hvad sker der? - gode råd er yderst velkommen. (På trods af den dårlige
start - har jeg dog ikke mistet modet ;)

Nb. Det er et 200L Juvel m/indbygget filter. (som for et par dage siden har
fået hjælp af et Fluval 204 spandfilter, p.g.a den voldsomme mængde af
affaldsstoffer cichliderne afgiver - var det interne filter ikke nok.

Fra : Plesner

Dato : 15-11-02 23:07

> [...]
>
> Vattotterne så ud til at være helt forsvundet fra calvus hanen, dagen
> efter var 2 maller døde, målte for nitrit - der var ikke noget galt,

Svampemedicinen fjerner kun svampen, men svampen er der som følge af en
bakterieinfektion, som også skal behandles. I virkeligheden kan man sige,
at du kun har behandlet halvdelen af sygdommen.

> For det ikke skal være løgn har jeg lige set nogle (en del) mælkehvide
> orme der kravler rundt på glasruden, ca. 0,3-0,8 mm. lange.

Det er planarier - de findes næsten altid i akvarier. Der er nogle enkelte
fisk, som spiser dem (makropoder og guramier), men de gør nu ingen skade.

Plesner

Fra : Carsten Gall

Dato : 15-11-02 23:25

Plesner <you@wish.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns92C7EB2B3CD1Ayouwishnet@194.255.237.194...

> [...]
> fisk, som spiser dem (makropoder og guramier), men de gør nu ingen skade.

Jeg ved desværre også af egen erfaring at Tanganyika ciklider kan være
særdeles følsomme over for
nogle former for medicin.
Mistede for mange år siden et halt akvarie fyldt med Tropheus og Erotmodus
unger på grund af medicin.

Carsten

Fra : KatjaStrofen

Dato : 16-11-02 09:25

Plesner <you@wish.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns92C7EB2B3CD1Ayouwishnet@194.255.237.194...
..

> Det er planarier - de findes næsten altid i akvarier. Der er nogle enkelte
> fisk, som spiser dem (makropoder og guramier), men de gør nu ingen skade.
>
> Plesner

Uha.. kan huske da jeg havde planarier, opdagede det dagen før jeg stod og
skulle på ferie, så havde ikke tid til at gøre noget ved det, jeg vidste
ikke om de var farlige og de var overalt i akvariet med mine s må
yngleancistrusbasser!

Men... De er harmløse, dvs de lever af foderet, og gemmer sig primært i
bundmaterialet indtil det bliver mørkt - hvis man tænder lyset sådan midt om
natten, kan man rigtig nok få sig et chok! - Nå.. men til løsningen!

Min løsning var, at fiske alle fiskene op.. fjerne planterne.. tømme det
meste af vandet og i med RIGTIGT varmt vand - dvs ca 50 grader.

ormene dør og ligger sig i overfladen... - hvorved du kan fjerne dem og det
ulækkre vand..
gør det et par gange.. og smid så hele svineriet ned i akvariet igen.. og
vupti.. - så er der tjek på det igen!

katja

Fra : Mich Nielsen

Dato : 16-11-02 12:26

"Plesner" <you@wish.net> wrote in message

> [...]
> bakterieinfektion, som også skal behandles. I virkeligheden kan man sige,
> at du kun har behandlet halvdelen af sygdommen.

Ok, så fik jeg "styr" på planarierne .

Men du siger jeg kun har behandlet halvdelen af sygdommen. Hvordan finder
jeg ud af hvad der ramte fiskene? (sikkert svært at finde ud af...) og
hvordan kan jeg være sikker på at mit akvarie er sygdomsfrit - inden jeg går
ud og køber nogle flere fisk.

Nb. Calvus han'en er stadigvæk sløv og er for det meste inde i en hule det
meste af dagen (måske fordi der ikke er andre fisk?, eller fordi den savner
en mage?), mallen ser dog ud til at trives (yderst aktiv!) og har travlt med
at rense akvariet, nu da den har mistet 4 af sine brødre. :)

/Mich Nielsen

Fra : Plesner

Dato : 16-11-02 12:57

> [...]
> af...) og hvordan kan jeg være sikker på at mit akvarie er sygdomsfrit
> - inden jeg går ud og køber nogle flere fisk.

Det kan være særdeles vanskeligt, hvis du ikke har konstateret nogle
symptomer før/ved siden af svampeangrebet. Der findes forskellige
generelle præparater, som kan bekæmpe det, der gav svampene grobund -
lige på stående fod kan jeg nævne Tetra General Tonic - det virker til
gengæld ikke mod svamp.

> [...]
> den savner en mage?), mallen ser dog ud til at trives (yderst aktiv!)
> og har travlt med at rense akvariet, nu da den har mistet 4 af sine

Jeg ville lade den gå alene i en måneds tid og holde godt øje med den,
før jeg ville overveje at komme flere fisk i akvariet - og ja, jeg ved
godt, at den slags ventetid kan være meget lang.

Plesner

Fra : Mich Nielsen

Dato : 18-11-02 10:34

On 16 Nov 2002 11:56:37 GMT, Plesner <you@wish.net> wrote:

> [...]
>før jeg ville overveje at komme flere fisk i akvariet - og ja, jeg ved
>godt, at den slags ventetid kan være meget lang.

Ja når nu man endelig er kommet igang igen (efter en længere pause) -
så er det svært at vente. Men jeg vil vente en små 3 ugers tid, inden
at jeg sætter flere fisk ned i akvariet. Det nye fluval 204 jeg har
købt skal også have lov til at blive etableret rent bakteriemæssigt.

Tak for svarene - det har været en stor hjælp !

/Mich