Vil starte med slægtsforskning........og h~
Fra : Kenneth Rasmussen

Dato : 15-11-02 20:00

Kære alle,

Jeg vil gerne i gang med, "at søge generne" - Når jeg søger opstartshjælp af
og via de mere officielle kanaler virker det en anelse uoverskueligt.

Har du et godt råd / vejledning til at få startet processen i form af :
hvordan starter jeg bedst - hvordan finder jeg oplysninger etc. etc. -, vil
jeg være taknemmelig.

/KR

Fra : Tom Stryhn Sr.

Dato : 15-11-02 20:16

Prøv at se på

http://www.landsarkivetkbh.dk/genealogi/index.htm

Tom Stryhn Sr.
stryhn@email.dk
http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~stryhn/
sidst opdateret 03. nov. 2002

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 15-11-02 20:44

> Har du et godt råd / vejledning til at få startet processen i form af :
> hvordan starter jeg bedst - hvordan finder jeg oplysninger etc. etc. -,
vil
> jeg være taknemmelig.

Hej Kenneth,

Nu ved jeg jo ikke, hvor langt din newsserver kan se tilbage i tiden?
Men det er, som du måske kan gætte, et spørgsmål, som ofte er oppe at vende
her i gruppen.

Men, never mind,-
jeg vil gerne give dig de to bedste råd af alle (synes jeg) til en
nybegynder:

1. Vent med internet , arkiver, slægtsbøger, folketællinger etc.
- De forgår nemlig ikke så let.

2. Start i stedet med de levende kilder!

Besøg bedstemor, bedstefar, oldefar og hvad du ellers har,- selvfølgelig
også dine forældre. Få dem til at fortælle om deres barndom, deres liv,
deres oplevelser.
Lån deres billeder og fotoalbum. Scan billederne. Få dato på optagelsen,
personernes navne, begivenheden der optages, (barnedåb, bryllup,
konfirmation osv.)
Kort sagt: Få alle oplysninger i hus fra de NULEVENDE kilder først!!

Selvom nogen af dem måske husker "forkert" eller ligefrem er blevet senile
eller gerne vil pynte på de historiske facts, så repræsenterer de en primær
kilde, som er guld værd. Fødselsdage, bryllupsdage osv. hænger normalt fast!

Jeg taler af egen bitter erfaring. Nogle af de aner, som jeg gerne ville
have snakket lidt med, var desværre for længst under mulde, da jeg fattede
interesse for slægtsforskning.

Held og lykke - men pas på! Du bliver fanget af det!!
--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 15-11-02 23:14

"Poul F. Andersen" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> interesse for slægtsforskning.
>
> Held og lykke - men pas på! Du bliver fanget af det!!

Jeg er helt enig med Poul,

Jeg fik heller ikke "fat i" de sidste nulevende!!

Det vigtigste er faktisk de nulevende.

"Pump" dem - groft sagt - for ALT hvad de ved, og krydscheck det med andre
nulevende.

Materiale om de døde "flytter" sig ikke. Det kan du altid gå igang med.

Til slut er jeg - igen - enig med Poul i, at du bliver "fanget" af. Du
bliver aldrig "færdig".

Når du finder dåben på en forfader, så opstår der 2 nye "problemer", og det
er at finde disse 2 personers forfædre!!

Men - det er det, der gør det spændende!!

Knæk & bræk, som lystfiskerne siger.
--

Ole P. Bielefeldt
Ry, Denmark

Fra : LisBJensen

Dato : 15-11-02 21:19

"Kenneth Rasmussen" skrev d. 15-11-02 20:00 dette indlæg :
> [...]
:
> hvordan starter jeg bedst - hvordan finder jeg oplysninger etc. etc.

Rent praktisk skal du sørge for at få fat i alle de oplyninger du kan
omkring de familiemedlemmer der er i live. Til det ligger der en
udmærket huskeliste på www.slaegtsforskning.dk.
Når dette er overstået kan du finde mange oplysninger på de
lokalhistoriske arkiver, Landarkiverne og rigsarkivet. Jeg ville nok
starte med data fra kirkebøgerne.
Endelig kan du jo altid søge hjælp både her og på www.dis-danmark.dk -
aneefterlysning.

Hilsen Lis

http://www.kandu.dk/

Fra : Keld Andersen

Dato : 16-11-02 01:40

Linket til www.slaegtsforskning.dk virker ikke.

Med venlig hilsen
Keld Andersen

E-mail: keld23@tiscali.dk
Web: http://home.tiscali.dk/keld23
Fladså Arkiv: http://fladsaa-arkiv.dk
Slægtshistorisk Forening for Sydsjælland: http://home.tiscali.dk/ssf25

Fra : Erik P. Vinther

Dato : 16-11-02 20:04

hej Kenneth,

jeg er selv startet for kort tid siden, og som du selv er inde på, så er der
så utrolig meget man kan søge efter i utrolig mange kilder, og man bliver
helt overvældet.

Jeg har derfor valgt den strategi at jeg starten ud fra mine besteforældre
fordi:

* der stadig er nogen viden i familiene om deres liv og levned (som jeg
omhyggeligt skriver ned).
* jeg har på den måde fundet centrale oplysninger om hvor de blev født og
hvornår og så er de relativt nemme at finde i kirkebøgerne
* når jeg har fundet deres dåb/fødselsoplysninger i kirkebøgerne leder jeg
efter deres søskende.
* når dåb/fødsel er fundet leder jeg efter konfimation
* når jeg har fundet mine bedsteforældre i kirkebøgerne kan jeg se hvem
deres forældre var og hvor de boede, og så leder jeg efter mine
oldeforældres vielse (normalt ret tæt på første barns fødsel .
* når jeg har oldefoprældrenes vielse kan man se hvor de er født, og så
søger jeg efter deres døb/fødsel i kirkebøgerne, o.s.v. - o.s.v.

Jeg har valgt at jeg starter med at optrævle mine aner vha. kirkebøgerne så
lagt tilbage som jeg umiddelbart kan. Når jeg så har de centrale oplysninger
om mine aner (navn, fødsel, vielse og død) vil jeg begynde at "fylde noget
mere kød på" forståe således at jeg vil søge oplysninger i fæste- og
skiftprotokollerne.

Hvad jeg så vælger derfra ved jeg endnu ikke.

vh
Erik P. Vinther

Fra : Bodil Madsen

Dato : 16-11-02 23:14

Jeg vil da anbefale at du bruger folketællingerne inden du bruger fæste- og
skifteprotokoller. Det er ikke altid at der er afholdt skifte og det er
heller ikke alle, der var fæstere.
mvh
Bodil Madsen