Nettet brød sammen
Fra : Lars Raaby

Dato : 15-11-02 19:42

Jeg har i dag talt med min søster som bor i Vejle. Hun fortalte
at mobil nettet (TDC) brød sammen i dag pga. den stor ulykke der
har været omkring Vejle. Hun modtager normalt signal fra Højen
senderen som ligger syd for Vejle i retning hvor ulykken var. Der
er også en sender i centrum og nord for Vejle men telefonen var
død.
Hendes telefon er en 3210 så det har både været 900 og 1800 der
har været nede.
Er der andre der har oplevet det samme?

Lars Raaby

Fra : John K

Dato : 15-11-02 20:39

"Lars Raaby" <nospam2@raaby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> død.
> Hendes telefon er en 3210 så det har både været 900 og 1800 der

Ja, til koncerter og andre større begivenheder kan der også være så meget
tryk på, at man ikke kan ringe.

Mvh

John K

Fra : Anders F. Nielsen

Dato : 15-11-02 21:13

"John K" wrote...

> Ja, til koncerter og andre større begivenheder kan der også være så meget
> tryk på, at man ikke kan ringe.

Hørt. Jeg mindes en episode på Roskilde Festivallen 2000... :(

'Anders

Fra : John K

Dato : 15-11-02 21:46

"Anders F. Nielsen" <afn@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Hørt. Jeg mindes en episode på Roskilde Festivallen 2000... :(

Tja... det overrasker mig ikke at mobilnettet brød sammen der, og det er der
sådan set heller ikke noget at sige til med det pres der var på kort efter
ulykken.

Mvh

John K

Fra : Lars Raaby

Dato : 15-11-02 22:33

John K skrev i et tidligere indlæg:

> "Anders F. Nielsen" <afn@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Tja... det overrasker mig ikke at mobilnettet brød sammen der,
> og det er der sådan set heller ikke noget at sige til med det
> pres der var på kort efter ulykken.

Kan telefonselskaberne måle hvor meget trafik de har haft på
deres sender?

Lars Raaby

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-11-02 23:32

"Lars Raaby" <nospam2@raaby.dk> wrote in

> Kan telefonselskaberne måle hvor meget trafik de har haft på
> deres sender?

De kan vel se hvor mange telefoner der har været koblet på og hvor
mange af dem der har haft samtaler i gang.

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt/undtagelse
"I am a nobody, and nobody is perfect; therefore I am perfect."

Fra : Morten Riis

Dato : 15-11-02 23:41

"Lars Raaby" <nospam2@raaby.dk> skrev i en meddelelse

> Kan telefonselskaberne måle hvor meget trafik de har haft på
> deres sender?

Ja naturligvis!

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 15-11-02 23:57

"John K" <sydfynsfm_sletdette@hotmail.com> wrote:

>Ja, til koncerter og andre større begivenheder kan der også være så meget
>tryk på, at man ikke kan ringe.

Det er nok også grunden til at jeg tit ser SOMMERLAND i displayet på telefonen,
når jeg er ude midt på Djursland.

Og basestationen står faktisk lige inden for indgangen til Djurs Sommerland.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-11-02 15:49

ok@mail.tele.dk (Ove Kjeldgaard) wrote in

> Det er nok også grunden til at jeg tit ser SOMMERLAND i
> displayet på telefonen, når jeg er ude midt på Djursland.
>
> Og basestationen står faktisk lige inden for indgangen til Djurs
> Sommerland.

Og er sat op for 5-6 år siden fordi besøgende i Djurs Sommerland
klagede over ikke at kunne bruge mobiltelefon i parken!

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 16-11-02 16:57

Henrik Stidsen <spamtrap@spammer.dk> wrote:

>ok@mail.tele.dk (Ove Kjeldgaard) wrote in

>Og er sat op for 5-6 år siden fordi besøgende i Djurs Sommerland
>klagede over ikke at kunne bruge mobiltelefon i parken!

Var det manglende dækning eller kapacitet?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-11-02 17:51

> Var det manglende dækning eller kapacitet?

Dækning svjv.

Fra : John

Dato : 15-11-02 23:30

Det undrer mig at hele nettet går ned i blot fordi 100-200 personer ringer
samtidigt... Ses i sammenhæng med velsagtens flere hundrede tusinder
abbonenter i området...

--
Med venlige hilsener
John B. Jensen

Fra : Anders F. Nielsen

Dato : 15-11-02 23:47

"John" wrote in

> Det undrer mig at hele nettet går ned i blot fordi 100-200 personer ringer
> samtidigt... Ses i sammenhæng med velsagtens flere hundrede tusinder
> abbonenter i området...

Kunne det ikke tænkes at have noget at gøre med, hvor mange modtager master
der er i nærheden?

'Anders

Fra : Michael Jensen

Dato : 16-11-02 00:47

> [...]
> Jeg har i dag talt med min søster som bor i Vejle. Hun fortalte
> at mobil nettet (TDC) brød sammen i dag pga. den stor ulykke der

Jeg bor i Haderslev, og her var TDC signalet også væk en overgang. Om det er
pga. af overbelastning af deres store central i Kolding der vidst forbinder
en del centralver i Jylland, vides ikke.

Fra : Lars Raaby

Dato : 16-11-02 09:54

Michael Jensen skrev i et tidligere indlæg:

> Jeg bor i Haderslev, og her var TDC signalet også væk en
> overgang. Om det er pga. af overbelastning af deres store
> central i Kolding der vidst forbinder en del centralver i
> Jylland, vides ikke.

Se det kunne jo være at det var TDC central der ikke kunne klare
belastningen. Men hvorfor?
For hvis nu der var 150 biler og der var 2 personer i hver bil
der ville ringe så skulle det da være mærkeligt at de *alle*
havde TDC abb.
300 samtaler skulle de vel nok kunne klare.

Lars Raaby

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 16-11-02 09:59

> [...]
> der ville ringe så skulle det da være mærkeligt at de *alle*
> havde TDC abb.
> 300 samtaler skulle de vel nok kunne klare.

Ja, der var ca. 100 biler involveret i uheldet - men der kan nemt have holdt
1000 biler i kø....

Mvh,

Martin Rise Christensen

Fra : Leif & Susanne

Dato : 16-11-02 09:50

"Lars Raaby"
mobil nettet (TDC) brød sammen i dag pga. den stor ulykke der
> har været omkring Vejle.
> Er der andre der har oplevet det samme?

Ja, i Fredericia, Erritsø & Taulov, umuligt at opnå samtale forbindelse til
min TDC mobil i Taulov, sms gik igennem; men da jeg skulle svare via sms
blev den afvist flere gange; endelig afsendt men ikke afleveret til
modtageren i Erritsø.(det blev den først 3 timer senere)
Leif.

Fra : Fischer

Dato : 16-11-02 11:02

> Jeg har i dag talt med min søster som bor i Vejle. Hun fortalte
> at mobil nettet (TDC) brød sammen i dag pga. den stor ulykke
> der har været omkring Vejle.

Det samme skete under snestormen i vinter.
Jeg synes faktisk det er for dårligt. Jeg ved selvfølgelig godt, at det er
svært at forudse den slags situationer, men jeg synes at teleselskaberne
burde have en større over-kapacitet.

Det er jo netop i den slags situationer man virkelig har brug for sin
mobiltelefon.

*Fischer

Fra : John K

Dato : 16-11-02 13:38

"Fischer" <express@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> burde have en større over-kapacitet.
>
> Det er jo netop i den slags situationer man virkelig har brug for sin

Men det ville så betyde højere priser, så det er jo en balancegang.

Og iøvrigt er det vel ikke teleselskabernes skyld at folk ikke kan finde ud
af at køre bil i tæt tåge, med mindre uheldet skete fordi en billist
snakkede i mobiltelefon, og derfor var uopmærksom

Mvh

John K

Fra : Fischer

Dato : 16-11-02 15:03

> Men det ville så betyde højere priser, så det er jo en
> balancegang.

Eller en omprioritering.

> Og iøvrigt er det vel ikke teleselskabernes skyld at folk
> ikke kan finde ud af at køre bil i tæt tåge ....

Men som tidligere nævnt var der sikkert mindst 1000 bilister i kø p.g.a.
uheldet. Altså folk der sikkert havde kørt forsvarligt, og som gerne ville
give besked om at man var OK.

--
*Fischer
Finn's brugte Ericsson telefoner: http:\\ringetoner.finnkrogh.dk\

Fra : John K

Dato : 17-11-02 17:34

> Eller en omprioritering.

*SNIP*

Mon ikke de forskellige mobilnet-operatører har prioriteret hvor stor en
overkapacitet man mener er nødvendigt. Den overkapacitet man har ved normal
drift er jo egentlig bare en udgift for selskaberne under normale forhold.

Derfor accepterer man at der i ekstreme tilfælde kan forekomme
overbelastning, hvilket jeg egentlig syntes er rimelig nok fra selskabernes
side.

Mvh

John K

Fra : Karsten Vinding

Dato : 18-11-02 15:49

Fischer wrote:

> Men som tidligere nævnt var der sikkert mindst 1000 bilister i kø p.g.a.
> uheldet. Altså folk der sikkert havde kørt forsvarligt, og som gerne ville
> give besked om at man var OK.

Du undervurderer det tal fuldstændig.

På motorvejen holdt der måske kun tusind i kø, men i Vejle og omegn var
det hele en stor trafikprop, hvor stort set al trafik på almindelige
veje gik langsomt, og i Vejle var flere veje og lyskryds fuldstændig
blokeret.

Jeg kan forestille mig de samme problemer i Kolding og Fredericia.

Jeg tror det var langt flere end tusind mennesker der blev påvirket, og
dermed kom for sent til evt. aftaler, og dermed skulle prøve at kontakte
andre.

Jeg havde selv en aftale fredag eftermiddag. Jeg bor midt i Vejle.
Aftalen indebar at jeg skulle i banken og hæve penge, og det er normalt
et smut på max. 5 minutter i bil midt på eftermiddagen. Det tog næsten
en time (jeg havde ikke hørt radio den dag så jeg anede ikke hvad jeg
bevægede mig ud i), og jeg kom kun fri p.g.a. hjælpsomhed fra et fåtal
af de andre bilister.

Aftalen jeg skulle til var i Give, og hele vejen derud, kørte jeg i tæt
tæt trafik, og selv i Give by, der ligger ca. 25-30km fra Vejle, og
motorvejen, var der store kødannelser.

Jeg behøver ikke at nævne at jeg kom for sent til min aftale, men at jeg
fuldt ud forstod at min mobil ikke kunne få forbindelse.

I sådanne tilfælde opdager man hvor meget den motorvej aflaster, og det
kan ikke gå stærkt nok med at få den gjort 3-sporet.

Nå det her var vist en off-topic post for det meste

--
Mvh, Karsten.
http://www.vinding.adsl.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-11-02 15:52

"Fischer" <express@get2net.dk> wrote in

> Det samme skete under snestormen i vinter.

Og under orkanen i 99 - de master der dækkede steder hvor der holdt
tog blev temmelig overbelastet, et IC3 tog på en fredag indeholder
tit omkring 500 mennesker hvor over halvdelen havde telefon med
allerede dengang!

Fra : John

Dato : 16-11-02 20:15

"Henrik Stidsen" <spamtrap@spammer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tog blev temmelig overbelastet, et IC3 tog på en fredag indeholder
> tit omkring 500 mennesker hvor over halvdelen havde telefon med

Jeg synes nu stadig ikke der er sammenhæng i at definere et net til flere
hundrede tusind abonnenter og så blot for de nogle hundrede ekstra nogle
timer taler i telefon samtidig - så går nettet ned....

Mvh
John

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-11-02 22:59

"John" <jjensen@adslhome.dk> wrote in

> [...]
> til flere hundrede tusind abonnenter og så blot for de nogle
> hundrede ekstra nogle timer taler i telefon samtidig - så går

Hvis du har 1.000.000 kunder og 100.000 master og nettet så virker
godt nok med når ca. 10% af kunderne ringer samtidig (hvis vi antager
det er det normale tal) fordelt ud over de 100.000 master.
Forestil dig hvis 60% af kunderne pludselig ringede på samme tid,
tror du så det ville gå godt ? (og mon ikke det er for dyrt at have
1.000.000 linier klare hele tiden så alle teoretisk set kunne ringe
samtidig ?)

Fra : John

Dato : 17-11-02 21:52

> [...]
> tror du så det ville gå godt ? (og mon ikke det er for dyrt at have
> 1.000.000 linier klare hele tiden så alle teoretisk set kunne ringe

Hej igen,

Siger du der gennemsnitlig er 10 abonnenter pr. sendemast? - og at disse
sendemaster kun kan håndtere 1 opkald ad gangen? - og at ulykken i fredags
fik 600.000 mennesker til at ringe samtidig? --- Sandsynlighedsregning
holder ikke helt i dit tilfælde, men da regnestykket er baseret på gætværk,
er det underordnet!

Fakta er, hvis en virksomhed, som de jeg besøger i mit job, pludselig får
brug for at sende alarmer el. andet ud via optagelser på en PC (alarmserver)
til f.eks. 100 mobiltelefoner (det er altså ikke særlig mange) så går hele
TDC's mobilnet ikke ned i et område, jeg kan forstå, har bredt sig over
næsten 2 amter.

Mvh
John

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-11-02 22:59

> Siger du der gennemsnitlig er 10 abonnenter pr. sendemast?

Nej, tallene var, som jeg skrev, antagelser og iøvrigt rent billedtal
- ingen hold i virkeligheden, kun til brug for at illustrere.

Hvis du vil have en anden analogi kan vi jo bruge en med et par
ambulancer.
Hvis vi siger en falckstation har 4 ambulancer og der er 30 mennesker
der kommer til skade i en storbrand, er det så også for dårligt at
falckstationen kun havde 4 ambulancer fordi de i 99,99% procent af
tiden er rigeligt ?

Fra : Fischer

Dato : 18-11-02 06:30

> [...]
> også for dårligt at falckstationen kun havde 4 ambulancer
> fordi de i 99,99% procent af tiden er rigeligt ?

Analogien er ikke så god. Typisk vil de jo få hjælp af nabo-stationer.

Og, ja. Hvis nogle af de resterende 26 dør pga. manglende beredskad, tror du
så ikke at politikerne ville have travlt med at kalde ministre i samråd?

Og min holdning er stadig at teleselskaberne har for lille overkapacitet.
De ting der indtil nu har fået skidtet til at bryde sammen, har da ikke
været de store katastrofer.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-11-02 16:26

> Analogien er ikke så god. Typisk vil de jo få hjælp af
> nabo-stationer.

Hvis nu nabostationerne ikke have noget at hjælpe med fordi de også
selv havde en ulykke eller fire ?

> Og, ja. Hvis nogle af de resterende 26 dør pga. manglende
> beredskad, tror du så ikke at politikerne ville have travlt med
> at kalde ministre i samråd?

Tjow, men hva sku de gøre ? - spilde millioner på at have et
megeberedskab kørende til tre huse med fælles lokum ?

> Og min holdning er stadig at teleselskaberne har for lille
> overkapacitet. De ting der indtil nu har fået skidtet til at
> bryde sammen, har da ikke været de store katastrofer.

Faktisk jo, nævn lige noget der ikke har været det ? (mht. hvor mange
der var involveret!)

Fra : John B. Jensen

Dato : 18-11-02 10:37

> [...]
> der kommer til skade i en storbrand, er det så også for dårligt at
> falckstationen kun havde 4 ambulancer fordi de i 99,99% procent af

Her er en anden analogi: Én sendemast kan klare 10.000 samtidige samtaler -
pludeslig ringer der 100 "ekstra" - hvorfor går næsten alle sendemaster i
Sønderjylland ned? (eller flere) De kører vel ikke konstant på 99% af
kapaciteten...

Mvh
John

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-11-02 16:28

"John B. Jensen" <jjensen@adslhome.dk> wrote in

> [...]
> næsten alle sendemaster i Sønderjylland ned? (eller flere) De
> kører vel ikke konstant på 99% af kapaciteten...

Prøv at sætte et nul eller to ekstra på det antal du mener pludselig
ringer...
Du skal huske på at det "analoge" telenet også bliver belastet når
mobil->fastnet opkald skal igennem, så alle der skulle ringe hjem
eller lign. har belastet det kobbernettet og centralerne. Det har
måske betydet at man nogle steder har fået optaget tone fordi der
ikke var kobber nok til at oprette forbindelse mellem de to centraler
der skulle håndtere et givent fastnet->fastnet opkald!

Fra : John

Dato : 18-11-02 17:18

> [...]
> ikke var kobber nok til at oprette forbindelse mellem de to centraler
> der skulle håndtere et givent fastnet->fastnet opkald!

Ja, vi kan gætte i et væk: Prøv du at sætte et nul eller to ekstra på de
centraler som skal håndtere kapaciteten! Fakta er stadig at at ulykken med
50-100 biler petentiel resulterede i at 100-300 ekstra måske kom igennem -
det er en dråbe i forhold til hvad disse centraler kan klare. Teknikken
fejlede simpelthen - det har ikke noget med kapacitet at gøre!

Lad os stoppe vores vild gætterier her

Mvh
John

Fra : Johnny

Dato : 18-11-02 22:02

John B. Jensen wrote:

> [...]
> pludeslig ringer der 100 "ekstra" - hvorfor går næsten alle sendemaster i
> Sønderjylland ned? (eller flere) De kører vel ikke konstant på 99% af

Så vidt som jeg husker, så kører de fleste selskaber med en
overkapacitet på omkring 50%. Det vil sige er der plads til 30 samtaler
på en mast så bruges der normalt maks. 20 kanaler samtidigt.

Hele problemet ligger ikke i, at der lige ringer 100 flere indenfor et
par minutter. Problemet er, at når nettet først er overbelastet, så
bliver der automatisk gjort plads til nødopkald. Dette gøres ved, at
smide folk af nettet. Og så prøver idioterne igen 5 minutter efter, og 5
minutter efter igen og igen og igen. Derved skaber få mennesker en total
"trafik" prop på mobilnettet.

Omkring motorvejene i Danmark bliver der brugt GSM900 sendere, og disse
sendere har simpelthen ikke kapaciteten til at klarer flere hundrede
opkalde i minuttet.

Glem al snak om at det er for dårligt. Hvis man vil være 100% sikker på,
at noget ligende ikke sker igen, så skal der sættes 3-4 gange så mange
sendere op over hele landet (til 1½-20 mio. pr. stk.). Og det kommer
ikke til at ske, med mindre du er villig til at betale det dobbelte i
abonnement og samtaletakst. Så næste gang du holder i køen på
motorvejen, så slap af og nyd musikken fra P3 i stedet for.

/ Johnny K. Olesen

Fra : John B. Jensen

Dato : 19-11-02 09:44

> [...]
> abonnement og samtaletakst. Så næste gang du holder i køen på
> motorvejen, så slap af og nyd musikken fra P3 i stedet for.

Teknikken fejlede! Senderne skal melde optaget når max er nået! Ikke gå ned!

Mvh
John

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-11-02 22:15

> Teknikken fejlede! Senderne skal melde optaget når max er nået!
> Ikke gå ned!

Gik de ned eller var de overbelastede ? (så de smed folk af ?)

Fra : John

Dato : 19-11-02 23:17

Der var simpelthen pludselig ingen dækning i Sønderborg og Aabenraa og mange
andre sendere som egentligt lå langt væk fra "problemet". Mig bekendt gjalt
dette både i Sønderjylland og Midjylland!

Altså ikke noget med optaget, eller andet man kune have accepteret...

--
Med venlige hilsener
John B. Jensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-11-02 17:59

> Der var simpelthen pludselig ingen dækning i Sønderborg og
> Aabenraa og mange andre sendere som egentligt lå langt væk fra
> "problemet". Mig bekendt gjalt dette både i Sønderjylland og
> Midjylland!

Så var det nok hele nettet der var overbelastet - hvis dem der
ringede ringede hjem har nogen af dem nok ringet til Sønderjylland
osv - og det kunne sagtens give den situation du beskriver.

Fra : John

Dato : 20-11-02 19:16

> Så var det nok hele nettet der var overbelastet - hvis dem der
> ringede ringede hjem har nogen af dem nok ringet til Sønderjylland
> osv - og det kunne sagtens give den situation du beskriver.

Tja, mange teorier kan tænkes - fastnet til fastnet, fastnet til andre
mobiloperatører virkede fint. Min holdning er nu stadig det er underligt
teknikken ikke kan holde....