Temperaturer
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 15-11-02 19:19

Hvorfor måles temperaturer i grader?

Kunne man ikke blot sige 5 Celsius, eller 45 Fahrenheit, eller have fundet
på blot at kalde dem varmeenheder el.lign.

Jesper

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 15-11-02 19:27

Jesper Nielsen skrev:

> Hvorfor måles temperaturer i grader?

Det har historiske årsager.

> Kunne man ikke blot sige 5 Celsius, eller 45 Fahrenheit,

Hvis man måler temperatur i Kelvin, hedder det ikke grader.

> eller have fundet
> på blot at kalde dem varmeenheder el.lign.

Det er praktisk med et navn idet enheden så lettere kan forstås
internationalt.

TT

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 15-11-02 21:17

Thomas Thorsen wrote:

> Hvis man måler temperatur i Kelvin, hedder det ikke grader.

Helt korrekt. Jeg kan supplere med at det før 1968 faktisk hed »grader
kelvin«. Men det blev besluttet at anbefale at nøjes med »kelvin«, og
siden 1980 har »grader kelvin« være forkert.

Kilde: http://www.bipm.fr/pdf/si-brochure.pdf side 123f

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Peter Knutsen

Dato : 15-11-02 23:07

Jeppe Stig Nielsen wrote:

[-grader Kelvin]
> Helt korrekt. Jeg kan supplere med at det før 1968 faktisk hed »grader
> kelvin«. Men det blev besluttet at anbefale at nøjes med »kelvin«, og
> siden 1980 har »grader kelvin« være forkert.

Jamen hvorfor blev begrebet "grader" brugt om temperatur i
begyndelsen? Det var jo oprindeligt kun et geometrisk
begreb, såder må være en forklaring på at Remur og
Fahrenheit brugte betegnelsen "grader [enhed]"...

Kender du den? Andre?

--
Peter Knutsen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 15-11-02 23:23

Peter Knutsen <peter@knutsen.dk> writes:

> Jeppe Stig Nielsen wrote:

> Kender du den? Andre?

Ikke det fjerneste, men derfor kan man jo godt prøve at slå det op :)

Søging på google efter "etymology degree" giver et par links. Det
mest formelle er nok:

Online Etymology Dictionary
<URL:http://www.geocities.com/etymonline/d2etym.htm>:
---
degree- c.1200, from O.Fr. degre"a degree, step, rank," from V.L.
*degradus"a step," from L.L. degredare,from L. de-"down" +
gradus"step." Most modern senses date from M.E., from notion of a
hierarchy of steps. Meaning "a grade of crime" is 1676; that of "a
unit of temperature" is from 1727.
---

Det første link er til en diskussion af emnet:
<URL:http://mathforum.org/epigone/math-history-list/plupaxcly>

Håber det giver noget
/L

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 15-11-02 23:51

Peter Knutsen skrev:

> Jamen hvorfor blev begrebet "grader" brugt om temperatur i
> begyndelsen? Det var jo oprindeligt kun et geometrisk
> begreb, såder må være en forklaring på at Remur og
> Fahrenheit brugte betegnelsen "grader [enhed]"...

"Grad" betyder her nærmest bare måleenhed, opr. betydning er "skridt"
eller "trin" så ordet er ikke kun knyttet til geometrien. Reaumur,
Fahrenheit og Celsius er nok oprindelig brugt så man kunne skelne
imellem de forskellige skalaer.

TT

Fra : Martin Larsen

Dato : 16-11-02 00:14

"Peter Knutsen" <peter@knutsen.dk> skrev i en meddelelse news:3DD57020.5C1877AA@knutsen.dk...

> [...]
> begreb, såder må være en forklaring på at Remur og
> Fahrenheit brugte betegnelsen "grader [enhed]"...

Ja, det er da fordi gradus på latin betyder trin. I begyndelsen definerede
Celsius skalaen til 100 ved vands frysepunkt og 0 ved kogepunktet.
I 1842 Udgav han en artilel "Observationer om twånne beståndiga grader
på en Thermometer" og skalaen kaldte han centigrad-skalaen.
Anders Celsius fylder 300 år 27/11.

Mvh
Martin

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 16-11-02 00:52

Martin Larsen skrev:

> I 1842 Udgav han en artilel

I en alder af 140 år - godt gået.

> Anders Celsius fylder 300 år 27/11.

Endnu bedre gået.

TT

Fra : Martin Larsen

Dato : 16-11-02 01:54

"Thomas Thorsen" <usenet@thomasthorsen.dk> skrev i en meddelelse news:ar41a6$jb8$1@dknews.tiscali.dk...

> I en alder af 140 år - godt gået.

Det var en test for om i er vågne.

Det skulle være 1742 og hans 300 års dag var i 2001 så det er
lidt sent at sende blomster.

Mvh
Martin