Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon F80 - godt el. skidt ?
Fra : Niels J. Larsen

Dato : 15-11-02 17:34

Hejsa,

Jeg har gennem længere tid forsøgt at finde ud af hvilket kamera jeg skulle
vælge.
P.t. fokuserer jeg på Nikon F80 kontra Canon EOS 30/33, da F80 har
spotmåling og er billigere.
F80 har er ikke så hurtig som EOS 30/33, har ikke ryste-advarsel, kan ikke
låse spejlet og har "kun" 5 autofokus punkter mod EOS 30/33's 7 punkter.

Det til trods vil jeg gerne vide følgende :

Jeg ved at man kan bruge en ekstern flash som "fill-flash" til udendørs
brug, men dette kræver typisk at man kan benytte lukkertider som er 1/125
el. hurtigere - især hvis det er håndholdt.

F80 kan bruge 1/125 ved brug af flash, men er det godt nok ??

Kan man ikke komme ud for at det ville være nødvendigt med muligheden for at
bruge endnu hurtigere lukkertid hvis man f.eks. ønsker at bruge stor
blændeåbning ?

Er der ydermere nogen som kan skære ud i pap for mig, præcis hvilke
objektiver man KAN og IKKE kan bruge på F80 (her tænker jeg især på ældre
objektiver).

Endelig, ville det være smartere at satse på f.eks. F70 eller F90 istedet
(lad prisen være underordnet) ?

Mvh,

Niels

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 15-11-02 18:10

"Niels J. Larsen" <niels.j.larsen@tdcadsl.dk> wrote in message
> Hejsa,
>
> Jeg har gennem længere tid forsøgt at finde ud af hvilket kamera jeg
skulle
> vælge.
SNIP
> Endelig, ville det være smartere at satse på f.eks. F70 eller F90 istedet
> (lad prisen være underordnet) ?

Hej Niels

Det er svært i en NG at få fyldestgørende svar på dit spørgsmål - det er jo
i høj grad et spørgsmål om hvilke krav du stiller - hvad har du brug for ?

Et fyldestgørende svar ville jo kræve et svar der taler for og imod en masse
features - men du kan da heldigvis finde en masse dybdegående reviews på
nettet.

http://www.photo.net/nikon/n80

Og du kan finde endnu flere reviews her:
http://www.nikonlinks.com/

Jeg kiggede engang selv på F80 - og blev lidt irriteret på Nikon over at
batterigrebet ikke har udløser eller noget - det er alene et batterikammer !
Men plus for det ægte spotmeter - jeg tror ikke du skal lægge så meget vægt
på antallet af fokuspunkter.

Omkring flashsync på 1/125 - der har du ret - men du skal have den store
pung op hvis du vil ha´ noget hurtigere (F5 klarer 1/300 og F100 1/250 og
F90X 1/250) så en brugt F90X er da ikk´ så ringe - og den klarer også alle
de gamle Nikon objektiver - for der har F80´eren efter sigende et par
mangler (kan ikke remse dem op, men mon ikke et af mine links oplyser om
det).

F5/F100 og F90X har også FP Highspeed Sync (dog manuelt) på helt op til
1/4000 (F5 enddog 1/8000) - og du kan se et eksempel her skudt med 1/1000:
http://foto.no/cgi-bin/bildekritikk/vis_bilde.cgi?id=18643
det er nu ret fedt at kunne - men jeg bruger det nu ret sjældent.

Er du meget til langsomme eksponeringer (mellem 1/30 og 1 sek.) så vil
manglen af mirror lock up nok også irritere dig - ikke engang mit F100 har
det - så jeg har lige suppleret mit udstyr med en Nikon FA som på
selvudløser laver MLU Men igen - det er sjældent jeg har brug for det.

Mvh Kim

Fra : A.I.

Dato : 16-11-02 00:22

> Jeg ved at man kan bruge en ekstern flash som "fill-flash" til udendørs
> brug, men dette kræver typisk at man kan benytte lukkertider som er 1/125
> el. hurtigere - især hvis det er håndholdt.
....hvorfor gør det det ??? det er bestemt ikke min mening, dog kan jeg godt
se dit problem hvis du laver billeder med bevælgelse i.

> F80 kan bruge 1/125 ved brug af flash, men er det godt nok ??
.....ja bestemt, for over 1/60 kommer der ikke de vilde rystelser i
billederne

> Kan man ikke komme ud for at det ville være nødvendigt med muligheden for
at
> bruge endnu hurtigere lukkertid hvis man f.eks. ønsker at bruge stor
> blændeåbning ?
.....ved brug af flash ? jo det kan du, men gør op med dig selv hvad det er
du ligger mest vægt på ved et kamera.....man kan jo godt få lov til at
betale sig ud af en masse ting som man måske slet ikke kommer til at bruge.
Når jeg laver f.eks. modelopgaver udenfor (næsten kun med flash) med mit
analoge kamera, så køre jeg KUN på det automatiske program, så jeg kan bruge
min tid med kontakten til modellen, og er der lys nok til billeder uden
flash, så køre jeg en blændepriotering (hvor kameraet bestemmer
lukkertiden).

> Er der ydermere nogen som kan skære ud i pap for mig, præcis hvilke
> objektiver man KAN og IKKE kan bruge på F80 (her tænker jeg især på ældre
> objektiver).

du kan bruge ALLE objektiver, selv de helt gamle fra før end du kunne gå
(ca.). Men lige en hurtig forklaring. På den der hedder "G" kan du kun styre
du blænden på kameraet (kompatibelet med 3D lysmåling). Den der hedder
Nikkor "D" eller kan du både styre manuelt og via kameraet, er desuden også
kompatibelet med 3D lysmåling. Objektiver med AF, betyder blot at der er
auto focus på (hvilket kan slås fra)
http://www.nikonusa.com/usa_group/group.jsp?cat=1&grp=5

> Endelig, ville det være smartere at satse på f.eks. F70 eller F90 istedet
> (lad prisen være underordnet) ?
igen, hvad betyder mest for dig. Personligt er jeg ganske tilfreds med min
Nikon F70, når jeg endelig tager billeder analogt...hvilket nok kun mest er
til feriebehov, da jeg ikke har den store lyst til at løbe rundt med et dyrt
slr digitalkamera, men det fede ved at sktifte fra Nikon analog til Nikon
digital er nok at man kan bruge de samme linser.
Var jeg i dine sko, havde jeg HELT sikkert købt et brugt Nikon F70/90 og
begyndt at ligge penge til side, til den snart ungålige digitale tid vi går
i møde.

Hilsen Anders

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 16-11-02 00:57

"A.I." <no@mail.com> wrote in message
> ....ja bestemt, for over 1/60 kommer der ikke de vilde rystelser i
> billederne

Øhhhh - jeg tror I misforstår hinanden - Hvad hjælper 1/125 hvis man vil
bruge fill flash i solskinsvejr på blænde 4 (bare et eksempel) ?

> du kan bruge ALLE objektiver, selv de helt gamle fra før end du kunne gå
> (ca.). SNIP

Ja og nej Du kan montere alle objektiver med F-bajonet - men med visse
typer er der ingen lysmåling (som der ellers er på F90X, F100, F5, F501,
F...... osv) - det har været det normale fra Nikons side. Med F80 er det
desværre ikke tilfældet - med objektiver som AI, reflex, PC-Nikkor og
AI-telekonvertere er der ingen lysmåling overhovedet !

Du kan altså bruge AF-S, AF-D, AF uden D, AF-I telekonv., AI-P og PC-micro
Nikkor (G-typen hører til AF-D gruppen).

Og jeg gætter ikke kun - jeg sidder med brochuren - side 12

Ja - hvis du har gamle Nikon-objektiver og godt vil ha´ kameraet kan lave
lysmålinger Kender dog ikke lige alle spec på F70 - men den kan vistnok
bruge alle de gamle - ligesom F90X.

Mvh Kim

Fra : A.I.

Dato : 16-11-02 19:21

> Øhhhh - jeg tror I misforstår hinanden - Hvad hjælper 1/125 hvis man vil
> bruge fill flash i solskinsvejr på blænde 4 (bare et eksempel) ?
....der vil nok som du prøver at antyde komme en del lys ind, MEN var der nu
noget på billedet der skulle lyses op for ikke at blive helt sort, jamen så
kan jeg da gådt se muligheden, også selvom der ville komme meget lys på.

Fra : John

Dato : 16-11-02 09:09

"Niels J. Larsen" <niels.j.larsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> el. hurtigere - især hvis det er håndholdt.
>
> F80 kan bruge 1/125 ved brug af flash, men er det godt nok ??

Med en 33/30 og en flash fra Speed lite EX serien, kan du bruge
highspeed-sync. Altså med hastigheder over den normale sync hastighed.
Hvorvidt Nikon tilbyder samme mulighed, ved jeg ikke...
--
MVH
John K Hansen

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 16-11-02 10:24

"John" <hansenj@tdcNOPEadsl.dk> wrote in message
> [...]
> highspeed-sync. Altså med hastigheder over den normale sync hastighed.
> Hvorvidt Nikon tilbyder samme mulighed, ved jeg ikke...

Hej John

Det gør de - helt op til 1/8000 på F5 og ellers 1/4000 på F100/F90X - men
ikke på F80. Det er lige værd at bemærke at vi taler manuel flash - ikke
noget TTL pre-flash eller noget - og rækkeviden er rimelig begrænset.

Jeg var faktisk ikke klar over Canon havde samme feature - hvor hurtig kan
de syncronisere ?

Mvh Kim

Fra : Martin Franch

Dato : 18-11-02 16:00

...... Jeg var faktisk ikke klar over Canon havde samme feature - hvor hurtig
kan
> de syncronisere ?

1/8000 sec på EOS 1V
Mvh Martin Franch