Lynkursus i OS X
Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 15-11-02 17:10

Jeg vil gerne lære OS X at kende og har netop siddet lidt med det på en
beige G3 266 mhz og der kørte det acceptabelt, så nu vil jeg gerne prøve
på min Pismo 400 mhz.

Der er en 6 GB HD i. Hvad er minimumskravet i HD størrelse.

Der er 128 MB RAM, hvilket jeg ved er for lidt. Hvis den nu får 1 GB ?

Hvis jeg installerer Jaguar'en og vælger at formatere disken først, skal
den så formateres med en Mac OS 9 CD eller en X CD ?

Kan man zero all data formatere og i hvilket format ?

Er det en fordel at partionere disken ? I så fald hvordan ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Michael Holm

Dato : 15-11-02 19:49

> [...]
> på min Pismo 400 mhz.
>
> Der er en 6 GB HD i. Hvad er minimumskravet i HD størrelse.

det ved jeg ikke men så længe du ikke propper for meget musik eller spil
på har du rigligt

> Der er 128 MB RAM, hvilket jeg ved er for lidt. Hvis den nu får 1 GB ?
jo mer jo bedre, men en 512 klods ville være godt

> Hvis jeg installerer Jaguar'en og vælger at formatere disken først, skal
> den så formateres med en Mac OS 9 CD eller en X CD ?
OS X cd, på 2 måder, enten via installations programet (hvor du et sted
vælger at slette harddisken først. eller hvis du vil partitionere så
vælger du at åbne Disk Utillities (i menuen ved siden af æblet, når du
har startet op fra CD)

> Kan man zero all data formatere og i hvilket format ?

jeg mener ikke man nuller mere, den bliver formater i hfs+ (altså helt
normarlt for mac'er

> Er det en fordel at partionere disken ? I så fald hvordan ?
ikke når harddisken er så lille, i starten gjorde jeg det meget,
(partitioneret) for det virkede smart, men i praksis har jeg ikke haft
brug for det, så nu ryger det hele på en disk

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 15-11-02 19:54

> Der er en 6 GB HD i. Hvad er minimumskravet i HD størrelse.

Minimum kender jeg ikke, men 6 GB er i hvert fald nok.

> Der er 128 MB RAM, hvilket jeg ved er for lidt. Hvis den nu får 1 GB ?

Ja så sku' den ged da vist være baberet... jeg mener opgraderet.

> Hvis jeg installerer Jaguar'en og vælger at formatere disken først, skal
> den så formateres med en Mac OS 9 CD eller en X CD ?

X cd'en har formateringsværktøj, som en del af installationen.

?

> Er det en fordel at partionere disken ? I så fald hvordan ?

Læs mit indlæg til ERS omkring lødigheden/sandfærdigheden af Mortens
indlæg. det ene handler om partitionering.

Personligt har jeg det hele liggende på 1 stor partition, men det er
mest fordi jeg nogle gange har brug for alt den plads jeg kan opdrive
til DigitalVideo filer. I sådanne tilfælde kan flere små partitioner
virke som en spændetrøje.

Martin

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 15-11-02 20:06

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> det ene handler om partitionering.

Ja det vil sige, det er altså det ene af _Mortens_ indlæg, som jeg har
citeret.

Martin

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-11-02 17:18

> [...]
> på min Pismo 400 mhz.
>
> Der er en 6 GB HD i. Hvad er minimumskravet i HD størrelse.

10.2 fylder op til 2 GB, men kan barberes ned til ca. 1,3 GB, hvis man
vælger en masse udenlandske sprog og printerdrivere fra.

> Der er 128 MB RAM, hvilket jeg ved er for lidt. Hvis den nu får 1 GB ?

Der skal minimum en 256 MB klods mere i, og det er nok sålænge du ikke
bruger store programmer. Hvis du skal være rigtigt god ved den, så put
512 MB i den. Det har jeg selv og det er kun i ekstreme situationer
(Virtual PC, Photoshop o. lign) at systemet har behov for at swappe
meget.

> Hvis jeg installerer Jaguar'en og vælger at formatere disken først, skal
> den så formateres med en Mac OS 9 CD eller en X CD ?

Du kan bare formatere den fra installationsprogrammet.

> Kan man zero all data formatere og i hvilket format ?

Mht. ZAD så tror jeg ikke man kan gøre det. Formatet på harddisken kan
være enten HFS+ eller UFS (Unix File System), men brug HFS+ da det er
standarden og UFS kan give problemer med en del programmer.

> Er det en fordel at partionere disken ? I så fald hvordan ?

Til en test er det ligemeget, men hvis du havde en større harddisk og
ville køre med OS X fremover, så ville jeg paritionerne disken, så du
kan få dine egne filer og evt. programmer, over på en anden partition.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Petersen

Dato : 18-11-02 07:24

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> 10.2 fylder op til 2 GB, men kan barberes ned til ca. 1,3 GB, hvis man
> vælger en masse udenlandske sprog og printerdrivere fra.

Kan man med fordel fjerne dem EFTER en installation?
Martin

Fra : Michael Holm

Dato : 18-11-02 13:58

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> Kan man med fordel fjerne dem EFTER en installation?
> Martin
efter at havde fulgt Ricard's link i en andet tråd, fandt jeg det link
som kunne være interesant, hvis man vil fjerne andre sprog efter
installation:
http://www.bombich.com/software/local.html

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 18-11-02 10:08

"René Frej Nielsen" <spam02@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> 10.2 fylder op til 2 GB, men kan barberes ned til ca. 1,3 GB, hvis man
> vælger en masse udenlandske sprog og printerdrivere fra.

Hvordan goer du det under installationen?

- Jens

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 18-11-02 10:37

Jens Rasmussen <jens@fordimankan.dk> wrote:

> Hvordan goer du det under installationen?

Vælger "Speciel..." i nederste venstre hjørne i installationsvinduet
efter harddisk-valg.
Fjerne flagene i alle de sprog, som du ikke vil have installeret, måske
de tilhørende fonte og de printerarkiver, som du ikke får brug for. Det
batter en del.
Poul Skovmand Thingholm