Hæve Kh med Sodium bikarbonat
Fra : Per

Dato : 15-11-02 14:39

Jeg ville gerne have hævet min Kh-værdi lidt (for at få lidt højere CO2
indhold i vandet ved nuværende pH-værdi) uden at hæve Gh-værdien.
Er der nogen der har erfaring med det?
Er det sodium bikarbonat jeg skal bruge til det?
Hvis ja hvor kan det købes?
Forhandles det under et andet navn?

Hilsen Per.

Fra : Plesner

Dato : 16-11-02 02:48

> Jeg ville gerne have hævet min Kh-værdi lidt (for at få lidt højere CO2
> indhold i vandet ved nuværende pH-værdi) uden at hæve Gh-værdien.
> Er der nogen der har erfaring med det?

I følge 'Handbuch Aquarienwasser' af Hanns J. Krause er fremgangsmåden:

Tilsætning af 3,0 g natriumhydrogenkarbonat i 100 liter vand hæver KH med
1°. Ved samme lejlighed stiger natriumindholdet i vandet med 8,2 mg/l. Den
nødvendige mængde opløses i vand og hældes i akvariet under omrøring. Denne
fremgangsmåde bør kun bruges indtil KH-værdien udgør 80% af den samlede
hårdhed (GH). Derefter bør man bruge en helt anden og noget mere besværlig
proces.

Plesner

Fra : Per

Dato : 16-11-02 13:09

"Plesner" <you@wish.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> hårdhed (GH). Derefter bør man bruge en helt anden og noget mere besværlig

Tak for svar. Jeg har læst lidt på The Krib og har fundet flg.:

citat
1/4 tsp of sodium bicarbonate per 50l of water will raise the _KH_
one degree. 1/2 tsp. of calcium carbonate per 50l of water will
raise the _KH and GH_ by one degree.
citat slut

Her er linket: http://www.thekrib.com/Plants/CO2/caco3.html#0

Det du skriver om (natriumhydrogenkarbonat) hvor natriumindholdet i vandet
stiger med 8,2 mg/l samtidig med Kh stiger 1°, er det godt eller skidt?
Hilsen Per.

Fra : Plesner

Dato : 16-11-02 13:33

> Det du skriver om (natriumhydrogenkarbonat) hvor natriumindholdet i
> vandet stiger med 8,2 mg/l samtidig med Kh stiger 1°, er det godt
> eller skidt? Hilsen Per.

Det har ikke den store betydning, med mindre du kører med en lavere GH end
KH. I så fald kan pH-værdien være næsten umulig at styre - den vil typisk
stige kraftigt.

Plesner

Fra : Per

Dato : 16-11-02 22:25

> [...]
> KH. I så fald kan pH-værdien være næsten umulig at styre - den vil typisk

Den 11/11 målte jeg flg. værdi af mit akvarievand: GH 8, KH 4 & pH 7 hvilket
gav et CO2 indhold på 13 mg/l (i henhold til tabellen på Tropica's
hjemmeside).
I dag 16/11 har jeg målt disse værdier GH 8, KH 4 & pH 7,6 hvilket giver et
CO2 indhold på 3 mg/l
Det kunne jo tyde på at min CO2 tilsætning er for lille. Ellers kan jeg ikke
overskue, hvad der er galt og årsag til at pH-værdien stiger.
Hilsen Per.

Fra : Plesner

Dato : 17-11-02 03:22

> [...]
> Tropica's hjemmeside).
> I dag 16/11 har jeg målt disse værdier GH 8, KH 4 & pH 7,6 hvilket

Og i følge den tidligere nævnte bog, bør du så ikke hæve din KH over 6.4
(80% af din GH)

> Det kunne jo tyde på at min CO2 tilsætning er for lille. Ellers kan
> jeg ikke overskue, hvad der er galt og årsag til at pH-værdien stiger.

Det er vel ikke nødvendigvis tilsætningen der er for lav - den kan vel
ligeså godt være forkert - sådan at forstå, at du tilsætter rigeligt, men
at ikke tilstrækkeligt meget af det bliver optaget ? Hvad har du af teknik
på akvariet ?

Plesner

Fra : Per

Dato : 17-11-02 22:48

Klip

> Og i følge den tidligere nævnte bog, bør du så ikke hæve din KH over 6.4
> (80% af din GH)

Ok.

> [...]
> at ikke tilstrækkeligt meget af det bliver optaget ? Hvad har du af teknik

Eheim spandfilter, JBL CO2 anlæg hvor diffuseren er af den type, hvor
boblerne løber opad i en spiral.
Jeg vil mene, at alt CO2'en bliver optaget, idet de bobler der løber op
gennem spiralen er mindre end et knappenålshoved, når de når toppen. Hvis
CO2'en ikke blev optaget ville der vel samle sig en hel masse CO2 i den
øverste del af spiralen, idet den danner en klokke og denne ville
efterhånden fyldes for så til sidst at "løbe over".
Jeg kommer til at tænke på, om jeg kan have for meget bevægelse i overfladen
så CO2'en simpelthen forsvinder den vej. Kunne det være en mulighed?

Per.

Fra : Per

Dato : 17-11-02 22:48

Klip

> Og i følge den tidligere nævnte bog, bør du så ikke hæve din KH over 6.4
> (80% af din GH)

Ok.

Fra : Plesner

Dato : 19-11-02 11:48

> [...]
> masse CO2 i den øverste del af spiralen, idet den danner en klokke og
> denne ville efterhånden fyldes for så til sidst at "løbe over".

UDen at have set omtalte model, så lyder det som om, du har ret.

> Jeg kommer til at tænke på, om jeg kan have for meget bevægelse i
> overfladen så CO2'en simpelthen forsvinder den vej. Kunne det være en
> mulighed?

Jo mere overfladebevægelse, jo større udveksling vil der finde sted mellem
vand og luft - med mindre selvfølgelig, at du præcis har opnået ligevægt.

Plesner

Fra : Per

Dato : 20-11-02 01:34

> [...]
> vand og luft - med mindre selvfølgelig, at du præcis har opnået ligevægt.

Mange tak for svar Plesner. Jeg vil prøve at eksperimentere med lidt
forskelligt (injektering af CO2, nedsættelse af overfladebevægelse, måske
tilsætte noget postevand (så KH stiger lidt men desværre på bekostning af
GH) og se om jeg kan få lidt højere CO2 indhold i mit vand.
Desuden overvejer jeg lidt at bygge en elektronisk CO2 regulator (jeg har
fundet en del diagrammer til regulatoren og måleren (proben)).
Endnu engang tak for svar.
Hilsen Per.

Fra : Per

Dato : 18-11-02 01:47

Klip

> Og i følge den tidligere nævnte bog, bør du så ikke hæve din KH over 6.4
> (80% af din GH)

Ok.

Fra : Per

Dato : 18-11-02 13:18

Undskyld at mit svar bliver postet flere gange, men jeg har haft lidt
problemer med at sende post. Når man desperat har klikket på send et par
gange så husker programmet det åbenbart og sender så mailen flere gange når
der endelig bliver hul igennem.

Endnu engang undskyld.

Hilsen Per.

Fra : Per