Apportbuk
Fra : Klara

Dato : 15-11-02 12:37

Hejsa

Jeg træner apportering med min shetland sheepdog på 7 mdr. Jeg gør
meget ud af at gøre denne øvelse sjov og nem for min hvalp, da det er
kendt at bla. sheltier ikke er "naturlige" apportører. Jeg bruger
klikker og back-chaining med meget gode resultater. Mit spørgsmål er
om jeg skal introducere ham for en "rigtig" apportbuk snarest, eller
fortsætte med en "blød" apport (reb med knuder i enderne) som jeg
bruger nu. Skal jeg vente med bukken til øvelsen er "færdigindlært"?
Andre tips modtages gerne - KUN træning med udelukkende positiv
forstærking, tak.

VH

Klara

Fra : Søren Houlberg

Dato : 15-11-02 18:00

Kære Klara!

Hvis jeg var dig så ville jeg bruge alle mulige forskellige ting.

Hvis hunden kun er vandt til at det er når du kaster knudedimsen at den skal
apportere så kan du måske rende ind i. at den dag du bruger apportbukken
eller andet - så fatter dyret ikke hvad den skal????

Endvidere er det sjovere for hunden at den aldrig ved hvad pokker det er den
nu skal ud for at hente. Jeg ville da ihvertfald have det sjovere med det
hvis jeg var hund

Hilsen
Mette Sofie

Fra : Holm

Dato : 16-11-02 07:02

> "Klara" <klarachylinski@email.dk> wrote in message

Hej Klara

Jeg for nylig læst en supergod bog ( Fra hvalp til voksen , af
HansRosbjerg ) , og iflg. ham er det bedst at kaste noget som IKKE opfordrer
til tygning .
Hvis man engang vil konkurrere , så må hunden nemlig ikke tygge i apporten
den må jo heller ikke tygge i anden , hvis den skal bruges som apporterende
jagthund ...) derfor .

Jeg har selv en hund der tygger vildt meget på apporten , og det har jeg
ikke helt fundet en god løsning på endnu...
Måske er der nogen her der kan hjælpe ???

Derudover giver jeg de andre ret , kast forskellige ting.

Vil man have en super god "apporterende" hund så må man ikke skælde den ud ,
når den som hvalp kommer slæbende på sko og andre ting den ikke må tage ,
man skal derimod øve den i at : det er sjovest at aflevere..så får man ros
!!!
Hav evt. en bold klar og kast den som erstatning for "skoen"...det virker !

God fornøjelse.
Holm

Fra : Søren Houlberg

Dato : 20-11-02 18:18

Hej Holm!

I vores forening (politihunde) gør vi det, at vi sætter en lille øjedims i
den ene ende af apporten og så binder vi en laaaang fiskeline i. På den måde
kan du rykke lidt i apporten og det får hunden til at bide fast - for
"hva´dælen - skal du prøve at slippe væk din dumme apport."
Du kan evt. også prøve med jern - det er de ikke ret glade for overhovedet
at have i munden (gælder dog ikke min egen hund Så det tykker de
forhåbentligt heller ikke i....

Hilsen
Mette Sofie

Fra : Sander

Dato : 21-11-02 08:26

"Søren Houlberg" <skodfilter@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan evt. også prøve med jern - det er de ikke ret glade for overhovedet
> at have i munden (gælder dog ikke min egen hund Så det tykker de
> forhåbentligt heller ikke i....

Kan jern ikke ødelægge hundens tænder ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 21-11-02 08:38

Hej Gruppe
Jo, jern kan meget vel ødelægge tænderne hvis det bruges for tit eller forkert.
Man kan købe apportbukke hvor "bidestykket" er af plastik. Det skulle modvirke
at der tykkes i bukken uden at det er skadeligt for tandsættet.
Mvh
Kim

Fra : Søren Houlberg

Dato : 21-11-02 20:46

Kære Sander!

Jo - det er ikke spor godt - men programmet kræver det af hunden - for hvis
det var virkelighed så skulle politihunden jo komme med genstanden uanset
hvilken det så er.....
De er begyndt på at mene, det måske er smartere at hunden markerer genstande
i stedet for at apportere. (At de står eller ligger ved genstanden evt.
giver hals)

Hilsen
Mette Sofie

Fra : Carina Enevoldsen

Dato : 15-11-02 17:18

Det vil være en god ting hvis du allerede nu lærer ham at sidde med flere
forskellige ting i munden.
det kan være alt lige fra nøgler, store godbidder til æg eller måske en
pølse. For at indlære ham at bære de nye ting er det en god ide at starte et
par trin tilbage dvs. ikke forvente at han kan klare det samme, som han nu
kan med rebapporten men starte næste forfra som om at han intet kender til
apportering.
God fornøjelse
/Carina