/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
Stockfoto bureau
Fra : Lotte M


Dato : 15-11-02 12:34

Forleden faldt jeg over et tysk/schweizisk online stockfoto
bureau - http://www.photopool.de/ .

Jeg er ret imponeret over bureauets omfang, der er angiveligt
+ 200.000 billeder online, lavet af mere end 50 forskellige
fotografer.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk






 
 
Niels Ebbesen (15-11-2002)
Kommentar
Fra : Niels Ebbesen


Dato : 15-11-02 23:17


Lotte M wrote:
>
> Forleden faldt jeg over et tysk/schweizisk online stockfoto
> bureau - http://www.photopool.de/ .
>
> Jeg er ret imponeret over bureauets omfang, der er angiveligt
> + 200.000 billeder online, lavet af mere end 50 forskellige
> fotografer.


Det er immervæk ikke mere end et snit på 4.000 billeder pr.
fotograf, og det viser blot at billedbureauerne kun udvælger
mainstream billeder, det bekræftiger endnu en gang artiklen
i Politiken's 6. sektion, lørdag den. 2. november 2002.

Og hvis man kigger nærmere på billedbureauernes vilkår, så er
det dælme nogle grove betingelser de kører med. Og billed-
bureauerne gi'r jo ingen garanti for et salg.

Jeg har fået flere henvendelser fra billedbureauer, og en
fællesnævner er, at de vil ha' et fast årligt beløb for at
markedføre ens billeder, og så vil de typisk ha' 50% i salg-
provision.

Det seneste billedbureau jeg har fået en henvendelse fra, er
www.UnitedPix.com - og på deres site kan man direkte læse, at
de vil ha' 940,- Nkr/år for lagringsplas til 1.000 bilder.

Set fra min stol, så virker det som om, at det er her billed-
bureauerne tjener deres penge, det jo en fast indtægt uanset
om de sælger nogle billeder.

Jeg kan drive min egen web-server via en ADSL-forbindelse,
som koster mig ca. 6.000,- kr/år, og så er det kun den hard-
disk som jeg sætter i maskinen, der sætter grænser for hvor
mange Gigabyte jeg har til rådighed.

Og hvis man ikke har mod på at lege sysadmin, så kan man købe
et rimmeligt fornuftigt web-hotel, for mellem 1.000,- og 1.500,-
kr./år, og der får man typiske mellem 50 og 100 Megabyte disk-
plads, som sagtens kan rumme 2 til 4.000 billeder.

Eller den helt basale løsning, hvor man placerer billeder på
den private hjemmeside, der følger med en Internetopkobling,
der får man typisk 10 eller 20 Megabyte til rådighed.

Jeg fatter ikke, at der ikke er nogen der er gået sammen om et
fælles fotogalleri, der kan præsentere billederne på en bedre
måde, end div. mere eller mindre sløve album-sites.

Og de 30 til 50 billeder, der typisk kan ligge på et album-site,
er jo rimmeligt hurtigt gennemset, og det er sjældent brugerne
bookmarker og vender tilbage, de har jo set alle billederne.

Der er derimod inerti i et stort site, der rummer så mange
billeder, brugerne kan ikke nå igennem alle billeder i en
enkel omgang, så der er basis for at de vender tilbage, og
hvis der er flere fotografer der bidrager til sitet, så vil
tilgangen af nye billeder, hele tiden skabe den nødvendige
fornyelse.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - Free-lance grafik & webdesign
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner

Lotte M (16-11-2002)
Kommentar
Fra : Lotte M


Dato : 16-11-02 14:13

"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse

> Jeg har fået flere henvendelser fra billedbureauer, og en
> fællesnævner er, at de vil ha' et fast årligt beløb for at
> markedføre ens billeder, og så vil de typisk ha' 50% i salg-
> provision.

Det kan fotograferne vist ikke leve af - mon ikke bureauerne er
en biindtjening for langt de fleste?

> Det seneste billedbureau jeg har fået en henvendelse fra, er
> www.UnitedPix.com - og på deres site kan man direkte læse, at
> de vil ha' 940,- Nkr/år for lagringsplas til 1.000 bilder.
>
> Set fra min stol, så virker det som om, at det er her billed-
> bureauerne tjener deres penge, det jo en fast indtægt uanset
> om de sælger nogle billeder.

Min fornemmelse er, at billedbureauer også tidligere var en skidt
forretning for de fleste fotografer, at kun enkelte tjente godt på
arkivsalget. Noget andet er, at det er vanskeligt for den enkelte
at gennemskue hvad der er solgt af billeder, hvilket angiveligt blev
udnyttet af Nordfoto i 80'erne, hvor mange fotografer tilsyneladende
ikke fik betaling, med mindre de selv opdagede et billede var solgt.
<http://www.journalistforbundet.dk/coma.asp?o_pth=1,210,220,262&type=4&sogeord=nordfoto&frame=mid&sp
lash=on&o_id=53679>

> Jeg fatter ikke, at der ikke er nogen der er gået sammen om et
> fælles fotogalleri, der kan præsentere billederne på en bedre
> måde, end div. mere eller mindre sløve album-sites.

Jeg tror det blot er et spørgsmål om omstilling, at fotografer
skal vænne sig til mediet. Lokale fotografstyrede bureauer er
jo kendt fra "gamle dage" - jeg tænker på feks Chilli og
Billedhuset 2 maj. Rene webbaserede bureauer er på vej:
<http://www.journalistforbundet.dk/coma.asp?o_pth=1,210,220,262&type=4&sogeord=nordfoto&frame>

> Og de 30 til 50 billeder, der typisk kan ligge på et album-site,
> er jo rimmeligt hurtigt gennemset, og det er sjældent brugerne
> bookmarker og vender tilbage, de har jo set alle billederne.

Det har du da ret i.

> Der er derimod inerti i et stort site, der rummer så mange
> billeder, brugerne kan ikke nå igennem alle billeder i en
> enkel omgang, så der er basis for at de vender tilbage, og
> hvis der er flere fotografer der bidrager til sitet, så vil
> tilgangen af nye billeder, hele tiden skabe den nødvendige
> fornyelse.

Det er helt sikkert en god ide at lave fælles sites, webringe osv.
Det vil helt sikkert også medføre mere funktionelle sites, hvilket
også kan være med til at give faste besøgende - hvis indholdet
i øvrigt er i orden.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk



Niels Ebbesen (17-11-2002)
Kommentar
Fra : Niels Ebbesen


Dato : 17-11-02 01:27


Lotte M wrote:

> Det er helt sikkert en god ide at lave fælles sites, webringe
> osv. Det vil helt sikkert også medføre mere funktionelle sites,
> hvilket også kan være med til at give faste besøgende - hvis
> indholdet i øvrigt er i orden.


Så vidt jeg kan se, så handler det primært om synlighed, og
her hjælper det ikke døjt, at billederne er super-flotte,
for det kan de søgemaskiner der indexerer sitet ikke se, det
er jo blot nogle "dumme" maskiner, som læser sitets tekst-
mæssige indhold.

Super gode billeder kan kun fastholde de besøgende, men hvis
der kun er 30 - 50 eller 100 billeder på sitet, så er de jo
rimmelig hurtigt gennemset, og så er den prut slået.

Og når man som mig, har drevet et on-line galleri i et par år,
så bliver man altså nogen gange overrasket over hvad det er
for nogle billeder der købes, og nej det er sjældent de
billeder som man selv synes er de bedste, der efterspørges.

Dem der køber billeder til publikationer, har som regel et
veldifineret ønske om et motiv, der skal passe sammen med
noget tekst og/eller et budskab, og her er det oftes billeder
af den rå virkelighed, som er de mest sælgende.

Men ellers er jeg enig i, at salg af stockfoto aldrig kan
blive en levevej, men det kan sagtens blive en særdeles god
biindtægt, og en hjemmeside med billeder er også et udstil-
lingsvindue, der kan gi' nogle gode bestillingsopgaver.

Her i gruppen, er der inden for det sidste års tid, nok
postet mindst 100 henvisninger, til små billedsierier og
fotoalbums, som alle havner i glemslen, når de er gennemset.

Antallet af billeder på disse sites ligger typisk 30 til 100
stk., så alle disse fotografer kunne uden vidre skabe et
fælles fotogalleri, der indeholder 3 - 10.000 billeder, og
lur mig, hvis ikke disse folk mindst har 5 eller 10 gange
så mange billeder i deres gemmer.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - Free-lance grafik & webdesign
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner

Lotte M (17-11-2002)
Kommentar
Fra : Lotte M


Dato : 17-11-02 14:40

"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev

> Så vidt jeg kan se, så handler det primært om synlighed, og
> her hjælper det ikke døjt, at billederne er super-flotte,

Det handler om at få besøgende til at komme første gang
- her er synlighed i relevante indeks og søgemaskiner
væsentlig.

Derefter handler det om at få folk til at komme igen og
gerne at få dem til at anbefale siden til andre.
- her er nøgleordene at indholdet skal svare til brugernes
forventninger hvad angår indhold og kvalitet, ligesom det
skal holdes opdateret. Desuden at sitet er brugervenligt.

Mange af de fotosites jeg har set tilsidesætter brugervenligheden,
laver smarte menusystemer mv., som man skal bruge tid på at
sætte sig ind i. Jeg tror man skal have et meget specielt budskab,
hvis brugerne gider sætte sig ind i noget særligt (eller hente fonte/
plug-ins) for at se sitet.

> for det kan de søgemaskiner der indexerer sitet ikke se, det
> er jo blot nogle "dumme" maskiner, som læser sitets tekst-
> mæssige indhold.

Det er rigtigt! Optimering til søgemaskiner er en ofte tilsidesat
diciplin, selv på store prof. sites.

> Super gode billeder kan kun fastholde de besøgende, men hvis
> der kun er 30 - 50 eller 100 billeder på sitet, så er de jo
> rimmelig hurtigt gennemset, og så er den prut slået.

Jeg kommer nu ofte tilbage til mine yndlingssider for at gense
billeder, eller for at vise et bestemt billede til andre, men det er
da ikke en ulempe hvis der er kommet nyt

> Og når man som mig, har drevet et on-line galleri i et par år,
> så bliver man altså nogen gange overrasket over hvad det er
> for nogle billeder der købes, og nej det er sjældent de
> billeder som man selv synes er de bedste, der efterspørges.

Det tror jeg gerne. Da jeg lavede lyddias brugte jeg også
arkivbilleder, for det var ikke alt jeg/vi kunne nå at optage selv.
Det vi købte var meget ofte billeder af helt konkrete situationer,
eller billeder med en bestemt ting på, billeder taget under bestemte
vejrforhold og så videre.

Det kunne også være billeder af hverdagsliv i fremmede lande,
en sydafrikansk bus, en læge-patientsituation fra Mexico, en
fransk cafe osv.

I øvrigt er det pudsigt som vi ofte synes hverdagsbilleder fra
fremmede egne er spændende. Et billede af en lille sort dreng
med store brune øjne er typisk mere tiltrækkende i vores
nordeuropæiske øjne, end en lille vinterbleg og blåøjet knægt.

> og en hjemmeside med billeder er også et udstil-
> lingsvindue, der kan gi' nogle gode bestillingsopgaver.

Ja. Jeg har selv fået en del henvendelser om konkrete opgaver,
direkte foranlediget af min hjemmeside og det endda før der
var andet end familiebilleder.

> Her i gruppen, er der inden for det sidste års tid, nok
> postet mindst 100 henvisninger, til små billedsierier og
> fotoalbums, som alle havner i glemslen, når de er gennemset.

Vi er mange der gerne vil vise billeder. Jeg tror en god del
"bare" er interesserede i den umiddelbare respons og ikke
tænker på deres billeder kan have en kommerciel værdi.
Det synes jeg egentlig er fint nok - når jeg tænker på
freelancefotograferne, der ved grød ikke har lette vilkår.

> Antallet af billeder på disse sites ligger typisk 30 til 100
> stk., så alle disse fotografer kunne uden vidre skabe et
> fælles fotogalleri, der indeholder 3 - 10.000 billeder, og
> lur mig, hvis ikke disse folk mindst har 5 eller 10 gange
> så mange billeder i deres gemmer.

Jeg er enig i der er et stort potentiale, men jeg tror ikke en
overvejende del er interesserede i at kommercialisere deres
billeder. Det er tankevækkende at selv freelancefotograferne
tilsyneladende er tilbageholdende med et fælles projekt - jeg
kan ikke gennemskue om de ikke har "opdaget" nettet, eller
om de er bange for at drukne i et stort projekt.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk



Brandbørge (22-11-2002)
Kommentar
Fra : Brandbørge


Dato : 22-11-02 14:29

>Det er rigtigt! Optimering til søgemaskiner er en ofte tilsidesat
>diciplin, selv på store prof. sites.

http://www.forbrugerportalen.dk/webconsult/ er der en masse
information om søgemaskiner og optimering for begyndere.

Per F Andersen (17-11-2002)
Kommentar
Fra : Per F Andersen


Dato : 17-11-02 15:28

"Lotte M" <lotte_m@mail.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3dd4dc03$0$11448$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Forleden faldt jeg over et tysk/schweizisk online stockfoto
> bureau - http://www.photopool.de/ .
>
> Jeg er ret imponeret over bureauets omfang, der er angiveligt
> + 200.000 billeder online, lavet af mere end 50 forskellige
> fotografer.

Jeg har læst dine og NEs bemærkninger indtil nu - og jeg er enig. Og det er
I vist også.
Jeg synes det kunne være fantastisk spændende at opbygge en fælles
stockfotobureau baseret
overvejende på den gode amatørs bedste billeder
Der mangler, forekommer det mig, mindst to aspekter for, at det er muligt
udover det der allerede er nævnt:

- administration af medlemmer, salg og copyright
- et let betjent fotografinterface, der gør det muligt at tilføje og slette
fotos til
diverse katagorier, samtidig med der er et minimum af kvalitet

mvh Per


--------------
Per F Andersen
eksamineret grafolog
http://www.grafolog.dk






Niels Ebbesen (17-11-2002)
Kommentar
Fra : Niels Ebbesen


Dato : 17-11-02 17:17



Per F Andersen wrote:

> - administration af medlemmer, salg og copyright


Det kunne sagtens decentraliseres, så en forespørgsel og køb,
blev vidersendt til den enkelte fotograf, et sådant system vil
også forhindre snyd.


> - et let betjent fotografinterface, der gør det muligt at
> tilføje og slette fotos til diverse katagorier, samtidig
> med der er et minimum af kvalitet.


Det ville være ret nemt at lave en fornuftig databaseløsning
i PHP, og så synes jeg man skal la' det være op til den enkelte
fotograf, at lægge et niveau for hvad han/hun synes er minimum
kvalitet.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - Free-lance grafik & webdesign
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner

Ebbe Rasch (18-11-2002)
Kommentar
Fra : Ebbe Rasch


Dato : 18-11-02 14:29

http://www.airliners.net/ griber det (så vidt jeg ved) an på en anden
måde. Her udvælges billederne centralt, og linker til den enkelte
fotograf, hvis man vil købe billederne. Det fungerer tilsyladende.
Lige i dette eksempel skal det selvfølgelig bemærkes, at deres
emneområde er forholdsvist snævert.


Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote in message news:<3DD7C0E6.1BA4F020@niels-ebbesen.net>...
> Per F Andersen wrote:
>
> > - administration af medlemmer, salg og copyright
>
>
> Det kunne sagtens decentraliseres, så en forespørgsel og køb,
> blev vidersendt til den enkelte fotograf, et sådant system vil
> også forhindre snyd.
>
>
> > - et let betjent fotografinterface, der gør det muligt at
> > tilføje og slette fotos til diverse katagorier, samtidig
> > med der er et minimum af kvalitet.
>
>
> Det ville være ret nemt at lave en fornuftig databaseløsning
> i PHP, og så synes jeg man skal la' det være op til den enkelte
> fotograf, at lægge et niveau for hvad han/hun synes er minimum
> kvalitet.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408609
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste