overgangen fra gammelt site til nyt - i Go~
Fra : christina

Dato : 15-11-02 11:41

Der findes mange søgemaskiner, men lad os tage udgangspunkt i Google......

Jeg skal lave en ny hjemmeside for en ven, der i forvejen har en hjemmeside.
Den eksisterende har en god placering i Google. Målet er at overgangen til
det nye site, helst ikke skal betyde for mange tabte besøgende -når brugerne
får et "gammelt" link i Google.
-Problemet er, at når det nye site kommer op at køre -vil folk i nogen tid
stadig få resultater i Google der har med det gamle site at gøre. Ønsket er
naturligvis, at i de tilfælde hvor Google henviser til en underside fra det
gamle site, vil min ven gerne have folk ind på den relevante underside på
det nye site!
Med min sparsomme viden på området, vurderer jeg at det kræver at man på det
gamle site's underside laver en redirect el. lign (?).
Dette synes jeg umiddelbart er en skidt løsning. Dels er der flere hundrede
sider på sitet der i såfald skal have en redirect. Og dels vil det jo være
at foretrække, at det gamle site ikke længere skal ligge på serveren, men
erstattes af det nye.
Og er der fx. ingen anden udvej end at lade det gamle site ligge i nogen
tid, så vil problemet jo bare blive udskudt til dén dag hvor det besluttes
at fjerne det fra serveren.... så jeg har svært ved at se gevinsten.

Jeg har søgt på nettet for at blive lidt klogere. Der stødte jeg blandt
andet på noget omkring robots.txt, som jeg ingen erfaring har med. Men efter
hvad jeg forstår, så ved jeg ikke om løsningen skal findes der - eftersom
Google jo allerede _har_ indekseret sitet.....

Det allerbedste vil vel være at Google _slet ikke_ viser nogle resultater
der har med det gamle at gøre, men istedet kun viser resultater fra det nye.
Hmmm...... men det er jo ikke bare sådan lige.....
-Og det går jo heller ikke, bare at _fjerne_ det gamle site fra serveren,
dén dag hvor det nye er færdigt. Folk vil stadig i nogen tid få resultater
fra det gamle......og klikker de på et link.....vil de få en "not found".
Dette er jo heller ikke til at leve med.

Dette må da være en almindelig problematik som mange må have stået overfor.
Er der nogen som kender til en god løsning???
Jeg er ikke programmør så det skal ikke være for langhåret. Jeg er blot en
simpel designer der har tænkt sig at dette må kunne løses med html, evt.
javascript.....

på forhånd tak

Fra : Andreas Falck

Dato : 15-11-02 15:11

"christina" <christina@half-mute.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Målet er at overgangen til det nye site, helst ikke skal betyde for
> mange tabte besøgende -når brugerne får et "gammelt" link i Google.

Upload det nye site på samme domænenavn, og navngiv alle de nye
undersider med samme navn som de gamle har (forudsat at der er tale om
sider med samme indhold)!

Sværere behøver det ikke at være!

Se mit nye forsøg på at lave en webside :
http://af.skrift.dk

Fra : christina

Dato : 16-11-02 08:25

Ja, men det nye site vil få en helt anden mappestruktur end det eksisterende
site....
Filerne til det eksisterende ligger f.eks. ikke i mapper. Alle filer inkl.
grafik etc., ligger altsammen i roden.

Det betyder jo, at en underside, vil komme til at ligge nogle niveauer
nede - i forhold til eksisterende.
Det gør måske ikke noget sålænge filnavnet er det samme??? Det troede jeg -
eftersom Google jo ikke sådan bare lige "glemmer" hvordan filerne lå før.

Men alt i alt, er der tale om at det nye site - vil blive et redesign fra
bunden, og derfor vil flere ting blive anderledes. Og det er lidt dét som
giver anledning til "problemet".

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 15-11-02 16:07

christina wrote:
> [...]
> det nye site, helst ikke skal betyde for mange tabte besøgende -når brugerne

Har du adgang til php på dine sider på det gamle site?

mvh

Jesper Brunholm

--
H.C. Andersen-Centret med nyt design: <http://www.andersen.sdu.dk/>
Phønix - dansk folk-musik fra unge musikere - <http://www.phonixfolk.dk/>

Fra : N/A

Dato : 16-11-02 08:44

Fra : Jesper Brunholm Scha~

Dato : 16-11-02 08:44

christina wrote:
> From: "Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk>>

> Det er jeg ikke klar over. Men det kan undersøges.
>
> -Hvad tænkte du mere konkret på? Hvordan kan php hjælpe?

Ved at man med php kan man sætte "headeren" '301 Permanently moved' som
gør at søgemaskinen (og alle andre) følger den redirection som man
sætter nedenunder, til den nye side som så indekseres som erstatning for
den gamle...

fx: http://www.andersen.sdu.dk/indhold.html var indtil for 14 dage siden
en indholdsliste på andersen-sitet. Den har en meget høj ranking i
diverse søgemaskiner, så det var vigtigt at beholde søgemaskinernes
forhold til siden. Prøv den

Den boks som vi lader komme frem på siden som vi sender videre til er
primært for at sikre at folk får dræbt gamle bogmærker og links, så vi
ikke skal have en redirection-side liggende i al evighed (vi har stadig
besøgende til sider som blev nedlagt for 2 år siden, men dengang gjorde
vi det heller ikke lige så smart med headeren... )

Derudover så kan man også gøre en del med meta-tagget "noindex - follow"
- læs mere her:
<http://www.robotstxt.org/wc/meta-user.html>

mvh

Jesper Brunholm

[PS jeg har modtaget denne mail privat, men svarer lige til nyhedsgruppen,
da det næppe generer Christina at jeg offentliggør indholdet, og der på den
anden side let kan være andre som kan bruge indholdet ]