Ny sekundær navneserver
Fra : Carsten Keller

Dato : 15-11-02 11:25

Hej gruppe.

Der kom ingen respons på denne i d.e.n.stort, så jeg prøver lige her:

Vi er på vej til at pensionere en sekundær navneserver og sætte en ny op med
nyt ip og nyt hostnavn. Det skal på en eller anden måde jo kommunikeres til
dk-hostmaster, men hvad er det helt præcist jeg skal gøre? Efter at have
læst deres sider er jeg kommet frem til at det enten er en glue-record
ændring eller en intern redelegering der skal foretages, men jeg synes ikke
der er nogen af dem der passer præcist på det vi skal lave.
Den nye sekundære navneserver kører allerede, og virker upåklageligt.
Takker
Keller

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 15-11-02 19:20

"Carsten Keller" <CK@ADM.iha.dk> wrote:

> [...]

>Efter at have
>læst deres sider er jeg kommet frem til at det enten er en glue-record

Nej: det ville være tilfældet hvis den nye skulle overtage den
gamles navn, men med ny IP-adresse: altså en ren
IP-adresse-ændring set fra DK H's side.

>eller en intern redelegering der skal foretages, men jeg synes ikke
>der er nogen af dem der passer præcist på det vi skal lave.
>Den nye sekundære navneserver kører allerede, og virker upåklageligt.

Først skal du have den godkendt hos DK Hostmaster. Godkendelsen
går på navnet, så det er nødvendigt når den skal have nyt navn
(koster svjh 500 DKK+moms og tager nogle uger).

Når den er godkendt kan du definere jeres zoner i den, og (på den
primære) ændre NS-posterne for alle domænerne så de refererer til
den i stedet for den gamle.

Derefter kan domænerne redelegeres; hvis betingelserne er opfyldt
(dvs. uændret zonekontakt og mindt 10 domæner, svjh) gøres det
nemmest med en intern redelegering - ellers må hvert domæne
redelegeres for sig med underskrift og det hele.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-11-02 19:24

In article <ar2i1s$7ei$1@news.net.uni-c.dk>, Carsten Keller wrote:
> [...]
> der er nogen af dem der passer præcist på det vi skal lave.
> Den nye sekundære navneserver kører allerede, og virker upåklageligt.

DK-hostmaster kan være behjælpelig. Jeg mener at jeg bare har lavet
en intern redelegering. Altså lade gammel og ny dns være den
samme. Så henter den zonens DNS records over til dk-hostmaster
igen.

--
---

Fra : Carsten Keller

Dato : 18-11-02 14:37

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message
> [...]
> en intern redelegering. Altså lade gammel og ny dns være den
> samme. Så henter den zonens DNS records over til dk-hostmaster

Hvad mener du med at være den samme? At de er opsat identisk, for det er
tilfældet.
Og i forlængelse af en anden post i tråden. Hvor længe tager det at få
godkendt en navneserver af DK-Hostmaster? 14 dage lyder da lidt voldsomt.

Keller

Fra : Bo Simonsen

Dato : 18-11-02 16:27

Hello Carsten.

18 Nov 02 13:36, Carsten Keller wrote to all:

CK> Hvad mener du med at v‘re den samme? At de er opsat identisk, for det
CK> er tilf‘ldet. Og i forl‘ngelse af en anden post i tr†den. Hvor l‘nge
CK> tager det at f† godkendt en navneserver af DK-Hostmaster? 14 dage
CK> lyder da lidt voldsomt.

Nej det lyder ikke slemt imho. De skal jo teste forbindelser og andre ting,
desuden er der sikkert ogsaa andre end dig der oensker at faa godkendt en
nameserver.

Bo

Fra : Carsten Keller

Dato : 18-11-02 16:58

"Bo Simonsen" <Bo.Simonsen@f100.n236.z2.fidonet.org> wrote in message

> Nej det lyder ikke slemt imho. De skal jo teste forbindelser og andre
ting,

Mon dog at de sætter en almindelig dødelig til at undersøge om den er sat
rigtigt op. Det har de sikkert en af de her nymodens datamater til

> desuden er der sikkert ogsaa andre end dig der oensker at faa godkendt en
> nameserver.

Men når de nu tager penge for det kunne jeg ikke forstå de kunne bruge 14
dage på det. Men det er åbenbart heller ikke reglen, jvf. andet sted i
tråden.

Keller

Fra : Bo Simonsen

Dato : 18-11-02 18:11

Hello Carsten.

18 Nov 02 15:58, Carsten Keller wrote to all:

CK> "Bo Simonsen" <Bo.Simonsen@f100.n236.z2.fidonet.org> wrote in message

CK> Mon dog at de s‘tter en almindelig dødelig til at undersøge om den er
CK> sat rigtigt op. Det har de sikkert en af de her nymodens datamater til

Det kraver jo lidt viden, at undersoege om SOA record osv, staar rigtigt.

CK> Men n†r de nu tager penge for det kunne jeg ikke forst† de kunne bruge
CK> 14 dage p† det. Men det er †benbart heller ikke reglen, jvf. andet
CK> sted i tr†den.

Ok!

Undskyld mine ae, oe og aa er fucked, men jeg mangler en ordenligt GoldED
konfiguration.

Bo

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 18-11-02 20:46

"Carsten Keller" <CK@ADM.iha.dk> wrote:

>Og i forlængelse af en anden post i tråden. Hvor længe tager det at få
>godkendt en navneserver af DK-Hostmaster? 14 dage lyder da lidt voldsomt.

Mine erfaringer om nogle uger er halvgamle, så det kan ikke
udelukkes at de gør det hurtigere nu.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Carsten Keller

Dato : 19-11-02 15:33

"Jesper Dybdal" <jdunet@u8.dybdal.dk> wrote in message
> Mine erfaringer om nogle uger er halvgamle, så det kan ikke
> udelukkes at de gør det hurtigere nu.

Nu har jeg lige faxet formularen til dem, så vil det vise sig hvor lang tid
det tager.
Jeg smider lige en post når den går igennem, så I andre kan holde jer
opdateret om hvor lang ventetid der pt. er.

Keller

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 18-11-02 16:47

Bo Simonsen <Bo.Simonsen@f100.n236.z2.fidonet.org> writes:

> Nej det lyder ikke slemt imho. De skal jo teste forbindelser og andre ting,
> desuden er der sikkert ogsaa andre end dig der oensker at faa godkendt en
> nameserver.

Jeg logger al DNS-trafik til min nameserver, og der var intet fra
DK-Hostmaster da min server blev godkendt. De burde lave opslag i den
zone serveren selv står i, men der var slet ingen opslag af nogen art
i den zone.

Serveren blev sjovt nok godkendt dagen efter jeg havde betalt det
girokort jeg fik tilsendt. En af mine venner var ude for nogenlunde
det samme da han skulle have godkendt sin server.

--
Jacob - www.bunk.cc
Let's organize this thing and take all the fun out of it.

Fra : Carsten Keller

Dato : 18-11-02 16:55

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> wrote in message
> Serveren blev sjovt nok godkendt dagen efter jeg havde betalt det
> girokort jeg fik tilsendt. En af mine venner var ude for nogenlunde
> det samme da han skulle have godkendt sin server.

Hmm, det anede mig, men eftersom det er i et prof-miljø må jeg nok hellere
følge arbejdsgangene.
Keller

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 18-11-02 22:43

"Carsten Keller" <keller@post12.tele.dk> writes:

> Men når de nu tager penge for det kunne jeg ikke forstå de kunne bruge 14
> dage på det. Men det er åbenbart heller ikke reglen, jvf. andet sted i
> tråden.

Nu har jeg lige checket sagens forløb for nu at være helt sikker.

- Den 9/2 2002 sendte jeg en ansøgning (via fax).

- Fakturaen fra DK-Hostmaster er udskrevet 13/2.

- Jeg har betalte girokortet den 18/2 via netbank.

- DK-Hostmaster skriver på det papir jeg senere fik fra dem at regningen
var betalt 21/2.

- Den 22/2 kl. 12.13 fik jeg en mail om at min server var godkendt
uden at der havde været nogen opslag af nogen art på den i den zone
den står i. Det havde jeg ellers haft mine bekymringer over. Se fx
<http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&threadm=spamdrop%2Bm3pu3h9l7p.fsf%40paven.bunk.cc&rnum=7&prev=/groups%3Fq%3Dgroup:dk.edb.netvaerk%2Bauthor:Jacob%2Bauthor:Bunk%2Bauthor:Nielsen%26hl%3Den%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26as_drrb%3Db%26as_mind%3D1%26as_minm%3D1%26as_miny%3D2002%26as_maxd%3D18%26as_maxm%3D2%26as_maxy%3D2002%26selm%3Dspamdrop%252Bm3pu3h9l7p.fsf%2540paven.bunk.cc%26rnum%3D7>.

- Et par måneder senere (maj eller juni - jeg har ikke noteret datoen,
og den står ikke på papiret) modtog jeg så et udprint af den fax jeg
sendte til dem, hvor de så havde sat et stempel og en underskrift.

--
Jacob - www.bunk.cc
Preserve wildlife -- pickle a squirrel today!