xHTML strict: alignment i tabeller og tabe~
Fra : Jesper Stocholm

Dato : 15-11-02 09:44

Jeg har lidt problemer med at få nogle tabeller til at se korrekte ud i
xHTML.

1.
Hvordan kan jeg centrere en tabel på siden (horisontalt) ? Er den eneste
måde at putte et DIV-element udenom hele tabellen ... eller kan det gøres
med CSS ?

2.
Hvordan kan jeg specificere en CSS-prop. svarende til "valign=top" i CSS
? Jeg har forsøgt med

CSS: td.box {
width: 150px;
vertical-align: super;
}

og i min HTML-kode

Men det virker ikke. Hvor er det den fejler ?

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 15-11-02 10:06

Jesper Stocholm wrote:

> Hvordan kan jeg centrere en tabel på siden (horisontalt) ? Er den eneste
> måde at putte et DIV-element udenom hele tabellen ... eller kan det gøres
> med CSS ?

Det her burde virke:

Det virker dog sandsynligvis ikke i Internet Explorer pga. en fejl i den
browser. Hvordan man så får centreret skidtet kan ses på
http://bluerobot.com/web/css/center1.html.

> Hvordan kan jeg specificere en CSS-prop. svarende til "valign=top" i CSS
> ?

td {
vertical-align: top;
}

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 15-11-02 11:25

Jonas Koch Bentzen wrote :

> Det her burde virke:

> Det virker dog sandsynligvis ikke i Internet Explorer pga. en fejl i
> den browser. Hvordan man så får centreret skidtet kan ses på
> http://bluerobot.com/web/css/center1.html.

ok ... det ser nu ud til, at det er en fejl i IE5, der er blevet rettet i
IE6. I hvert fald viser min IE6 siden som jeg ville forvente den så ud -
ligesom Mozilla 1.0

> td {
> vertical-align: top;
> }

.... mange tak. Jeg tror at jeg er nødt til at indse, at Visual Studio.Net
ikke er verdens bedste CSS-editor.

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 15-11-02 12:21

Jesper Stocholm wrote:

> ok ... det ser nu ud til, at det er en fejl i IE5, der er blevet rettet i
> IE6.

Okay. Jeg tjekkede noget lignende i går i IE6 SP1, og der virkede det ikke -
men det er muligvis fordi, jeg skriver 100% standard-XHTML - inkl.
XML-deklarationen øverst (<?xml version='1.0' encoding='UTF-8' ?>). IE går
vel først i standards mode, når den ser en dokumenttypeerklæring øverst -
men på mine sider er dokumenttypeerklæringen altid linje to. Utroligt
tåbeligt, at Internet Explorer går i quirks mode, selvom man skriver 100%
gyldig XHTML.

Selvfølgelig kunne man udelade XML-deklarationen og så angive tegnsættet
vha. <meta http-equiv='Content-Type' content='text/html; charset=UTF-8'/>.
Det ville også være gyldig XHTML, men den løsning vil jeg af forskellige
grunde ikke bruge.

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 15-11-02 12:28

Jonas Koch Bentzen wrote :

> [...]
> dokumenttypeerklæringen altid linje to. Utroligt tåbeligt, at Internet
> Explorer går i quirks mode, selvom man skriver 100% gyldig XHTML.

ja ... det er rigtig stor forskel på, hvordan IE6 viser min side, når man
bruger <?xml?>-erklæringen i toppen ... :( Men mit succes-kriterium er
nu, at den validerer 100% via w3.org, og da den ikke brokker sig over, at
jeg ikke har denne linie med, så ryger den sig en tur.

hvilke er disse grunde ?

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 15-11-02 12:49

Jesper Stocholm wrote:

> hvilke er disse grunde ?

Rent tankemæssige, kan man sige. XML-deklarationen er en naturlig del af et
XML-dokument og skal derfor med, synes jeg. Desuden synes jeg, det er sådan
lidt hack-agtigt at skrive en HTTP-header nede i XHTML-dokumentet (vha.
derfor kan udskrive de (ægte) HTTP-headere, man vil.

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 16-11-02 02:40

On Fri, 15 Nov 2002 12:20:41 +0100, Jonas Koch Bentzen
<ingen.email@eksempel.dk> wrote:

> [...]
>vel først i standards mode, når den ser en dokumenttypeerklæring øverst -
>men på mine sider er dokumenttypeerklæringen altid linje to.

Det er i hvert fald hvad jeg har erfaret (og larmebrokket mig højlydt
over i ny og næ, når jeg ikke kunne finde på noget mere fornuftigt at
skrive om).

Søg evt. tilbage i denne gruppe på DOCTYPE og XML.

>Utroligt tåbeligt, at Internet Explorer går i quirks mode, selvom man skriver 100%
>gyldig XHTML.

Det lyder omtrent som det, jeg også kom til at udbryde for mig selv.

--
- Peter Brodersen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-11-02 12:01

Jesper Stocholm skrev:

> ok ... det ser nu ud til, at det er en fejl i IE5, der er
> blevet rettet i IE6. I hvert fald viser min IE6 siden som jeg
> ville forvente den så ud - ligesom Mozilla 1.0

IE6's visning afhænger af DOCTYPE-erklæringen. På baggrund af
dokumentets DOCTYPE går IE enten i standards-compliant mode
eller quirks mode. I standards-compliant mode opfører det sig
(sådan nogenlunde) som man burde forvente i forhold til css-
specifikationerne. I quirks mode opfører IE sig som tidligere
versioner.

På adressen her:
OL: <http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-
us/dnie60/html/cssenhancements.asp> #
kan man se en oversigt over doctype-erklæringer og deres
tilsvarende IE-modes.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 15-11-02 12:33

Jens Gyldenkærne Clausen wrote :

> [...]
> us/dnie60/html/cssenhancements.asp> #
> kan man se en oversigt over doctype-erklæringer og deres

ja, og auto-værdien for margin-egenskaben i CSS er specifikt nævnt:

[...]
The auto value of the margin and width properties specifies which of
these properties to adjust when an element's width is over-
constrained—that is, when the style rules overlap or are in conflict. You
can use this value with Internet Explorer 6 or later when the !DOCTYPE
declaration in your document switches on standards-compliant mode.
[...]

med andre ord kan man kune bruge dette, hvis man anvender en af IEs
begrænsede antal "valide" doctypes.

_Om_ jeg fatter, hvorfor Microsoft har valgt at give programmøren et valg
imellem at vise siderne på standards-compliant mode og den tidligere IE-
specifikke mode.

?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-11-02 12:03

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> På adressen her:
> OL:
> <http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-
> us/dnie60/html/cssenhancements.asp> #

Øv - jeg troede lige min oneliner-kode virkede. Prøver én gang til:

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-11-02 13:39

Jesper Stocholm skrev:

> [...]
>
> med andre ord kan man kune bruge dette, hvis man anvender en
> af IEs begrænsede antal "valide" doctypes.

Enhver ukendt doctype-erklæring vil sætte IE i standards-mode, så
jeg mener ikke udvalget er så begrænset igen.

> _Om_ jeg fatter, hvorfor Microsoft har valgt at give
> programmøren et valg imellem at vise siderne på
> standards-compliant mode og den tidligere IE- specifikke mode.

Hvis de ikke havde indført doctype-switchen ville adskillige sider
se temmelig mærkeligt ud, fordi de er skrevet til tidligere ie-
versioner. Der er næppe nogen browserproducent der vil acceptere at
den samme side ser dårligere ud i en ny browserversion - uanset om
årsagen er at koden ikke er skrevet efter gældende standarder.

Mozilla bruger så vidt jeg ved doctype på præcis samme måde (jeg
har dog ikke set et tilsvarende doctype/mode-skema for Mozilla).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-11-02 13:46

Jesper Stocholm skrev:

> [...]

Kode der validerer på W3 er 100 % i mine øjne. Men du har ret i at
det anbefales at indlede med XML-deklarationen.

Ja - der må ikke stå noget som helst før doctypeerklæringen hvis IE
skal i standards-mode.

Ja.

> mit succes-kriterium er nu, at den validerer 100% via w3.org,

Samme her.

> og da den ikke brokker sig over, at jeg ikke har denne linie
> med, så ryger den sig en tur.

Det har den store fordel at siderne også tolkes rimelig ens uanset
browserversion. Jeg vil i hvert fald gerne leve med at placere
tegnsætinformationen i <head>-delen mod at slippe for
at skrive browserspecifik css.
--
Jens Gyldenkærne Clausen