Rødder der hænger ned...
Fra : Thomas Neumann

Dato : 01-03-01 22:17

Hej NG

Jeg har tænkt mig at fremstille nogle rødder der skal hænge ned igennem
vandoverfladen.

Hvad skal jeg montere rødderne med. Jeg har tænkt mig et system med en liste
af rustfrit stål fra den ene kant til den anden hvor roden så skal være
monteret med en skrue... men er det underordnet hvilket materiale skruen er
i? Er det ok med rustfrit stål som i listen?

--

Med venlig hilsen / Yours Sincerely

Thomas Neumann
-----------------------------------
thomas@neumann.dk
www.neumann.dk
ICQ: 9101196
Tel: (+45) 40 58 08 68

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 01-03-01 23:36

"Thomas Neumann" <thomas@neumann.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> i? Er det ok med rustfrit stål som i listen?

Det man almindeligvis bruger er gardinstænger i aluminium. Det er lidt
nemmere at have med at gøre end selv at skulle til at forarbejde noget i
rustfrit stål.

Jeg har aldrig selv brugt princippet, og har egentlig ikke tænkt over det
med skruen, men mon ikke messing kunne være et oplagt valg? Jeg er ikke
sikker, bare en idé.... Galvaniserede eller forniklede skruer er nok i
hvert fald ikke sagen....

Mvh Jonas

Fra : Allan Godsk Larsen

Dato : 02-03-01 00:22

Hej Thomas

Som Jonas skriver er gardinstænger løsningen, det gør, at du let kan
"indstille" hvordan rødderne skal sidde og du let kan omorganisere dit akv.
på ingen tid, simpelthen ved at trække rødderne frem og tilbage på stangen.
Meget smart, hvis du pludselig for brug for at lave nye revirer etc.
Du skal save et hak i hver ende af gardinstangen, så den bliver flad og
netop kan støtte på det inderste af din aluminiumsramme (hvis du da har
sådan et akv.). Ideen med gardinstænger er en go, "gammel" løsning og hele
proceduren er beskrevet i en af de "klassiske" akvariebøger.... Jeg kan godt
nok ikke huske hvilken, men mon ikke en anden kan...???
M.h.t. skruen tror jeg ikke det har den store betydning, da (i hvert fald
hvis du har et akvastabil) skruen vil være over vandet. Ellers kunne du jo
give den en omgang lak.

Held og lykke Allan Godsk Larsen

Jonas Jacobsen <jonas@bgprint.dk> skrev i en

Fra : Pernille Have

Dato : 02-03-01 00:45

Allan Godsk Larsen <0059675m001@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:yQAn6.3021$P35.107709@news101.telia.com...
> [...]
godt
> nok ikke huske hvilken, men mon ikke en anden kan...???

Det står beskrevet i Politikens Akvariebog af Jens Meulengracht-Madsen, side
60-61 i min udgave (1. udgave, 4. oplag, 1995).
Held og lykke med projektet.

Med venlig hilsen

Pernille

Fra : Klaus Peter Nielsen

Dato : 02-03-01 10:33

Lad være med at hænge dig for meget i skruernes materiale. Der går ikke
mange til, så de forpester ikke vandet skulle de ruste lidt.

Fra : Morten Skatka

Dato : 02-03-01 17:25

Hvad med en rustfri skrue.

/Morten

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 02-03-01 23:06

"Morten Skatka" <skatka@it.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad med en rustfri skrue.

"Problemet" med rustfrit stål er jo at ikke alt rustfrit stål er lige
rustfrit. Messing ER garanteret rustfrit, men om det kan give andre
problemer kan jeg ikke lige gennemskue.

Dog er det, som en anden nævner andetsteds, ikke noget reelt problem med
"lidt" rust i vandet.... Så det er nok nærmest underordnet hvad man
benytter....

Fra : Kent Christensen

Dato : 02-03-01 11:21

> [...]
> monteret med en skrue... men er det underordnet hvilket materiale skruen er
> i? Er det ok med rustfrit stål som i listen?

I kombination med de hængende rødder kan der laves meget spændende
systemer, hvis du monterer en sugekop eller to på nogle rødder. Så kan
du få det til at se ud som om, at rødderne faktisk gror ind i akvariet fra siden
af, eller hvor du nu vælger at placere roden. Men lad nu være med at fare
ud og sætte sugekopper på rødder for at sælge dem, for Tropica har allerede
tegnet patent på ideen .

Vh
Kent

Fra : Thomas Neumann

Dato : 03-03-01 10:03

Hej folkens

Mange tak for de mange svar.

Det med sugekopperne... kan man købe sugekopper der umiddelbart er beregnet
til montering ?

Har faktisk tænkt på det med sugekopperne og jeg er også klar over at
Tropica har lavet nogen.. de er bare for dyre. Det ser ellers smart ud det
med planterne på rødderne...

Tak

Thomas

Fra : Kent Christensen

Dato : 04-03-01 01:14

"Thomas Neumann" <thomas@neumann.dk> skrev i en meddelelse news:Hq2o6.17240$dD.709189@twister.sunsite.dk...

UDDRAG:

> Hej folkens
>
> Mange tak for de mange svar.
>
> Det med sugekopperne... kan man købe sugekopper der umiddelbart er beregnet
> til montering ?

Du køber bare et sæt sugekopper, som fx er beregnet til et varmelegeme eller
en pumpe, og så skruer du bare en skrue gennem den og ind i en trærod. Skruen
skal spændes godt til, så den slutter tæt til sugekoppen. Jeg har en trærod med
sugekop fra Tropica, og der er sugekoppen 4,5 cm i diameter. Roden er ca. 25 cm
lang, og selvom roden er ret tung, har den ene sugekop ingen problemer med at holde
roden på plads. Det skyldes selvfølgelig vandets opdrift.

Jeg har selv lavet mig et par ekstra rødder med et sæt sugekopper beregnet til
Fluval 103-403 (en pumpe) . De har samme diameter som Tropicas sugekopper.

Lige et tip: Gamle, tørre sugekopper kan blive som ny igen. Du giver bare
sugekopperne en god gang silicone af samme type, som man bruger til at smøre
på bilens tætningslister. De skal sjaskes godt til. Derefter lader du sugekopperne
ligge i et par dage, og så er sugekopperne næsten så gode som ny. De er igen
elastiske og har fået den oprindelige form tilbage. Inden du kommer dem tilbage
i akvariet, kan du lige tørre dem over med et stykke køkkenrulle. Selvfølgelig kan
du ikke opfriske sugekopper, som er helt sprukne og mørnede. Det virker!

Vh
Kent

Fra : Madsen

Dato : 04-03-01 04:07

"Kent Christensen" <Jacko@pc.dk> skrev:

> [...]
> du ikke opfriske sugekopper, som er helt sprukne og mørnede. Det virker!

Et rigtig godt tip. Det vil jeg prøve af ved først komne lejlighed.
Jeg har nemlig en del sugekopper der ikke vil som jeg vil :)

Tak for tippet.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)