Min switch nedsætter internethastigheden d~
Fra : Joannis Fonsdal

Dato : 14-11-02 22:16

Hej

Jeg er opkoblet sammen med 20 andre på et 100/10 mb lokalnet med 2048/512
ADSL fra TDC. Da jeg har to pc-er, har jeg selv en switch, Surecom EP-805x.
Problemet er at min switch nedsætter internethastigheden drastisk. Hvis jeg
kobler min pc direkte til "væggen" kører det hele optimalt, men via switchen
er især uploadhastigheden utrolig lav.

Se følgende oversigt over TDCs speedtest.
Kl. med/uden switch D=download U=upload (i kbps)
20.20 m. s: D 281 U 9
20.24 u. s: D 822 U 304
20.30 u. s: D 467 U 277
20.51 u. s: D 2134 U 528
20.53 u. s: D 2014 U 524
20.55 m. s: D 1500 U 23
20.58 m. s: D 928 U 13
21.02 u. s: D 1851 U 513

Er der noget galt med min switch eller skal mine computere bare
konfigureres? Jeg kan ikke so nogen konfigurationsmulighed på switchen.

Mvh.
Jóannis Fonsdal

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-11-02 23:33

On Thu, 14 Nov 2002 22:15:56 +0100, "Joannis Fonsdal"
<joannis.fonsdal@get2net.dk> wrote:

> Er der noget galt med min switch eller skal mine computere bare
> konfigureres? Jeg kan ikke so nogen konfigurationsmulighed på switchen.

Da du ikke kan konfigurere noget på switchen, skal dine pc'er
køre autonegotation for duplex. Du har vel ikke sat dine pc'er
fast til 100/full duplex?

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Joannis Fonsdal

Dato : 15-11-02 00:25

> Da du ikke kan konfigurere noget på switchen, skal dine pc'er
> køre autonegotation for duplex. Du har vel ikke sat dine pc'er
> fast til 100/full duplex?
Nej, det står på auto. Duplex lampen på Switchen lyser for den ene af mine
pc-er, som har 100mb net, men ikke for den anden, som har 10mb netkort.

JF

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 16-11-02 14:02

> Nej, det står på auto. Duplex lampen på Switchen lyser for den ene af mine
> pc-er, som har 100mb net, men ikke for den anden, som har 10mb netkort.

Blanding af 10 og 100 MB netkort kan godt give bøvl - er der ikke
mulighed for at sætte et 100 MB i alle maskinerne ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-11-02 19:17

In article <3dd41292$0$63938$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Joannis Fonsdal wrote:
> [...]
> kobler min pc direkte til "væggen" kører det hele optimalt, men via switchen

Det sker hvis du kører 100mbit, og du har et enkeklt kabel
som ikke er Cat-5. Står der Cat-5 på alle dine ledninger ?
Eller skal du låse maskinen på skod-kablet til 10Mbit.

Fra : Joannis Fonsdal

Dato : 16-11-02 10:19

EP-805x.

> Det sker hvis du kører 100mbit, og du har et enkeklt kabel
> som ikke er Cat-5. Står der Cat-5 på alle dine ledninger ?
> Eller skal du låse maskinen på skod-kablet til 10Mbit.

Alle mine kabler er Cat 5e. Er det ikke = Cat5?
Jeg har også prøvet kun at have en maskine ad gangen i switchen.
Jeg har også prøvet med et Cat 5 krydset kabel fra væggen til switchen.

Den stationære maskine med 100 mb netkort får alle dioder til at lyse på
switchen, dvs. link = OK, Speed = 100 og Full-Duplex.
Den bærbare maskine med 10 mb netkort får kun link-dioden til at lyse.

Min upload hastighed er så lav via switchen at TDCs speedtest måler den til
ml. 9 og 20 kbps. Direkte i væggen giver den ca. 500 kbps. Uploaden har også
tendens til at miste forbindelsen via switchen.
Hastighedsproblemet er ikke kun overfor internettet ud af huset, men også
over for vores lokale postserver, der står på samme switch i kælderen. Uden
switchen foregår al trafik lynhurtigt, også fra den bærbare med 10 mb
netkort.

Jeg håber, at der kan findes en løsning på dette. Min diagnose er at der er
noget galt med selv switchen.

Jóannis Fonsdal

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 16-11-02 14:03

Joannis Fonsdal <joannis.fonsdal@get2net.dk> wrote:

> Jeg håber, at der kan findes en løsning på dette. Min diagnose er at der er
> noget galt med selv switchen.

Kan du ikke prøve switchen hos en anden ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/