Scrollbaren vil ikke væk??? Hjælp!
Fra : Frank Sørensen

Dato : 14-11-02 22:01

Jeg er lige begyndt at arbejde med design via css så det er nok bare en
begynder fejl, men problemet er at jeg vil lave en boks på midten af siden
som er delt op i 3:
- en til toppen
- en til indholdet
- en til bunden

Og den skal fylde 100% vertikalt men der bliver ved med at være noget
scrollbar. Hvordan får jeg den væk?

** KODEN **

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

<head>
<title>CSS - Tests</title>
body {
background-color:#848284;
margin:0px;
padding:0px;
height:100%;
}

body,td,a,p

font-family: Verdana, Arial, Sans-serif; font-size: 11px; color: #000000;
}

#top {
width: 750px;
height: 25px;
background-color: #FFFFFF;
border-bottom: 1px solid black;
}

#bottom {
width: 750px;
height: 25px;
background-color: #FFFFFF;
border-top: 1px solid black;
}

#midte {
text-align:center;
}

#indhold {
width:750px;
height: 100%;
background-color:#EFEFEF;
border-left: 1px solid black;
border-right: 1px solid black;
border-top: 0px solid black;
border-bottom: 0px solid black;
}

#expand {
height: 100%;
}
</head>

top her
Indhold her
bottom

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 14-11-02 22:46

"Frank Sørensen" <frank2*REMOVE*@tdcadsl.dk> skrev :

>Og den skal fylde 100% vertikalt men der bliver ved med at være noget
>scrollbar. Hvordan får jeg den væk?

I din css indsætter du
html   {overflow: hidden}

Fra : Frank Sørensen

Dato : 15-11-02 01:25

> I din css indsætter du
> html {overflow: hidden}

Den er stadig ikke væk... håber der er en som kan finde fejlen...

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 15-11-02 01:41

"Frank Sørensen" <frank2*REMOVE*@tdcadsl.dk> skrev :

>Den er stadig ikke væk... håber der er en som kan finde fejlen...

Upload siden, så vi kan se fejlen.

Med ovennævnte er den væk, når jeg kopierer koden over.

Det ville også hjælpe, hvis du skrev i hvilken browser, du har
problemet.

Jeg bruger IE 6.

Din Outlook Express er 5.5, så din IE er sikkert også 5.5.

Så vil jeg tro, at hvis du tilsvarende sætter overflow: hidden i
body så vil det virke.

Har ikke mulighed for at teste i IE 5.5.

Fra : Frank Sørensen

Dato : 15-11-02 01:48

Sorry... Den er væk nu, men nu kan man bare ikke se den nederste del???

Fra : Frank Sørensen

Dato : 15-11-02 01:57

Har IE 5.0 den som følger med win2000, men det skulle da gerne virke i begge
version. Skulle det ik???

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 15-11-02 02:11

"Frank Sørensen" <frank2*REMOVE*@tdcadsl.dk> skrev :

>Har IE 5.0 den som følger med win2000, men det skulle da gerne virke i begge
>version. Skulle det ik?

Ikke nødvendigvis, jeg er ikke klar over i detaljer, hvor
forskellene er

IE 5.0, 5.5 og 6.0 understøtter ikke helt de samme ting og jeg
var/er ikke sikker på at html i css er understøttet i 5.x.

>Sorry... Den er væk nu, men nu kan man bare ikke se den nederste del?

Korrekt, du kan prøve at følge Lasses svar eller sætte den
midterste til lidt mindre end 100%, det virker fint i IE, men
ikke i andre browsere.

Så du skal muligvis også ændre noget af det andet.

PS.
Når du svarer på et indlæg vær rar, at citere efter netiketten på
<http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>.
Se også min signatur.

Det vil gøre det nemmere og mere behageligt at læse dine svar -
tak.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 15-11-02 01:48

"Frank Sørensen" <frank2*REMOVE*@tdcadsl.dk> writes:

> [...]
> - en til indholdet
> - en til bunden
>
> Og den skal fylde 100% vertikalt men der bliver ved med at være noget

Godt spørgsmål. Det er altid godt at give et link til en side, så folk
slipper for at klippe og klistre (og derfor har mere tid til at svare :)).

^ her er det pænt at tilføje: type="text/css"

> body {
> background-color:#848284;
> margin:0px;
> padding:0px;
> height:100%;
> }
>
> body,td,a,p

Mangler vist en "{" her.

> font-family: Verdana, Arial, Sans-serif; font-size: 11px; color: #000000;
> [...]

Til sammen skulle disse tre have en højde på 100%+50px (+ nogle pixels
for borderen). Det er nok lige i overkanten. Der er desværre ikke
nogen god måde at give det midterste felt en størrelse på præcis 100%-50px.
Jeg vil anbefale at lade det indholdet fylde det indholdet fylder istedet
for at kræve at det fylder browseren ud.

Jeg ville også skrive "height:100%" i #midte, ikke at det løser
problemet, men det giver i det mindste det samme problem i alle mine
browsere :).

/L