Søventiler
Fra : Peter Andreasen

Dato : 14-11-02 21:06

Hej d.f.s,

Som nybagt bådejer (af en glasfiber sejlbåd) har jeg et par spørgsmål
om søventiler. Skal man gøre noget særligt for at vedligeholde
søventiler? Jeg er blevet fortalt at man bør skifte søventiler når de
har siddet i båden i 6-7 år. Det lyder lidt voldsomt, synes jeg, men
hvad siger I? Kan man gøre noget for at kontrollere at alt er som det
skal være, eller om man bør udskifte dem?

Jeg antager at det er helt normalt at man principielt har det lidt
skidt med at have "huller" i sin båd og derfor ikke har lyst til at gå
på kompromis med tingene på netop dette punkt! :)

- Peter

Fra : Per

Dato : 15-11-02 11:15

Hej Peter.
Tillykke med båden!
Jeg fik båd i foråret, og båden er 22 år gammel. Inden søsætningen
kontrollerede jeg samtlige ventiler om de kunne lukkes/åbnes og ikke var
skrøbelige. Det viste sig, at tre af dem var fastgroede og håndtagene
tærrede hvorfor disse knækkede af under testen. Jeg skiftede de tre mens de
andre fungerer fint.
Du skal sørge for, at 2 - 3 gange årligt at lukke/åbne søventilerne for at
undgå fastgroning.
Det med at skifte dem, er en individuel vurdering, da ventiler af god
kvalitet kan fungere mange år. Du skal naturligvis kontrollere dem (også
visuelt) inden søsætning for at se om de trænger til udskiftning. Man bør
rykke lidt i dem, for er håndtaget tærret vil det vise sig her.

Det er generelt en god idé, at have to spændebånd på slanger der har direkte
kontakt med en søventil, men laver man hyppig inpektion af ventiler og
slangetilslutning, kan man diskutere, om det er hysteri eller ej.

/Per

Fra : Hanne og Hans

Dato : 15-11-02 17:24

Skil dem ad og smør dem ind i stævnrørsfedt,så fungerer de upåklageligt et
par år. Men så skal det gentages.
Hans.