Vaseline - velbekomme!
Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 14-11-02 13:41

Kære Gruppe

Når vinteren skrider ind kan det være behageligt at smøre sprukne læber
med en smule vaseline - imidlertid havde jeg ikke fået sat låget på og
det betød af katten gav sig til at æde af det. Hvorfor i alverden gjorde
den dog det? Hvad er vaseline egentlig for noget? og Katten kan vel ikke
tage skade af det, kan den?

Mvh
Kim

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 14-11-02 14:01

"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> wrote in message

> [...]
> det betød af katten gav sig til at æde af det. Hvorfor i alverden gjorde
> den dog det? Hvad er vaseline egentlig for noget? og Katten kan vel ikke

===

Hej Kim.
Fandt dette på http://www.fortune.dk/paraffin.html:

Vaseline (vaselinum, petrolatum, syrefri fedt (dvs. fedtsyrefri) uægte
fedtstof, mineralsk fedtstof).

Vaseline anvendes til maskinfedt, da det laver en glat fedtet
uigennemtrængelig barriere, der hindrer fugt i at få maskindelene til at
ruste.

Kommes vaseline på forsøgsdyr i længere tid, får de kræft (Manchester cancer
commité, forsøg allerede i 1966).

Vaseline virker på huden ved at lave en barriere, der dels hindrer stoffer
udefra i at komme i berøring med huden, dvs. både skadelige og gavnlige
stoffer, dels hindrer vaselinen stoffer inde fra huden i at komme ud, bl.a.
hæmmes svedafsondringen ca. 50%, hvilket især mærkes for sportsfolk, der
sveder meget. Svedfunktionen er vigtig, idet hudens overflade udskiller
ligeså meget urinstof som en nyre. (Se afsnittet om hudens funktioner side
33, i Kosmetikrecepter af Sumo Lotus).

Vaseline virker nærmest som en plastikhinde på huden. Ren vaseline optages
overhovedet ikke af huden, men lægger sig kun udenpå overfladen og opløser
endda en del at det hudfedt, der findes på overfladen, desuden lægger det
sig i porerne og stopper dem til.

Obs. Flere forskellige forsøg viser, at vaseline i en vand-emulsion optages
gennem huden, går ind i lymfebanerne, udskilles gennem tarmene, hvor det kan
hindre optagelsen affedtopløselige vitaminer.

Såeh...det kunne godt være at du lige sku' ringe til dyrlægen for at tjekke.

MvH Aragorn_dk

Fra : Iben Park Hybel

Dato : 14-11-02 14:21

Taget fra http://www.fortune.dk/paraffin.html
[...]

Med henvisning til ovenstående vil jeg ikke engang bruge skidtet på mine
læber, smør hellere dine læber med et vegetabilsk fedtstof der optages af
huden.
Med venlig hilsen
Iben

Fra : Kim Vestergaard Horn~