hvilken batterilader
Fra : CarstenD

Dato : 14-11-02 13:06

Hej gruppe.

Jeg skal investere i en ny lader til mine to batteirer (start og forbrug).
Vil følgende kunne bruges (dejlig billig), eller skal jeg købe noget dyrere.
Vil den kunne sidde permanet i båden og så bare kunne sættes til landstrøm
uden at man behøver at være bange for batteriernes levetid. Gode råd
modtages gerne.

EINHELL BATTERILADER AFEN 10

Til 12 Volt. Elektronisk ladning. Overladning umulig. Særlig velegnet til
vedligeholdelsesfri batterier. Med elektronisk overbelastning- og
kortslutningssikring.

Nvh

Carsten

Fra : Per

Dato : 14-11-02 16:05

Hej Carsten.
Her kan du blive klog: http://www.baadservice.dk/ladere.htm

Jeg selv har en Shark 20A switch-mode lader med to udgange fra Madsnedø, og
den er jeg MEGET glad for.

/Per

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-11-02 23:27

"CarstenD" <carsten@espressokaffe.dk> skrev i en meddelelse news:%iMA9.4561

> [...]
> Til 12 Volt. Elektronisk ladning. Overladning umulig. Særlig velegnet til
> vedligeholdelsesfri batterier. Med elektronisk overbelastning- og

Du kan IKKE lade den pågældende lader sidde tilsluttet permanent. Det er og
bliver en billader. Ovenstående elektronik er kun baseret på, at der ikke
kan ske laderen noget, det er ikke en sikring at batteriet.

Der er kun een vej, kom til lommerne og køb en rigtig switchmode lader, der
er microprocessor styret. Hold dig væk fra de billige, de duer ikke i
længden og kan heller ikke holde til det maritime miljø. Iøvrigt er der
heller ingen, som kan reparere dem, hvis de går i stykker. At reparere en
switchmode psu er *meget* kompliceret, så sørg for, at forhandleren har et
ordentlig leverandørnetværk. Det er der sjældent bag de billigste ladere.

Jeg har selv haft en Canadisk lader fra Dacon, det var en fin og god
kvalitet. Men du skal nok regne med at bruge mindst kr. 3000,-

Claus

--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************

Fra : Kurt Jørgensen

Dato : 15-11-02 22:47

Fandt lidt hos Lynettens Bådservice, du evt kan bruge.
Mvh. Kurt
S/K Lynetten

Lidt information om batteriladere i almindelighed og switch-mode ladere i
særdeleshed

En almindelig billig autolader består hovedsagelig af en transformator og en
ensretter. Transformatoren reducerer 230V netspænding til ca. 14V, og
ensretteren laver disse 14V om til en (ofte meget ustabil) jævnspænding.

Problemet med denne type ladere er, at de ikke afbryder, når batteriet er
opladet. For at afhjælpe dette problem kan man få elektroniske
batteriladere, der i større eller mindre grad har styr på 12V-siden, også
kaldet sekundærspændingen. Her er det vigtigt at laderen regulerer
sekundærspændingen til maximalt 14,4V (ved 20° C). Når denne spænding nås
afbrydes ladningen, og når batteriet er "faldet til ro" eller der er
forløbet en hvis tid genoptages ladningen, alt afhængig af fabrikantens
indstillinger og konstruktion af laderen.

Ladningen vil derfor foregå pauser imellem, også kaldet pulsladning. Dette
er en udmærket, men meget langsommelig måde at lade et batteri op på.

Disse elektroniske ladere er, (afhængig af prisen), ofte gode og stabile, og
de bedste af dem vil normalt kunne lade batteriet 100% op, men det er under
forudsætning af, at der altid er 230V til stede på primærsiden og at
temperaturen på batteriet er 20° C, hvis laderen da ikke har en
temperaturregulering.

Bemærk: Falder primærspændingen med blot 10% dvs. til ca. 210 volt vil en
almindelig, pulserende lader kun lade batteriet halvt op og om spændingen på
bådbroen i højsæsonen falder til under 200 volt vil batteriet slet ikke
blive ladet op.

Switch-mode ladere i almindelighed.

Elektroniske switch-kredse anvendes i dag mange steder og er grundet
masseproduktion til ikke mindst strømforsyninger i computere, blevet meget
billige. Her kræves en meget nøjagtig regulering af udgangsspændingen.
Switch-kredsene kan groft sagt omskabe netspændingen til en pulserende
jævnspænding med variabel bølgelængde, således at de kan reguleres til en
ønsket værdi og med meget stor nøjagtighed.

Herved opnås følgende fordele:
Jævnspændingen bliver pulserende, hvorved den ligesom 230V vekselspænding
kan op- eller nedtransformeres.
Bølgelængden kan gøres længere eller kortere afhængig af, om spændingen på
sekundærsiden skal ændres i opadgående eller nedadgående retning for at
ligge tæt på gasgrænsen (14,4V ved 20° C). Dette kan lade sig gøre, selv om
primærspændingen skulle falde til under 200V.
Frekvensen ændres fra de normale 50Hz til mellem 50-og75.000Hz hvilket
muliggør anvendelsen af små og lette transformere. Normale transformatorer
er store, og jo kraftigere jo tungere. De er indrettet til at lave 230V
vekselspænding om til fx 14V, og de vil ikke lade optimalt ved lavere
spændinger.
Switch-kredsene muliggør, at laderen arbejder effektivt under hele
ladeforløbet, og den aktuelle ladespænding kan tilpasses batteriets
øjeblikkelige behov. Dette betyder, at en switch-modelader er op til 70%
mere effektiv end en almindelig elektronisk lader.
I praksis lader en 12A switch-mode lader lige så kraftigt som en 20A
almindelig elektronisk batterilader.
Støjen fra en switch-mode lader er næppe hørbar, idet arbejdsfrekvensen
ligger langt uden for det hørbare område. Modsat gælder for almindelige
elektroniske ladere, hvor netfrekvensen (50Hz) ofte forårsager en
irriterende brummen i transformeren.

Specielt om DACON switch-mode ladere.

Disse ladere er alle med switch-mode teknik. Selv den mindste lader er
microprocessorstyret og har et avanceret tre trins ladeforløb, som for True
Charge laderne, med kraftig hovedladning op til 14,4V ved 20 gr.C. Herefter
en efterladning med gradvis aftagende strøm og automatisk overgang til en
vedligeholdelsesladning på ca. 13,8V. Ladestatus vises med lysdioder. Alle
laderne kan tåle at være tilsluttet konstant, og de vil straks kompensere
for et eventuelt forbrug om bord.

Allerede fra den næstmindste DACON POWER 10 er laderne forsynet med mindst
to udgange til opladning af to separate batterigrupper, og det er vel at
mærke udgange, der arbejder uafhængigt af hinanden, d.v.s ingen septor er
nødvendig.

DACON POWER ladere på 15A og opefter er forsynet tre udgange og der kan
vælges mellem fire forskellige akkumulatortyper, idet den enkelte
akkumulatortype kræver sin egen ladekurve for at fungere optimalt. Ligesom
True Charge laderne, kan der endvidere tilsluttes en temperaturføler til
batterigruppen fra og med DACON 15, der er med til at sikre optimal ladning,
uanset omgivelsestemperaturen, uden at gasgrænsen overskrides.

Specielt om DACON's TRUE CHARGE ladere.

TRUE CHARGE- ladere fremstilles i Canada og er p.t. blandt de mest
avancerede ladere i verden, hvilket vil fremgå af nedenstående.
VALGBAR BATTERITYPE.
På TRUE CHARGE kan man vælge mellem almindelige batterier med batterisyre
(også vedligeholdelses- frie), og lukkede batterier som fx Freedom og Vetus.
ÆGTE TRE-TRINS BATTERILADER.
TRUE CHARGE oplader batteriet i tre trin. Første trin lader hurtigt
batteriet op til ca. 70%, idet ladestrømmen kan holdes konstant takket være
switch-mode teknikken. Herefter omstiller laderen til efterladning, dvs. at
den lige akkurat tilfører batteriet så meget strøm, at gasgrænsen ikke
overskrides. Denne "efterfyldning" kan tage op til seks timer, hvorefter
laderen overgår til tredje og sidste trin, som er en egentlig
vedligeholdelsesladning. Vedligeholdelsesspændingen ligger på 13,2 - 14,0V.
afhængig af temperaturindstillingen.
TEMPERATUR-INDSTILLING.
TRUE CHARGE har selvfølgelig en tre-trins justering af temperatur, da dette
er meget vigtigt. Tænk blot på, at fordampningen ved 25° C allerede begynder
ved 14,0V (gasgrænsen), mens den ved 5° C først begynder ved 14,8V. Uden
temperaturindstilling vil batteriet i første tilfælde kunne ødelægges på
grund af fordampet elektrolyt, og i sidste tilfælde vil batteriet måske kun
blive ladet 70% op. Det er endvidere muligt at tilkoble en temperaturføler
på batteriet, således at denne regulering forløber trinløs og automatisk.
TRUE CHARGE er forberedt hertil.
PERIODEVIS OPLADNING.
Har der ikke været forbrug på batterierne i tre uger, så kan batterierne
have tabt op til 5% af deres kapacitet, da laderen kun har tilført den
lavere vedligeholdelsesspænding. Derfor vil TRUE CHARGE efter 21 dage
automatisk starte et almindeligt ladeforløb, således at batteriet bliver
"toppet op".
INGEN FARLIGE GNISTDANNELSER.
Når TRUE CHARGE er korrekt monteret kan du i praksis glemme den, da den er
vedligeholdelsesfri. Skulle du få brug for at frakoble batterierne, eller
bruger du laderen mobilt, så beskytter TRUE CHARGE mod farlige
gnistdannelser, når blot laderen ikke er tilkoblet 230V.
LADNING PÅ TO SYSTEMER.
TRUE CHARGE ladere er udstyret med to ladeudgange der arbejder uafhængigt af
hinanden. Det er således muligt at adskille startbatteri og forbrugsbatteri
(eller batterier), og dermed få optimal ladning trods forskellig
batterikapacitet.
KONTROLPANEL.
TRUE CHARGE er udstyret med LED-dioder, der viser om, og i givet fald hvor
meget, der lades med, ligesom den også viser, når batteriet er fuldt
opladet. Der kan nemt tilkobles et fjernkontrol-panel, der med LED-dioder
viser ladestatus, spænding og evt. ladestrøm på hver udgang.
OPFRISKNING AF DÅRLIGE CELLER.
Batterifabrikanter anbefaler en periodevis kontrolleret overladning af
batterierne, idet nogle celler efterhånden bliver mere sulfaterede end andre
og derfor ikke yder optimalt. For svært belastede batterier anbefales det at
foretage en sådan kontrolleret overladning en gang om måneden, og for let
belastede batterier hver fjerde måned. Skulle du glemme at frakoble
overladningen, så gør TRUE CHARGE det automatisk efter seks timer.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 18-11-02 09:07

Jeg kan anbefale dig at investere i en Tystor 1210 lader.
til ca. 1995kr. den kan det du eftersøger.

Fra : Steffen Skov

Dato : 18-11-02 15:50

enig - har haft så´n en i 1½ år og er meget tilfreds. Så skide være med al
ingenørteorien - bare det funger.
hilsen
Steffen
Maxi 68, Århus