AquaCube
Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 14-11-02 10:43

Hej alle sammen,

http://www.tropica.com/article.asp?type=aquaristic er det afbilledet et
lille "nano-regnskovakvarie". Den lampe der bliver brugt, er det mon bare en
alm. halogen spot?

Har halogenspots i det hele taget et farvespektra som kan bruges til noget
som helst inden for planteakvarier? Jeg er igang med et projekt med et lille
45L, hvor hensigten er at lave det til et lille smukt møbel, som kan stå i
en hver stue. Har lidt problemer med belysningen, da akvariet skal
"overbeplantes". Kan ikke rigtig finde nogle 15W armature som jeg kan lide,
og som fysisk er meget små. (arcadia laver nogle ret fixe anordninger med
"propper", men så hænger man med en transformaterkasse på størrelse med en
1liters mælkekaton, og det holder ikke, hvis det skal et smukt møbel
akvarie). Måske ét 15W rør + 1-2 halogen spots var sagen istedet? Er det mon
nok til planter? Der vil blive tilsat Co2 også. Derudeover laver jeg et fixt
lille indvendig biofilter hvor jeg også kan skjule varmelegeme, uden man kan
se det "udefra".

Akvariet måler 50*30*35(dog kun vand til 30cm).

Nogle ideer?

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

Fra : Mourad Farah

Dato : 14-11-02 12:27

On 14-11-02 10:42, in article aqvr7g$rsu$1@sunsite.dk, "Thomas Schreiber -
stall.dk" <NOSPAMschreiber@c.dk> wrote:

> [...]
> se det "udefra".
>
> Akvariet måler 50*30*35(dog kun vand til 30cm).

Du kan se litt på http://home.no.net/farah
Der har jeg 2 på 20 liter og på feskvann akvariet bruker jeg glødelampe som
er produsert av OY AIRAM AB. Lampene er på 15W med litt rødfarge som gir
fisken en fin farge. Lampen er spesiallaget for planter.

Hilsen

Mourad

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 14-11-02 12:47

Hvor er det lige præcis det står noget om de 20L akvarier? Jeg kan ikke
finde det.

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 14-11-02 12:51

Jeg har fundet det nu. Min logik var bare ikke at lede efter ferskvand under
nanoreef.

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 14-11-02 12:48

I øvrigt er jeg langt fra enig med i den måde du holder dine nanoreef på.
Men det er vel en smagssag.

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

Fra : Mourad Farah

Dato : 14-11-02 14:30

Forklar litt nærmere?

Mourad

On 14-11-02 12:47, in article ar02hi$61c$1@sunsite.dk, "Thomas Schreiber -

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 14-11-02 19:47

Jeg ville ikke bruge varmelegme i forb. med PL rør i sådan et lille akvarie.
PL rørene afgiver al for megen varme. Jeg ved godt at amerikanerne bruger
"PC pærer" til alle deres nonoreefs, men de problemer som varmen giver
overstiger i høj grad - efter min mening - de fordele PL rør giver frem for
alm. lysstofrør. Desuden syntes jeg 200% lys i forhold til liter indhold er
al for meget. Jeg plejer at bruge reglen 0.7 x L = Watt for et saltvand
akvarie. Men igen. Hver mand sine erfaringer. ( Jeg bruger selv 4 x 24W T5
på mit 130L saltvandsakvarie, og det er i hvert fald ikke for lidt.)

Jeg ville heller ikke bruge afskummer på et akvarie under 100L. Hele fidusen
med saltvand, er at få et stabilt miljø, og udnytte resourcerne i akvariet.
Man fjerne mange sporelementer med en afskummer. Det er til dels tåleligt
såfremt din buffer i akvariet kan bære det, men det kan et 19L akvarie
ikke - efter min erfaring. Især ikke temperaturen, som helst ikke skal
overskride 26 grader noget på tidspunkt, og ikke kommer under 24. (Mit
ligger på 25 grader konstant uden brug af varmelgeme, men jeg har også en
Tunze i mit akvarie, så den varme der generes under brug, opvarmer mit
akvarie.) Det er meget vigtigere at skifte vand ofte, og have vand af høj
kvalitet til rådighed til nanoreefs. Derved tilsættes også vigtige
sporelementer og mineraler som dine koraller har brug for.

Det er mine erfaringer. Det er fint hvis du kan få det til at virke som det
kører nu.

Se evt. www.nanoreef.com

Fra : Mourad Farah

Dato : 14-11-02 21:29

Hei,

Jeg synes det fungerer. De kompakte lysrørene jeg bruker gir ikke å mye
varme som du tror. De er 20 cm over vannet og har god gjennomlufting. Men
min temperatur er mellom min. 26 og max. 28 og det er vel ok.
Jeg synes ikke det er nok lys med det jeg har, derfor har jeg bestillt 2x PC
18W, 10000K fra USA :)

Skummeren er ikke så kraftig så det går bra synes jeg. Jeg bruker sjøvann
med bra kvalitet og bytter 10% vann 1 gang i uken. Jeg bruker også Salifert
Coral Calcium ved siden av. Ikke så mye.

Hva synes du?

Hilsen

Mourad

On 14-11-02 19:47, in article ar0r4d$50p$1@sunsite.dk, "Thomas Schreiber -

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 14-11-02 21:39

Jeg syntes man skal gøre som man selv finder bedst, og ikke blankt
efterligne det som alle andre gør.

Jeg skal selv lave et nanoreef i den kommende tid, men det bliver med 3x15W
neon rør - 2 x aquarelle (10.000kelvin) 1 x Osram farve 67 (acitinic blue).
Det bliver uden skummer, med en 20 X L/t powerhead og kun med filtrering
fra de levende sten. Skal dog først lige have gang i mit lille plante
akvarie.