Netværk - switch på loftet
Fra : Børge

Dato : 14-11-02 11:01

Hejsa

Jeg er ved at planlægge et hjemmenetværk. Først lidt facts:

Jeg har ADSL nu, men måske skifter jeg til Stofanet.
4 pc'er : 1 med xp, 1 bærbar med xp og 2 med w98.
Switch.
Et stort hus - 4 ønskede udtagssteder: vær1 - kontor - stue - kælder.
Tlf (og tv-indgang) kommer ind i huset oppe på loftet. Jeg har også
strømudtag på loftet.
Nuværende ADSL forbindelse : tlf-kabel 30 m fra loftet til kælder - ADSL
skilleboks etc - switch etc - og 30 m tlf-kabel tilbage til loftet (og de 5
alm. tlf udtag i huset). Fra switch 20 m netkabel (på gulv) til stuen og pc.

Så kommer spørgsmålene:

1: Kan jeg lade ADSL skilleboks + switch etc. blive oppe på loftet ?
jeg ville da kun behøve at lave et enkelt lille hul til
kabelføringen ved udtagsstederne.

2: Hvis jeg evt. skifter til Stofanet kan jeg så lade deres dimser ligge
på loftet og bruge samme netkabler som nu ?

3: Jeg har set 100 m RJ 45 netkabel til 214 kr - der står ikke noget om
hvorvidt det er krydset - skal jeg bruge krydset
eller kan jeg bare bruge de omtalte 100 m ?

På forhånd tak
Stig

Fra : Madsen

Dato : 14-11-02 11:11

On Thu, 14 Nov 2002 11:00:41 +0100, "Børge" <Borget@msn.com> wrote:

>2: Hvis jeg evt. skifter til Stofanet kan jeg så lade deres dimser ligge
>på loftet og bruge samme netkabler som nu ?

Ja, kablerne er de samme

>3: Jeg har set 100 m RJ 45 netkabel til 214 kr - der står ikke noget om
>hvorvidt det er krydset - skal jeg bruge krydset
> eller kan jeg bare bruge de omtalte 100 m ?

krydset kabel er kun til PC > PC forbindelse. Når du har en switch i
centrum skal kablerne være "straight through", så du kan sagtens
bruge de 100 alm kabel. Bare du sikrer dig at det er CAT5 kabel.

Fra : Børge

Dato : 14-11-02 18:34

Tak Madsen

Kan du også sige mig hvordan det nu er med at lade ADSL skilleboks og switch
etc. ligge på loftet, kan jeg gøre det ?

Fra : Madsen

Dato : 14-11-02 21:53

On Thu, 14 Nov 2002 18:33:54 +0100, "Børge" <Borget@msn.com> wrote:

>Tak Madsen
>
>Kan du også sige mig hvordan det nu er med at lade ADSL skilleboks og switch
>etc. ligge på loftet, kan jeg gøre det ?

Det kan du sikkert godt, men det er altså kun et gæt
da jeg ikke har nogen erfaringer på lige det område.

mvh Madsen

Fra : KsNa

Dato : 15-11-02 13:52

"Børge" <Borget@msn.com> skrev i en meddelelse
> Tak Madsen
>
> Kan du også sige mig hvordan det nu er med at lade ADSL skilleboks og
switch
> etc. ligge på loftet, kan jeg gøre det ?

Hvis det er et rigtigt loft, altså hvor der bliver ski.. koldt om vinteren
og helvedes varmt om sommeren, så er det nok ikke smart.

Kim

Fra : Henning

Dato : 14-11-02 15:40

>3: Jeg har set 100 m RJ 45 netkabel til 214 kr - der står ikke noget om
>hvorvidt det er krydset - skal jeg bruge krydset
> eller kan jeg bare bruge de omtalte 100 m ?

Er du sikker på det ikke er i løs vægt - altså uden stik?

Hvad med at investere i noget trådløst halløj i stedet? Et
(ordentligt) accespoint fåes til et par tusinde, hvert netkort koster
500,-.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Børge

Dato : 14-11-02 18:33

Det er i løs vægt...

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> Er du sikker på det ikke er i løs vægt - altså uden stik?

Jeg glemte at sig at jeg har netkort...

> Hvad med at investere i noget trådløst halløj i stedet? Et
> (ordentligt) accespoint fåes til et par tusinde, hvert netkort koster
> 500,-.
>

> Henning

Hvordan nu med at lade ADSL skilleboks og switch etc. ligge på loftet, kan
jeg gøre det ?

Fra : TC

Dato : 15-11-02 14:15

> Jeg glemte at sig at jeg har netkort...

ok ??

> Hvordan nu med at lade ADSL skilleboks og switch etc. ligge på loftet, kan
> jeg gøre det ?

ja, hvis der ikke er fugtugt eller vådt eller det regner igennem taget,
eller lynet slår ned i det eller ...... hvad ved jeg. Men generelt så JA !

Fra : Børge

Dato : 16-11-02 11:43

Det er ikke fugtigt eller vådt -
Der er stå højde

Fra : Lars Funder

Dato : 16-11-02 18:59

"Børge" <Borget@msn.com> skrev i en meddelelse
> Det er ikke fugtigt eller vådt -
> Der er stå højde

Klip

Min switch (billig surecom) er placeret på loftet, det har ikke givet
problemer selv om der er koldt, og vel også lidt klamt her om efteråret.

Lars Funder
www.larsfunder.dk