Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hjælp: Skal til koncert med Canon G1 ???
Fra : Los Lobotomys

Dato : 13-11-02 23:19

Hej
Jeg skal til Toto koncert på fredag og vil snige mit Canon G1 med ind. Jeg
har købt det brugt og er ikke specielt erfaren derfor tænkte jeg om i
erfarne kunne hjælpe mig med lidt settings. Jeg vil benytte M eller P og
fotografere det hele i RAW. Blænde og lukketid m.m. hvad forslår i. Jeg vil
selvfølgelig forsøge at komme så tæt på scenen som muligt hvor lyset er
kraftigt.
Jeg håber i vil være venlige at hjlæpe lidt da Jeg har fulgt mine helte i
snart 20 år. Nu har jeg så endelig et Kamera der vil kunne tage lidt
supershots hvis Jeg ellers kan få indstillet det hele ordenligt.

Mvh René

Fra : Michaelbs

Dato : 14-11-02 00:14

tjah... hvis du har købt billet til en Totokoncert, så HAR du seriøst brug
for hjælp!! Og jeg mener ikke med fotograferingen!!
Jeg kommer i hu en anmeldelse af en Totoplade for mage år siden...den lød i
al sin korthed sådan (Politiken): "Hvis man bytter rundt på bogstaverne i
Toto, får man navnet Otto. Otto er et næsehorn.Otto...kom og tramp på min
nye Totoplade."
Held og lykke med fototgraferingen. Desværre kan jeg ikke hjælpe, men jeg er
sikker på mange andre kan

mvh Michael

Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-11-02 06:43

Thu, 14 Nov 2002 00:13:44 +0100, skrev Michaelbs:

> [...]
>Toto, får man navnet Otto. Otto er et næsehorn.Otto...kom og tramp på min

Journalister og kritikere elsker at kunne fyre den slags af. Ofte har
de stakkevis af dem liggende i skuffen og tager dem så frem når de kan
tilpasses det aktuelle behov. Men bevars, nogle af klassikerne kan da
være meget sjove, f.eks. den vinskribent der anmeldte en Rhinskvin med
følgende karakteristik: "For meget Rhin, for lidt vin".

venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 14-11-02 08:52

- eller dengang pianisten Godowski besøgte Kbh. Anmeldelsen var vist skrevet
på forhånd, for koncerten var en succes. Alligevel skrev en anmelder:
"Godowski - farvelski!"

Og inden dette udelukkende kommer til at handle om alt andet end
spørgsmålet: Koncertfotografering kan være drilsk. Hårdt oplyste personer op
mod en kulsort baggrund. Det kan give ekstremt overbelyste billeder. Meget
skiftende lyssætninger, der springer 4-5 blændetrin, så manuel indstilling
kræver konstant indgriben. Hvis du ikke er vant til at eksponere under den
slags forhold, er det bedste råd nok at sørge for at have rigeligt med
kortkapacitet, så du kan fyre løs på forskellige indstillinger.

Mvh.
Johan Gadegaard

Fra : Torben Schou Jensen

Dato : 14-11-02 12:27

"Los Lobotomys" <_lukather@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> snart 20 år. Nu har jeg så endelig et Kamera der vil kunne tage lidt
> supershots hvis Jeg ellers kan få indstillet det hele ordenligt.

Kør det på automatikken uden flash, du kan jo checke billederne på skærmen
med det samme.
Hvis du vil bruge RAW så sørg for mange RAM kort, det æder meget RAM.
Hvorfor ikke bare køre det i normalt jpg.
Mvh
Torben

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-11-02 12:48

Torben Schou Jensen wrote:

> Hvis du vil bruge RAW så sørg for mange RAM kort, det æder
> meget RAM.
> Hvorfor ikke bare køre det i normalt jpg.

Det vil vist være spild af krudt, at gemme håndholdte optagelser
lavet under dårlige lysforhold, som RAW eller TIF.

Og hvad er normal JPG....?

JPG er et komprimeringsformat, som kan håndtere forskellige
grader af komprimering, ved digital fotografering bør man altid
vælge den indstilling, der giver bedste kvalitet og største filer.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henrik

Dato : 15-11-02 07:52

> [...]
> Hvis du vil bruge RAW så sørg for mange RAM kort, det æder meget RAM.
> Hvorfor ikke bare køre det i normalt jpg.

Et RAW billede fylder ca 2.5 mb, så det er ikke for det æder så meget ram.

Henrik

Fra : Peter Schrøder

Dato : 14-11-02 12:36

"Los Lobotomys" skrev
> [...]
> erfarne kunne hjælpe mig med lidt settings. Jeg vil benytte M eller P og
> fotografere det hele i RAW. Blænde og lukketid m.m. hvad forslår i.

Jeg ville lave en test-opstilling.
Få en person til at sidde tæt foran en kraftig lampe, mål lyset på
personens ansigt og brug denne indstilling som ledetråd, når det
går løs. Brug fuld tele når du måler.

> Jeg vil selvfølgelig forsøge at komme så tæt på scenen
> som muligt hvor lyset er kraftigt.

Lyset er konstant uanset afstanden. Det er kun med din egen blits
afstanden spiller en rolle.

> Jeg håber i vil være venlige at hjlæpe lidt da Jeg har fulgt mine helte i
> snart 20 år. Nu har jeg så endelig et Kamera der vil kunne tage lidt
> supershots hvis Jeg ellers kan få indstillet det hele ordenligt.

Vær opmærksom på at digitale fotos skal eksponeres
efter højlyset og ikke efter skyggen, som normalt
ved analog fotografering. Du kan _næsten_ altid hente detaljer
ud af skyggerne, men du kan ikke få tegning i udbrændte højlys.
Hvis billedet ser korrekt eksponeret ud på displayet, er det
næsten helt sikkert overbelyst.

Peter Schrøder

Fra : POM

Dato : 14-11-02 18:42

"Peter Schrøder" <nospample@se> skrev i en meddelelse

> "Los Lobotomys" skrev
Jeg

Jeg har selv et G2, men regner med at de ikke er så forskellige på netop det
punkt.
Vælg P indstillingen på indstillingshjulet.
Sæt først iso værdien op til maksimum (400 på en G2), så skal du ikke have
så lang lukkertid.
Sæt lysmålingen til at være på hele fladen og ikke punkmåling i centrum af
billedet, så undgår du at f.eks. forsangeren bliver korrekt belyst, men
resten af scenen forsvinder i mørket.

God fornøjelse,
Per

Fra : Los Lobotomys

Dato : 14-11-02 20:23

Hej
Tak til mange input
Otto hmm ja Toto er blandt verdens bedste musikere så selvfølgelig skal de
småfede dumme kritikere der ikke fatter en skid af kvalitet om det så er
stukket lige op foran fjæset på dem pille dem ned med så tåbelige
barnagtigheder nok om det.....

RAW siger i NEJ til her... Jeg havde indtryk af det var sagen i det forum
jeg skal fotografere i på fredag.

Mine iso er allerede sat til 400 og jeg har fået anbefalet blænde 2,8 med
lukketid 1/60 RAW mode UDEN flash.

Jeg ved det kan være svært at diskutere dette teoretisk da det helst skal
udføres 1 til 1 men kunne de settings være i nærheden af noget brugbart. Jeg
har set en mener RAW kun er til fotografi fra stativ "nærmest".

Per skrev :
"Sæt lysmålingen til at være på hele fladen og ikke punkmåling i centrum af
billedet, så undgår du at f.eks. forsangeren bliver korrekt belyst, men
resten af scenen forsvinder i mørket".

Der taber du mig hvordan sætter jeg den setting op

Til sidst skal jeg have fat i WB settings i denne forbindelse.

Mvh René

Fra : POM

Dato : 14-11-02 20:42

> [...]
> resten af scenen forsvinder i mørket".
>
> Der taber du mig hvordan sætter jeg den setting op

På mit G2 ligger det i menuen med kameraet på (venstre side) højre er den
fane med værktøjet.
Det hedder "Lys måling" på min G2, så mon ikke der er det samme. Den ene ser
nogenlunde sådan ud [o] og den anden (som du skal bruge [ ].

Hilsen,
Per

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 15-11-02 00:46

> [...]
> så lang lukkertid.
> Sæt lysmålingen til at være på hele fladen og ikke punkmåling i centrum af

Nu bliver forvirringen vist total. Når du anbefaler at måle lyset over hele
fladen, risikerer du ekstremt overbelyste billeder. Er et højlys først
brændt ud, er der absolut intet at gøre, og du står med et billede af scenen
og en spøgelsesagtig hvid klat, der hvor der burde være en forsanger.

Jeg vil helt klart anbefale at sørge for at have MASSER af skud i magasinet.
Lav evt. en spotmåling, når lyset er kraftigst, og sørg for at tage en del
billeder i den lyssætning. Det giver gode chancer for en stor procentdel
veleksponerede billeder, og risikoen for rystede billeder er minimal. Prøv
at lære lyset at kende, både forskellige steder på scenen og i forskellige
lyssætninger.

At begive sig ud i bevidste overeksponeringer for at få baggrunden med,
giver garanti for kiksede billeder. Medmindre selvfølgelig der er en klar
idé med overeksponering.

Mvh.
Johan Gadegaard

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 14-11-02 19:16

> Jeg ville lave en test-opstilling.
> Få en person til at sidde tæt foran en kraftig lampe, mål lyset på
> personens ansigt og brug denne indstilling som ledetråd, når det
> går løs. Brug fuld tele når du måler.

Det er sådan set okay, men hvis de har den frækhed at bevæge sig på scenen
og lave lysshow med skiftende lys, findes der faktisk ingen skudsikker
metode. Flertrins blændespring indenfor brøkdele af sekunder er meget svært
at følge med til manuelt.

Ved spotmåling på ansigter, er det værd at huske, at blegfimset danskerhud i
november skal have omkring + 1 blænde.

Mvh.
Johan Gadegaard

Fra : Mich@el Christensen

Dato : 15-11-02 22:07

"Los Lobotomys" <_lukather@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Jeg skal til Toto koncert på fredag og vil snige mit Canon G1 med ind.

Lige en lille ting. Hvis du som du skriver, skal snige den med ind, så
bliver du jo nok nød til at undvære blitzen, da kontrolører, ellers kan se
at en har et kamera med ind. og derefter nok finder dig, og så er det lige
meget om du har fået kameraet med ind.

Mvh

Michael