Vitaminer direkte i vandet
Fra : S. Mik

Dato : 13-11-02 22:17

Findes der billigere løsninger, end at købe sine fiskevitaminer hos en
dyrehandel ?

Fra : Plesner

Dato : 13-11-02 23:05

> Findes der billigere løsninger, end at købe sine fiskevitaminer hos en
> dyrehandel ?

Nu har jeg hørt den med... fiskevitaminer ??? Mener du det seriøst ? Hvis
du sørger for at give dine fisk et ordentligt og varieret foder, skulle de
ikke komme til at mangle noget.

Plesner

Fra : Carsten Gall

Dato : 13-11-02 23:12

Plesner <you@wish.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns92C5EACDF53CEyouwishnet@194.255.237.239...

> Nu har jeg hørt den med... fiskevitaminer ??? Mener du det seriøst ? Hvis
> du sørger for at give dine fisk et ordentligt og varieret foder, skulle de
> ikke komme til at mangle noget.

Det er desværre ikke en historie!
Der sælges enormt mange forskellige former for vitaminer til at hælde i
vandet.
Efter min mening er det, det samme som med Aquasafe totalt spild af
penge, og hjælper kun på producentens
og sælgers økonomi.

Carsten

Fra : Plesner

Dato : 13-11-02 23:36

> Der sælges enormt mange forskellige former for vitaminer til at
> hælde i vandet.

Gud ved om det vil være en god ide at komme et par vitaminpiller i
badekarret i stedet for skumbad eller badesalt ?

> Efter min mening er det, det samme som med Aquasafe totalt spild af
> penge, og hjælper kun på producentens
> og sælgers økonomi.

Eller de der store hvide ting, man opfordres til at smide i akvariet, når
man rejser på ferie. Der er ikke nogen, der skal prøve at fortælle mig, at
de ikke gør mere meget skade end de gør gavn.

Hmmmm... Problemet er nok, at for mange mennesker tror blindt på deres
akvariepusher og slet ikke overvejer muligheden af, at de gerne vil sælge
så meget som muligt til kunderne og ofte 'glemmer' at overveje, om det nu
rent faktisk er noget, kunderne kan/skal bruge.

Plesner

Fra : Nette

Dato : 14-11-02 02:32

"Plesner" wrote
> Eller de der store hvide ting, man opfordres til at smide i akvariet, når
> man rejser på ferie. Der er ikke nogen, der skal prøve at fortælle mig, at
> de ikke gør mere meget skade end de gør gavn.

Hmm, hvad filen gør jeg ellers når jeg rejser hjemmefra i godt og vel 2
uger???

Nette

Fra : Carsten Gall

Dato : 14-11-02 10:03

Nette <nettesnetpost@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3dd2fd0a$0$11429$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> "Plesner" wrote
>
> Hmm, hvad filen gør jeg ellers når jeg rejser hjemmefra i godt og vel 2
> uger???

Du lader simplethen være med at fodre fiskene. Det lyder som dyrplageri,
men de vil klare det i fin stil, hvis
de er i god stand inden. Jan Bøgh har skrevet han undlader at fodre sine
i op til 3 uger, og det uden tab.
Selv har jeg været afsted i 14 dage uden at fodre, og fiskene var ikke
tynde af den grund.

Carsten

Fra : Nette

Dato : 14-11-02 13:46

"Carsten Gall"
wrote
> [...]
sine
> i op til 3 uger, og det uden tab.
> Selv har jeg været afsted i 14 dage uden at fodre, og fiskene var ikke

Iih hvor dejligt
Så er jeg fri for at belemre naboer og benkendte og samtidig undgå at
fiskene spiser sådan en pille på to dage og derfor overspiser sig...
Mange tak

Nette

Fra : S. Mik

Dato : 14-11-02 08:55

Ja selvfølgeligt er der seriøst spurgt.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 14-11-02 16:18

S. Mik wrote:
> Ja selvfølgeligt er der seriøst spurgt.

Hmm - formentlig noget, som en eller anden smart dyrehandel har
prakket dig på ?

Jeg har aldrig hørt om fiskevitaminer, og mine fisk har aldrig
fået
det - og de trives fint uden.......

Der er jo heller ingen, der giver fikene vitaminpiller i
naturen....

Jan Vestergaard
Email: janNOSPAM@jve.dk Inet: www.jve.dk
Fjern NOSPAM ved mail - men newsindlæg bør normalt besvares i
gruppen.

Fra : Ljakobse

Dato : 15-11-02 10:28

"Jan Vestergaard" skrev d. 14-11-02 16:18 dette indlæg :

> [...]
> Jan Vestergaard
> Email: janNOSPAM@jve.dk Inet: www.jve.dk
> Fjern NOSPAM ved mail - men newsindlæg bør normalt besvares i

Hvis du spørger en discus opdrætter der selv laver foderet til sine
fisk, så vil hovedparten af dem sige at de putter enten flydende eller
knuste vitaminer i forderet når de laver det. Og når man putter det
flydende i vandet, så optager fisken det vel også igennem munden. Om det
virker..? Jeg prøvede engang noget der lugtede lidt hen i retning af
rådne æg og vitaminpiller, men så holdte fiskepusheren op med at købe
det hjem og så har jeg ikke prøvet siden.

Selvom du fodrer varieret, kan du vel godt risikere at de kommer i
mangel af et eller andet vitamin, jeg mener, hvem ved egentlig præcist
hvad der er i fiskefoderet, der er jo ikke nogen der tjekker om
indholdsdeklerationen holder. Mennesker kan jo også komme i vitamin
mangel indimellem. Også selvom de spiser varieret.

http://www.kandu.dk/

Fra : Jan Bøgh

Dato : 15-11-02 16:12

"Ljakobse" <Ljakobse.news@kandu.dk> wrote in message

> [...]
> indholdsdeklerationen holder. Mennesker kan jo også komme i vitamin
> mangel indimellem. Også selvom de spiser varieret.

Og holdbarheden af vitaminer i f.eks. flagefoder, der har en enorm overflade
(eksponeret for ilt), er knastørt og hyppigt opbevares relativt lang tid ved
stuetemp. er nok ikke speciel god.

Jeg blander altid noget multivitamin m. mineraler i mit malawimix. Det er
/måske/ gavnligt, næppe skadeligt og koster ikke ret mange øre.

vh
Jan