Är Valentin och Fall samma namn?
Fra : E Leksell

Dato : 13-11-02 20:15

I en släktuppteckning från 1830-talet nämns en Valentin Bidstrup som
bör vara identisk med en Fall Christensen, född 1730 i Stubbum i Aller
sogn, Haderslev. Valentin Bidstrup blev skollärare i Sundbyeøster på
Amager (finns med i FT 1787 och 1801, med någorlunda "rätt" ålder).
Jag kan tänka att en bondson som blev lärare ville ha ett "finare"
namn och att Fall lät för lantligt och omodernt. (Varför han sedan tog
namnet Bidstrup vet jag inte, något samband med Bornholmssläkten med
samma namn kan han knappast ha haft.)

På en dansk webbplats hittade jag faktist en Fallesdatter med en far
Valentin. I Sverige fanns namnvarianten Faltin. F:et beror väl på att
Valentin hade kommit in med tyskar.

Vad jag efterlyser är ytterligare bekräftelse på att min slutsats är
riktig - att Fall är en variant av Valentin.

Med vänlig hälsning
Eva Leksell

Fra : Børge Fogsgaard

Dato : 14-11-02 14:22

Det kan godt være samme person.
Som du selv obserververer har Valentin være udtalt på tysk, dvs. som
Falentin, kortnavn Fal eller Fall.
Det var helt normalt at præster og skolelærer tog et efternavn i stedet for
patronymet. Som regel hjembyen.
Det er ikke tilfældet hos han, eftersom du mener han kommer fra Stubbum.
Prøv at kigge på morens slægt, hans kones slægt eller på en eventuel
tidligere mand til konen.
Som en sikkerhed ville jeg også se om en Falentin var født i Bistrup
(tidligere stavet Bidstrup) i Frederiksborg Amt.

Børge

Fra : E Leksell

Dato : 15-11-02 22:55

Hej Børge

Stort tack för ditt svar. Det kändes uppmuntrande. För att ingen ska
tro att min hypotes om samband Fall och Valentin är helt ogrundad
tänkte jag nu bli lite mer utförlig än förra gången.

Den släktuppteckning jag nämnde är skriven av min anfader Bertel
Petersen Schmidt född 1766 i Stubbum, Aller. I stort sett allt som
hittills kunnat kontrolleras mot kyrkböcker och folketællinger har
varit korrekt. Därför tror jag på hans uppgift om att denne skollärare
på Amager, Valentin Bidstrup, var bror till en Kiesten Simons i
Stubbum. Henne har jag fått hjälp att identifiera som Kiesten (eller
Kirsten) Christensdatter, född i Stubbum. Av kyrkboken framgår att
hennes yngste bror hette Fall och var född 1730. (Jag måste förstås
kontrollera att han inte dör i förtid i Stubbum.)

Förresten nämner BPS också att Valentin Bidstrup hade en son Christian
(se där farfaderns namn), en dotter Sara (farmoderns namn) och en
dotter Diderikke. Döttrarna stämmer med FT.

Valentin Bidstrups kone hette något annat, men namnet Bidstrup kan ju
ändå höra ihop med henne. Eller så har Valentin kanske bott i
Bidstrups sogn. Jag får se vad jag kan undersöka på den kanten.

Det här blev lite långt, men det var svårt att komprimera på ett
begripligt sätt. Min tanke är att identifiera de flesta personerna i
Bertel P Schmidts skrift och kompletteringara den. Sedan ska jag lämna
in den till ett eller flera danska arkiv som kan ha intresse av den.

Fler synpunkter är välkomna.

Med vänlig hälsning
Eva

Fra : Bente Aaris

Dato : 16-11-02 04:43

Klip----

> [...]
> (se där farfaderns namn), en dotter Sara (farmoderns namn) och en
> dotter Diderikke. Döttrarna stämmer med FT.

Her er Sara's dåb, hvad med at se efter om der er faddere i Holmens
kirkebog,
som kan afslører, og om muligvis der kan stå hvor forældrene kom fra.

IGI Individual Record FamilySearchT International Genealogical Index
v5.0
Denmark
Search Results | Download | Pedigree
--------
SARA BISTRUP
Female
--------
Event(s):
Birth:
Christening: 23 MAR 1771 Holmens Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
Death:
Burial:
--------
Parents:
Father: VALENTIN BISTRUP Family
Mother: SISILIE MARIA RUDOLPH
--------
Messages:
Extracted birth or christening record for the locality listed in the
record.
The source records are usually arranged chronologically by the birth or
christening date.
--------
Source Information:
Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type:
C218502 1758 - 1771 0044439 Film NONE

> Valentin Bidstrups kone hette något annat, men namnet Bidstrup kan ju
> ändå höra ihop med henne. Eller så har Valentin kanske bott i
> Bidstrups sogn. Jag får se vad jag kan undersöka på den kanten.

Her muligvis konen's dåb (alderen stemmer ca. med FT):

CICILIA RUDOLPHSEN
Female
--------
Event(s):
Birth:
Christening: 08 APR 1742 Ulkebol, Aabenraa-Sonderborg, Denmark
Death:
Burial:
--------
Parents:
Father: RUDOLPH PEDERSEN Family
--------
[...]
C224341 1691 - 1814 0042852 Film NONE
-------
> [...]
> Bertel P Schmidts skrift och kompletteringara den. Sedan ska jag lämna
> in den till ett eller flera danska arkiv som kan ha intresse av den.

Har selv aner i Bornholmsslægten og kan heller ikke se de tilhører den,
har været igennem en god del af dem igennem årene, men der er mange,
man ved aldrig.
Mest sandsynlig er ant. slægtsoptegnelserne rigtige og han har taget
navnet som tidl. nævnt fra Bistrup Frederiksborg Amt, hvor han ant. har
opholdt sig.

Kan f.eks. nogen af børnene være døbt der? finder bare Sara hos
forældrene i FT:1787/1801,
da boede de i Sundby Øster Tårnby Sogn (det er på Amager) i FT:1801 var
hun gift med
en Nis Hansen (måske i Tårnby), det er vel også et typisk Sønderjydsk
navn,
hvor ant. begge forældrene kom fra, måske du kan finde Valentins
død/begravelse i Tårnby og hans oprindelse evt. nævnt.

Mvh
Bente Aaris
OSLO

Fra : E Leksell

Dato : 19-11-02 22:07

Hej Bente

Tack för ditt svar och för att du sökte upp Sara Bistrups dop. Det
hade jag faktiskt inte tänkt på, jag sökte bara Valentin och Christian
i Familysearch, utan att hitta dem. Kanske lönar det sig att söka mer
i dopboken och sedan också vigselbok (Valentin) Och om inte det inte
var en ordsnål präst kan det ju stå något i dödboken i Tårnby, där
Valentin säkerligen dog.

Det var riktigt som du skrev, att Sara var enda barnet tillsammans med
föräldrarna i FT 1787 och 1801. Jag litade på mitt minne och skrev
utan att titta efter en gång till.

Med vänlig hälsning

Eva

Fra : Bente Aaris

Dato : 20-11-02 17:24

Hej Eva

Her er en link til fine sider du måske kan bruge?

http://www.bibliotek.taarnby.dk/lks/Hjemmeside/lokhistarkiv.htm

(Sundby Øster er her oplyst at det hørte til Tårnby indtil 1895).

Mvh
Bente Aaris

Fra : E Leksell

Dato : 21-11-02 20:02

Det var en mycket innehållsrik webbplats, men Sundby Øster har de
tydligen inte riktigt räknat med ändå, för jag hittade inget med
anknytning till Valentin Bidstrups familj. Tack i alla fall, Bente.

Hälsningar

Fra : dannebrog

Dato : 23-11-02 10:19

Sundby Vester og Sundby Øster blev i beg. af 1900-tallet indlemmet i
Københavns Kommune. Når går skellet ca. ved Sundby Vester Plads. Før den
tid, hørte begge landsbyer / bebyggelser til Tårnby Sogn.

m.v.h.

Ulrich

Ulrich Alster Klug
København - Denmark