varmelegeme
Fra : Mads Fl.

Dato : 01-03-01 18:20

Er der nogle fordele ved at købe et Jäger varmelegeme frem for et
billigere ?

Fra : Allan Godsk Larsen

Dato : 01-03-01 20:51

Mads Fl. <fleck@ofir.dk> skrev i en

> Er der nogle fordele ved at købe et Jäger varmelegeme frem for et
> billigere ?

Hej Mads

Tja... Så længe det "billigere" virker er der jo ikke - Men, hvis det
kikser!!! Jeg har engang "kogt" 26 Julidochromis Ornatus med et akvastabil
varmelegeme. Det kunne højst sandsynlig også være sket med et vilket som
helst andet varmelegeme, men jeg må da indrømme, at nu bruger jeg Jäger. Jeg
ved ikke om der er lavet statistik på varmelegemers kvalitet Men, mon
ikke pris og kvalitet hænger sammen. (Er Jäger egentlig så meget dyrere?)

KH Allan

Fra : Jan Boegh

Dato : 02-03-01 18:22

"Allan Godsk Larsen" <0059675m001@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> ved ikke om der er lavet statistik på varmelegemers kvalitet Men, mon
> ikke pris og kvalitet hænger sammen. (Er Jäger egentlig så meget dyrere?)

Næh - og er de mon bedre? Jeg har i øjeblikket 2 ud af 5 Jägervarmelegemer,
der er defekte. Det ene har et span mellem tænd og sluk på godt et par
grader, og det andet er nærmest ligeglad med hvad jeg stiller temperaturen
på. De resterende er Akvastabil - og virker alle uden problemer. Kun er
temperaturindstillingen noget lettere på Jäger, men hvad betyder det, når
termostaten alligevel ikke virker. Dette er til en vis overraskelse for
undertegnede, der tidligere altid har sværget til Jäger.

mvh
Jan

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 01-03-01 21:50

"Mads Fl." <fleck@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogle fordele ved at købe et Jäger varmelegeme frem for
et
> billigere ?

Nu er det jo nok begrænset hvad du har mulighed for at spare. Et
Jäger koster så hudt jeg hvisker i omegnen af 150 kroner, så mere
end en flad 50'er bliver det næppe. Prisen er vist også (stort
set) den samme uanset effekt.

Jäger ER et godt varmelegeme. Det er efter min erfaring stabilt,
og har en lang levetid. Jeg kan anbefale det - for hvad det så
måtte være værd....

Og nu til det måske mest væsentlige:
Jäger markedsfører sig selv ved at fremhæve deres meget lave
effekttab, og hurtige reaktionstid. Hvis dette virkelig er
sandt - at Jäger på disse to punkter er bare en lillebitte smule
bedre end konkurrenterne - går der ikke mange måneder før
merprisen har tjent sig selv hjem igen på elregningen. Hvis man
havde nogle relavante (og troværdige!) tal for reaktionstider og
effektudnyttelse på de forskellige varmelegemer kunne man
forholdsvis let opstille en fornuftig økonomiberegning.

Hehe, eller en eller anden grøn/miljø-organisation kunne jo
passende opstille en forbrugeroplysende produktsammenligning
bestående af de mest gængse akvarievarmelegemer tilsluttet hver
sin elmåler, nedsunket i hver sin balje vand opstillet i samme
rum. Og så tildele dem energimærker A,B,C osv.
Man gør jo meget ud af disse ting for alt fra opvaskemaskiner til
stationcars, så måske bliver vor hobby det næste indsatsområde
for Auken & Co.

Nå, men min pointe var blot at varmelegemets anskaffelsespris
langt fra er den væsentligste udgift i dets levetid. Det samme må
kunne siges om en hel del af vort øvrige tekniske udstyr......

Mvh.
Jonas

(Hvor har jeg altså god tid i dag)

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 01-03-01 21:59

Hej igen,

"Jonas Jacobsen" <jonas@bgprint.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
mere
> end en flad 50'er bliver det næppe. Prisen er vist også (stort

Jeg fandt tilfældigvis (tak skat!) lige nogle priser:
Akva-Stabil (uanset effekt, fra 25 til 200W): 109,00
Jäger (uanset effekt, fra 25 til 300W): 139,00

For de 30 kroner får du 18°-36° skala i stedet for 19°-31° samt
en "reaktionsdifference på 0,7°" i stedet for en "nøjagtighed på
1° ". Så kan du jo lige tygge på hvad forskellen er på
"reaktionsdifference" og "nøjagtighed" - jeg ved det ikke.....
Jeg ved heller ikke om der på markedet findes varmelegemer i
prisklassen f.eks. 25-50 kroner, men hvis der gør synes jeg
næsten også det kan være ligegyldigt....

<snip mig selv>

Jonas

Fra : Jan Boegh

Dato : 02-03-01 18:29

"Jonas Jacobsen" <jonas@bgprint.dk> wrote in message

> [...]
> effektudnyttelse på de forskellige varmelegemer kunne man
> forholdsvis let opstille en fornuftig økonomiberegning.

Det er en gang mageløs uvederhæftig selvforherligelse fra Jägers side. Den
effekt et varmelegeme nedsænket i et akvarium fyrer af virker med 100%
virkningsgrad (bortset fra en smule udstråling af lys fra glimlampen, men
jeg har ikke bemærket at den er svagere hos Jäger en andre).
Desværre kan sådan en gang markedsføring finde sted, fordi befolkningen i
almindelighed har modtaget en rystende ringe undervisning i fysik - og
derfor ikke har forudsætninger for at forstå, men (især blandt unge) er
udstyret med en tårnhøj selvtillid, der gør at de _tror_ at de forstår alt

mvh
Jan

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 02-03-01 23:15

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> skrev i en meddelelse
> [...]
> derfor ikke har forudsætninger for at forstå, men (især blandt unge) er
> udstyret med en tårnhøj selvtillid, der gør at de _tror_ at de forstår

Her kan vist ikke bidrages yderligere....

Mvh. Jonas
( - der indrømmer at han ikke lige tænkte klart da han åd den med
effekttabet - for hvor pokker skulle det dog tabe sig hen???)

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 02-03-01 09:38

"Mads Fl." <fleck@ofir.dk> wrote in message

> Er der nogle fordele ved at købe et Jäger varmelegeme frem for et
> billigere ?

Jäger er det bedste du kan få.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Jan Boegh

Dato : 02-03-01 18:30

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote in message

> Jäger er det bedste du kan få.

Arh..jeg kan da nævne en hel del ting, der er bedre.
Men, hvad pokker, nogen foretrækker moderen andre datteren - og Søren
åbenbart Jäger )

mvh
Jan

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 05-03-01 09:05

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> wrote in message
> [...]
>
> Arh..jeg kan da nævne en hel del ting, der er bedre.
> Men, hvad pokker, nogen foretrækker moderen andre datteren - og Søren

Ja da jeg har haft den modsatte oplevelse af dig.
Mine akvastabil er gået i stykker men ikke mine Jäger.
Og jeg har haft rigeligt fysik :)

Fra : Jan Boegh

Dato : 05-03-01 15:44

> Ja da jeg har haft den modsatte oplevelse af dig.
> Mine akvastabil er gået i stykker men ikke mine Jäger.

Det var faktisk ment som en humoristisk bemærkning - men den var måske nok
FOR subtil til dette medium

vh
Jan