esmith server og adsl fra cybercity
Fra : andersen

Dato : 13-11-02 12:22

Hej

Jeg har nogle problemer med at koble mit adsl gennem en esmith server!
Er der nogen der har erfaringer?

Fra : N/A

Dato : 14-11-02 09:23

Fra : andersen

Dato : 14-11-02 09:23

>Hvad er "nogle problemer" ?

Serveren er installeret fint. Men når jeg tester min internet acccess
så failer den! Serveren sidder som nr 1 efter adslrouteren.

Jeg er i tvivl om hvordan min adsl router skal konfigureres og hvilke
Ip numre serveren skal have? gateway er jo 10.0.01

Fra : Claus D

Dato : 14-11-02 11:51

"andersen" <andersen28@NOSPAMvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
[SNIP]
> [...]
>
> Jeg er i tvivl om hvordan min adsl router skal konfigureres og hvilke
> Ip numre serveren skal have? gateway er jo 10.0.01

IP adr. på serveren (der har du fritvalg) ta eks. 10.0.0.4
Alt efter hvilke services du bruger på din SME Server(web mail, ftp osv.),
skal du forwarde dem til 10.0.0.4 i din router.

Hvad er det for en router ?
--
\ Claus D

Fra : andersen

Dato : 14-11-02 13:38

Cisco 677

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 14-11-02 15:57

andersen wrote:

> [...]
>
> Jeg er i tvivl om hvordan min adsl router skal konfigureres og hvilke
> Ip numre serveren skal have? gateway er jo 10.0.01

Hvis du med gateway mener din router(s inderside), skal din Linux have
f.eks. 10.0.0.2.

Men!
Hvis du har en enkelt "rigtig" (offentlig) IP kan du give din Linux den
IP på ydersiden. Sørg for at slå NAT fra i routeren hvis du kan.
På den måde vil du kunne bruge din Linux som gateway for dine andre
maskiner.

Ovenstående er kun forslag, da jeg ikke præcis ved hvad det er du vil og
du ikke præcist beskriver hvordan dit net er skruet sammen.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 14-11-02 22:59

"Steen Suder, privat" <sfs_news@suder.dk> writes:

> Hvis du med gateway mener din router(s inderside), skal din Linux have
> f.eks. 10.0.0.2.
>
> Men!
> Hvis du har en enkelt "rigtig" (offentlig) IP kan du give din Linux

Det har man ikke med Cybercity/Cisco677 (i hvert fald ikke SVJV).

> den IP på ydersiden. Sørg for at slå NAT fra i routeren hvis du kan.
> På den måde vil du kunne bruge din Linux som gateway for dine andre
> maskiner.

Et andet forslag (som jeg selv bruger):

Sæt firewallen op med 10.0.0.2 på det eksterne netkort og 10.0.0.3 på
det interne. Slå proxy-ARP til på begge netkort:

echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/conf/$INTERFACE/proxy_arp

Forward al trafik fra routeren til firewallen:

CBOS# set nat entry add 10.0.0.2

Nu er din firewall den egentlige firewall og routeren er reduceret til
en 'dum' NAT-boks. Ifølge kloge hoveder er bridging ikke vejen frem
idet det næppe vil kunne bringes til at virke. Desværre er cisco677
noget bras; jeg oplever ret tit (5 gange i aften!) at forbindelser
udefra 'stopper' - og genoptages, når man starter en ny forbindelse...

/Rasmus

I would never kill somebody
- unless they pissed me off!
-- Eric Cartman

Fra : Bo Simonsen

Dato : 15-11-02 22:45

In article <87smy33jaa.fsf@grignard.amagerkollegiet.dk>,
Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Det har man ikke med Cybercity/Cisco677 (i hvert fald ikke SVJV).

Så vidt jeg husker kan man vidst købe en

Bo Simonsen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 19-11-02 12:42

Bo Simonsen <bo@geekworld.dk> writes:

> Så vidt jeg husker kan man vidst købe en

Ja, det hedder vist Global IP+ - men som standard har routeren den ene
globale, faste IP.

/Rasmus

I think the sum of intelligence on the internet is constant.
Only the number of users grows.
- Uwe Ohse in the monastery

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 19-11-02 15:35

moffe@amagerkollegiet.dk (Rasmus Bøg Hansen) writes:

> Ja, det hedder vist Global IP+ - men som standard har routeren den ene
> globale, faste IP.

Global IP+ dækker over et /29 eller større til virksomheder. Global IP
er et /30, altså en ledig IP-adresse. Se:

<http://www.cybercity.dk/privat/produkter/adsl/global_ip/>
og
<http://www.cybercity.dk/erhverv/produkter/internetforbindelser/adsl/global_ip/>

--
Jacob - www.bunk.cc
Every absurdity has a champion who will defend it.