kan man få aids af at slikke en mand i anu~
Fra : ulla

Dato : 13-11-02 12:19

Ja det er mit korte og kontante spørgsmål.

Smitter aids gennem andre væsker. Jeg tænker på urin.

ulla

Fra : Helle Nielsen

Dato : 13-11-02 12:01

> Ja det er mit korte og kontante spørgsmål.
>
> Smitter aids gennem andre væsker. Jeg tænker på urin.
>
> ulla

Ja det tror jeg nok det gør, det vil jeg da i hvert fald mene...

/Helle

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-11-02 17:21

"ulla" <kaaber@it.dk> wrote in message

> Ja det er mit korte og kontante spørgsmål.
>
> Smitter aids gennem andre væsker. Jeg tænker på urin.

HIV (virus) er meget skrøbelig og du skal faktisk være _meget_ uheldig
for at blive smittet med HIV. Typisk skal der være direkte kontakt
mellem åbne sår, før der er rigtig fare på færde. HIV-inficeret blod er
den største smittekilde, hvis det kommer i direkte kontakt med
partnerens blodbaner. Uden at vide det med sikkerhed vil jeg tro, at HIV
ikke kan overleve mange millisekunder i urin. Der er forresten heller
ikke ført bevis for, at HIV kan smitte via spyt eller andre af kroppens
sekreter (altså blod undtaget).

HIV er den kønssygdom, der er mindst smitsom.

--
-Jens B.

Fra : 2mas Jensen

Dato : 13-11-02 12:57

Wed, 13 Nov 2002 12:18:37 +0100, skrev "ulla" <kaaber@it.dk> noget i
retning af:

>Ja det er mit korte og kontante spørgsmål.
>
>Smitter aids gennem andre væsker. Jeg tænker på urin.
Hmm, det kan det vist, men jeg mener at have læst at blod, sæd,
skedesekret og spyt skulle kunne overføre hiv-virus - omend ikke med
samme risiko (det er vist noget med koncentrationen). Om urin også
indeholder vira ?
Det kommer vel an på om DNA overhovedet findes i urin.
Jeg synes bare aldrig, at man hører om DNA-tests foretaget på baggrund
af urin
Anyone ?
--
2mas Jensen
- Pepsi Max har jo den fordel at det smager godt,

Fra : Peter Knutsen

Dato : 13-11-02 18:36

2mas Jensen wrote:

> Det kommer vel an på om DNA overhovedet findes i urin.
> Jeg synes bare aldrig, at man hører om DNA-tests foretaget på baggrund
> af urin
> Anyone ?

Såvidt jeg ved, er der ingen celler med DNA, og heller ingen
røde blodlegemer, i urinen hos raske personer. Det er dog
muligt at jeg tager fejl. Spørg for en sikkerheds skyld en
læge eller i news:dk.videnskab.sundhed .

Og jeg kan godt forestille mig at en person med AIDS vil ha'
sjove ting i urinen.

--
Peter Knutsen

Fra : N/A

Dato : 13-11-02 23:22

Fra : Peter A

Dato : 13-11-02 23:22

> førend jeg har fundet ud af om det er farligt. Men hvad med at slikke ham i
> anus. Kan det give aids.

Hvis han ikke er syg er der intet problem, læs herunder.

http://www.sexuality.org/l/wh/att80.html

mvh Peter

Fra : N/A

Dato : 12-12-02 20:49

Fra : Hjernebark

Dato : 12-12-02 20:49

> Men jeg vil nu være ligeså betænkelig ved at stikke tungen up i numsen på
> nogen som helst.
> Der er et hav af bakterier sådan et sted.

Ja, der er en hel røvfuld.....

Hvordan får man i øvrigt et kondom til at blive siddenede - på tungen.......

Fra : Carsten Riis

Dato : 14-11-02 09:32

2mas Jensen wrote:

> Det kommer vel an på om DNA overhovedet findes i urin.
> Jeg synes bare aldrig, at man hører om DNA-tests foretaget på baggrund
> af urin

Skal man kunne tro udsendelser a la C.S.I så indeholder urin også DNA.
De havde en sag i sidste uge, hvor de fandt DNA i en urinprøve.

Serien plejer at være ret gennemtænkt, men om de denne gang har ret, tja
det kan jeg ikke sige med sikkerhed.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Jimmy

Dato : 13-11-02 18:06

"ulla" <kaaber@it.dk> wrote in message
> Ja det er mit korte og kontante spørgsmål.
>
> Smitter aids gennem andre væsker. Jeg tænker på urin.

Det er jo i virkeligheden et spørgsmål om liv og død du stiller.
Dvs. indsatsen er ret høj.

Mit forslag er at lade være med at lytte til folk herinde, som tydeligvis
udtaler sig i denne sag uden at have konkret viden om det de udtaler sig om.

Mit andet forslag er at kontakte en læge og dels få taget en hiv-test og
dels at høre ham om hans vurdering af risikoen.
De har en klinik på Bispebjerg hospital, hvor du kan få taget en hiv-test
anonymt og stille dine spørgsmål, hvis du synes det er ubehageligt at stille
din egen læge.

Alternativt kunne du kontakte aids-linien og høre dem ad, da det jo er
telefonisk og derved endnu mere anonymt.

mvh
Jimmy

Fra : Henrik B.

Dato : 13-11-02 23:07

Jimmy wrote:
:: Mit forslag er at lade være med at lytte til folk herinde, som
:: tydeligvis udtaler sig i denne sag uden at have konkret viden om det
:: de udtaler sig om.

Hvordan fa'n kan du vide noget som helst om det!?

M.v.h.

Fra : Jimmy

Dato : 13-11-02 23:30

"Henrik B." <saab@mobilixnet_nospam_.dk> wrote in message
> [...]
> :: de udtaler sig om.
>
> Hvordan fa'n kan du vide noget som helst om det!?

Vi snakker om svar, der i værste tilfælde kan betyde forskellen på liv og
død.

Mit udsagn omkring at folk ikke ved, hvad de snakker om er baseret på de
udsagn der er kommet.
Lad mig tage de værste:

1 - "Ja det tror jeg nok det gør, det vil jeg da i hvert fald mene..."
2 - "Hmm, det kan det vist, men jeg mener at have læst at blod"
3 - "og spyt skulle kunne overføre "
4 - "det er vist noget med koncentrationen"
5 - "Der sker ikke noget, hvis HIV-virus ryger i mavesækken."
6 - "Såvidt jeg ved, er der "
7 - "Det er dog muligt at jeg tager fejl"
8 - "Og jeg kan godt forestille mig at en person med AIDS vil ha' sjove ting
i urinen."
9 - "Uden at vide det med sikkerhed vil jeg tro, at HIV ikke kan overleve
mange millisekunder i urin"

Jeg håber hermed at have sandsynliggjort, at man ikke skal tage denne tråds
udsagn omkring emnet for gode varer.

Jeg håber _inderligt_ at Ulla ikke læser det ud af indlæggende, som hun
gerne vil høre og derefter finder ud af, at tilfækdige folk på News tog
fejl!

Mvh
Jimmy

Fra : Arne Jensen

Dato : 14-11-02 07:17

On Wed, 13 Nov 2002 23:29:35 +0100, "Jimmy" <spoerg@efter.den> wrote:

>9 - "Uden at vide det med sikkerhed vil jeg tro, at HIV ikke kan overleve
>mange millisekunder i urin"

Klippe klippe

Jeg vil i bund og grund give dig ret.. Aids er ikke noget at spøge
med.

Dernæst Ulla skriver at hendes kæreste har de lyster.. Jamen så skulle
den hellige ko vel være velforvaret.. Man stoler vel på sin kæreste..
Har evt (Hvis man føler man er i en risiko gruppe) fået taget en
aidstest, således at man kan dyrke sex med sin partner uden kondom..
Med mindre denne ikke tager P-piller/har spiral what ever medmindre
man ønsker sig børn;)
Skulle der evt. være tale om et såkaldt "åbent" forhold, så dyrker man
vel sikker sex med andre end sin faste partner!!
Jeg er ikke synderligt begestret for det der med åbne forhold, men
skulle det endeligt være ville det godt nok være mit absolut
minimumskrav!

Rent bortset fra det:
Urin hos raske mennesker er steril.. Hiv positive mennesker er i bund
og grund raske.. De bærer "bare" rundt på en virus der er dødelig
hvis/når den kommer i udbrud.

Ergo skulle der ikke være de store problemer mht til urin
Ligeledes er jeg ret sikker på at der ikke er nogen problemer mht at
slikke en hiv positiv i anus.. Det er faktisk rimeligt svært at blive
hiv positiv, hvis man ikke er i den gruppe af personer der kaldes
risiko gruppen.. Risiko gruppen må betegnes som homoseksuelle/bifile
mænd der dyrker ubeskyttet sex med tilfældige partnere, samt
narkomaner. Dertil kan så føjes dem der har ubeskyttet sex med
tilfældige partnere.. Denne risiko er dog en hel del mindre.. Men det
særdeles oplyste danske folk er vel ikke så tåbelige at de har
ubeskyttet sex med tilfældige partnere.. Aids er meget alvorligt, men
der findes jo også andre langt mere smitsomme kønssygdomme.. Klamydia
F.eks.. Den lille fætter kan jo blandt andet fører til sterilitet.. Og
det rigtigt ufede er at den kan være noget nær symptomløs!

Nå det var et sidespring fra det, det her handlede om!

>Jeg håber _inderligt_ at Ulla ikke læser det ud af indlæggende, som hun
>gerne vil høre og derefter finder ud af, at tilfækdige folk på News tog
>fejl!

Jeg er temmeligt sikker på at Ulla ikke bliver HIV positiv af at
slikke sin kæreste i anus, men jeg bekymre mig en hel del om at hun
ikke kender sin kæreste bedre end at hun spørger om det her.. Med
mindre det er et helt nystartet forhold, og han har haft mange løse
forhold tidligere..

Så som andre har skrevet, så er en aidstest en ganske god ide.

Venligst
Møffe

Fra : Nette

Dato : 14-11-02 14:10

"ulla" wrote
> Ja det er mit korte og kontante spørgsmål.
>
> Smitter aids gennem andre væsker. Jeg tænker på urin.

Hej Ulla.
Dette er kopieret direkte inde fra www.hiv.dk

Nette

CITAT START:

Hvordan bliver man smittet med hiv?
Hiv smitter kun gennem blod, skedesekret, sædvæske, præ-sperm (som er
sædvæske, der fungerer som mandens smøremiddel under samlejet) og modermælk.
Disse kropsvæsker indeholder så koncentrerede mængder af virus, at de kan
overføre smitte.

Kroppens øvrige væsker - spyt, sved, tårer - indeholder også hiv, men aldrig
i en mængde, så man kan blive smittet af det.

Hiv smitter kun, når det kommer direkte ind i blodbanen, hvilket kan ske på
følgende måder:

- ved ubeskyttet sex mellem mand og kvinde
- ved ubeskyttet sex mellem mænd
- gennem blod, f.eks. ved at dele sprøjter og kanyler
- fra smittet mor til barn under graviditet, ved fødsel eller under amning.

Der er risiko for smitte alle steder, hvor hiv-inficeret blod, sæd eller
skedesekret kan komme i berøring med en slimhinde (slimhinde findes i munden
og øjnene, i skeden, på penishovedet og i endetarmen).

Hiv kan ikke trænge gennem hud eller lukkede sårdannelser.

CITAT SLUT