Frames % eller Pixel ????
Fra : Thomas Pedersen

Dato : 13-11-02 11:41

hejsa

jeg har en del frems på mine www sider
og hvad er bedst at skrive dem i % eller Pixel ????

hilsen thomas

Fra : Per Rasmussen

Dato : 13-11-02 17:49

Thomas Pedersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> hejsa
>
> jeg har en del frems på mine www sider
> og hvad er bedst at skrive dem i % eller Pixel ????
>
> hilsen thomas

Vælger du % så vil siden altid kun være på størrelse med
brugerens skærm, uanset dennes opløsning.
Bruger du pixel, kan den godt være større end brugerens skærm.

Per Rasmussen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-11-02 23:41

Per Rasmussen skrev:

> Vælger du % så vil siden altid kun være på størrelse med
> brugerens skærm, uanset dennes opløsning.

Fordel: Man undgår store mængder luft på skærme med høj opløsning
og sider der skal scrolles vandret på skærme med lav opløsning.

Ulempe: Selve siden vil se meget forskellig ud i forskellige
opløsninger, fordi den plads der er til rådighed er meget
forskellig.

> Bruger du pixel, kan den godt være større end brugerens skærm.

Den kan sandelig også være mindre...

Fordel: Man har større chance for at vide hvordan tekst og billeder
fordeler sig på siden.

Ulempe: Siden kan se fjollet ud i andre opløsninger end den man har
designet den til. Et specielt problem er skriftstørrelser, hvor
brugere med andre standardskriftstørrelser end dig selv kan få
sider hvor teksten nærmest er ulæselig - enten fordi der ikke er
plads til den på den fast definerede bredde den er tildelt, eller
omvendt fordi den er så lille så den nærmest bliver væk.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Benno J. Nielsen

Dato : 13-11-02 23:01

> [...]
> hejsa
>
> jeg har en del frems på mine www sider
> og hvad er bedst at skrive dem i % eller Pixel ????

% er mest brugervenlig, der tilpasser siden sig brugerens valg,
pixel gør at du bedre kan styre visningen af dine sider, en
mulighed er et frameset med 3 cols, centreret og med den første
på "*" nr 2 ( den med indholdet) "750px" og den sidste "*", vil
sikre dig bedst visning, med en stor sandsynlighed for at alle
brugerne kan se siden uden vandret scroll, besøg evt
www.basisbank.dk og se deres kilde, der ser du løsningen i
aktion, se den evt. med forskellige skærmopløsninger.

Benno Nielsen
http://www.prikdk.dk