Kender nogen dette?
Fra : Søren Houlberg

Dato : 13-11-02 16:42

Hej Alle!

Min hunkat nedkom i Søndags med 5 killinger (og fik lov at beholde dem alle
trods mine grimme planer....) Hun har det fint og passer dem efter alle
kunstens regler. Der er dog én som er et lille fjols - han kan ikke rigtig
finde ud af det med at die - så ham hjælper vi lige igang når de skal.....
Det er godt at hunkatten ellers kan klare resten for ellers tror jeg nok det
villle blive lidt for meget......

Problemet er:
Min hunkat er i dag begyndt at bløde fra skeden og vi har selvfølgelig
ringet til dyrlægen han siger at det sagtes kan ske og at hvis hun
fortsætter i morgen så skal vi komme med hende.
Er der nogen af Jer der kan berolige mig lidt og sige at det har I også
prøvet?
Egentligt stoler jeg vældig meget på min dyrlæge men jeg syntes bare at det
er lidt for træls hvis hun ikke har det godt
Min lille missepige skal ikke være syg.....

Hilsen
Mette Sofie

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 13-11-02 17:09

> Problemet er:
> Min hunkat er i dag begyndt at bløde fra skeden og vi

Du kommer lige til at beskrive mængden af blod der kommer. Enkelte sjældne
dråber eller??

Nina

Fra : Søren Houlberg

Dato : 13-11-02 17:18

Kære Nina!

Det som er observeret er når hun hopper op på køkkenbordet (det kan hun
altså godt) og får sine specialguffer (som hun gerne vil spise) så er der en
plet efter hende. Ikke noget pøl-agtigt.
Det samme er tilfældet ved hendes madskål. Det kræver altså at hun har
numsen i "gulvet" for at man kan se det.
Ikke noget stort blodbad og der er heller ikke noget at se bagi - nu har hun
så også valgt at hendes skedeåbning den skal være sort - det besværliggør
det jo unægteligt. (altså det med at se om der sidder noget...)

Tak for hurtig respons

Hilsen
Mette Sofie
(Som godt ved at kvinder jo bløder efter en fødsel men bare aldrig har hørt
at katte også gør)

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 13-11-02 18:10

Så du at alle moderkagerne kom med du?... så der ikke sidder noget tilbage
derinde
Hvis ja, jamen så har jeg oplevet det samme i dagene efter en fødsel, det
var der ingen problemer i.
Men det må selvfølgelig ikke blive mere, og katten skal være frisk og
velfungerende.... og selvfølgelig passe sine børn
Tror godt du lige kan se tiden an, som din dyrlæge også anbefaler
Hilsen Nina

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 13-11-02 19:52

Så du at alle moderkagerne kom med du?...

*LOL* Sikke en sætning jeg fik tastet der. Der skulle selvfølgelig stå om du
så dem alle komme UD

Nina

Fra : Søren Houlberg

Dato : 13-11-02 18:32

Kære Nina!

Tak for det beroligende svar. Alle moderkagerne kom med ud og hun spiste dem
alle selvom den 5. godtnok var lidt hård at komme igennem - da var hun meget
træt det lille pus.

Har du så prøvet at dine killinger (hos mig er der én af den) nyser/trækker
vejret med noget besvær gennem munden?
Det er ikke hele tiden men den lyder lidt somom den har astma/hår i
halsen-næsen og generelt er lidt irriterret.

Det er ikke det lille fjols - Det er én af de andre som godt nok spiser pænt
og også godt kan kravle lidt rundt - det eneste bemærkelsesværdigt ved den
er - at den nyser?

Hilsen
Mette Sofie

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 13-11-02 20:17

> Har du så prøvet at dine killinger (hos mig er der én af den)
nyser/trækker
> vejret med noget besvær gennem munden?

Killingerne kan få vand i lungerne under fødslen. Jeg har ikke selv prøvet
det med ved at nogen ligger killingerne på en varme pude så de ligger på et
lunt underlag (ikke varmt kun lunt) så vandet kan komme væk, ellers kan det
sætte sig til lunge betændelse. Det er ikke så godt for sådan en størrelse

Hilsen Sanne

Fra : Søren Houlberg

Dato : 13-11-02 20:41

Hej Sanne!

Det lyder da rigtig grimt.

Mine ligger i en kasse med isolerende underlag - en uldtrøje og så endelig
noget fleecestof (så de ikke hænger fast med deres små klør) og der er varmt
inde i rummet (ca. 25-30 grader - altså varmere end jeg ville finde
behageligt)

Skal de have en varmedunk/varmelampe eller varmepude?

Hilsen
Mette Sofie
Som er utroligt taknemmelig over I gider svare på mine spørgsmål

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 13-11-02 22:04

> [...]
varmt
> inde i rummet (ca. 25-30 grader - altså varmere end jeg ville finde

Hvad med mor misse kan hun holde varmen ud???

> Skal de have en varmedunk/varmelampe eller varmepude?

Dem jeg kender som har brugt dette der har det været en varmepude

Hilsen Sanne
Du er også vekommen til at skrive privat eller ringe hvis du har spørgsmål
sanne@silver-heart.dk

http://www.silver-heart.dk

Fra : Søren Houlberg

Dato : 13-11-02 22:36

Hej Sanne!

Jeg har også tænkt tanken.... Og indtil videre skal jeg ikk ekunne sige
det - for jeg har kun lige skruet op for varmen og missemor har været sammen
med mig lidt inde i stuen (og haft lidt kvalitetstid uden børn) Men jeg skal
nok finde ud af det.

Tak for svaret.

Hilsen
Mette Sofie

Fra : Helle Andersen

Dato : 13-11-02 22:08

"Søren Houlberg" <skodfilter@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Skal de have en varmedunk/varmelampe eller varmepude?

Det kan du bruge, men du kan også gøre det lidt enklere.
Jeg har haft brugt en lækker varm dundyne, som jeg
viklede rundt om taget på fødekassen - så det næsten
lignede en igloo Fordelen ved at holde dem varme er
også, at killingerne er så små og har så stor en overflade i
forhold til deres størrelse, så de bruger rigitig meget energi
(kalorier) til at holde sig varme. Har de det varmt i de
første uger bruger de deres energi til at tage på i stedet og
bliver derved hurtigere større og stærkere.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 13-11-02 19:17

> [...]
> så også valgt at hendes skedeåbning den skal være sort - det besværliggør
> det jo unægteligt. (altså det med at se om der sidder noget...)

Mine hunkatte har også blødt lidt den første uge efter og også på samme måde
som du beskriver. De har heller ikke været syg af det overhovedet. I følge
dyrlægen er det helt normalt

Hilsen Sanne

Fra : Birgitte

Dato : 13-11-02 21:47

Efter en lang og hård fødsel med 5 velskabte killinger "tillykke forresten"
er hun nok lidt øm i de nedre regioner.
Hun har garanteret smårifter indeni, dog uden at være alvorligt, men små
rifter der kan komme ved fødsler.
Livmoderen er heller ikke helt lukket de første par dage efter en fødsel,
selvom den begynder attrække sig sammen lige efter fødslen.
Det kommer lidt an på killingernes størrelse, antal timer katten har været i
fødsel, der er afgørende for hvor hurtig livmoderen trækker sig sammen.
Selv kvinder bløder mere eller mindre nogle dage efter en fødsel, så jeg er
også ret sikker på, at din hunmis blot er lidt slidt pga ødslen, men hurtigt
vil komme til hægterne igen.
Begynder det derimod at lugte grimt/rådent vil jeg hurtigst mulig få
mormissen til dyrlæge, så kan der være tale om en betændelses tilstand.
Held og lykke med mislingerne og den gæve missemor.
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Søren Houlberg

Dato : 13-11-02 22:34

Kære Birgitte!

Tusind tak for de beroligende ord.

Missemor virker til at have det godt - dog lettere forbavset over det postyr
der er når hun er ved killingerne
Det lugter ikke fra hende og hun fødte alle 5 killinger i løbet af 2 timer -
så det syntes jeg var rigtig godt gået

Utroligt så fantastisk en oplevelse det er at få lov at være med til en
kattefødsel Også selvom det var kl. 1 om natten

Jeg holder godt øje med hende (og misekitterne) så jeg er sikker på det hele
går rigtigt til. Så må vi jo se hvor mange "dumme" spørgsmål jeg ellers kan
komme med........

Hilsen
Mette Sofie