Eksponentiel funktion
Fra : Flemming Jensen

Dato : 13-11-02 16:20

Hejsa

Jeg har fået en opgave som lyder på:

For et givet pendul gælder, at udslaget aftager eksponentielt fra en vinkel
på 5 grader med lodret til en vinkel på 0,1 grader med lodret i løbet af 28
sekunder.

Jeg skal så bestemme halveringstiden for udslagets størrelse.

Jeg kan komme frem til at det er en eksponentiel funktion som er aftagende,
og at jeg skal finde ud af hvad a er, så jeg kan beregne halveringstiden.
Men jeg kan slet ikke komme igang. Jeg kan ikke finde ud af hvad der er x og
y, graderne eller tiden.

Håber en kan hjælpe mig.

Tak

--
Flemming Jensen

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 13-11-02 17:11

Flemming Jensen wrote:
> Jeg har fået en opgave som lyder på:
> For et givet pendul gælder, at udslaget aftager eksponentielt

Det betyder funktionen f(t)=c*exp(-b*t)

t har dimensionen tid, og da du kun kan tage eksponential
funktioner af dimentionsløse tal, må b have dimensionen
1/tid. Funktionen er et udsving i grader, så c har dimensionen
grader.

> fra en vinkel på 5 grader med lodret til en vinkel på 0,1
> grader med lodret i løbet af 28 sekunder.

f(0 sekunder)=5 grader;
f(28 sekunder)=0.1 grader;

> Jeg kan komme frem til at det er en eksponentiel funktion som er
> aftagende, og at jeg skal finde ud af hvad a er, så jeg kan beregne
> halveringstiden.

Jeg formoder hvad du kalder a er hvad jeg kalder b blot
for at være på tværs.

> Men jeg kan slet ikke komme igang. Jeg kan ikke finde ud
> af hvad der er x og y, graderne eller tiden.

Du behøver ikke at plotte funktionen for at finde halveringstiden
(med mindrer det er opgaven, grafiske løsninger tager for meget
arbejde!)

Hvis tiden nu er t og udslaget derfor er f(t), og du venter
halveringstiden T længrer så udfaldet er T netop defineret
ved at udsvinget efter T er halvt så stort dvs.:
f(t+T)=0.5*f(t)

Indsætter du udtrykket for eksponential funktionen og bruger reglerne
for udregning med eksponentialfunktioner og til sidst tager
logaritmen på begge sider, så vil du finde en relation
mellem halveringstiden T og henfaldsraten b som du allerede
har bestemt.

Siden T er en tid har den dimension sekund, og tidligere fandt
vi at b har dimension 1/tid, så relationen må være T=konstant/b
af rent dimensionsmæssige årsager, find konstanten!

Grafisk.

f(t)=c*exp(-b*t)

Tager du logaritment på begge sider så

ln(f(t)) = ln(c*exp(-b*t)) = -b*t +ln(c)

En ret linie har ligningen y=q*x+w så
sammenligner du så er y=ln(f(t)) og
q=-b og w=ln(c) og x=t

Dvs. plotter du tiden langs x aksen, og
y=log(f(t)) langs y aksen, så er ln(c)
linies skæringen med y aksen, og liniens
hældningen er -b.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Fra : Flemming Jensen

Dato : 13-11-02 17:39

Carsten Svaneborg skrev:

> f(0 sekunder)=5 grader;
> f(28 sekunder)=0.1 grader;

Det er nok til at jeg kan løse resten selv. Problemet var nemlig at jeg ikke
vidste, at jeg skulle bruge f(0) ved 5 grader, men jeg forstår det godt nu,
så jeg siger 1000 tak.

--
Flemming Jensen