Søren Matthisen
Fra : Steven

Dato : 13-11-02 14:30

Er der nogen her i gruppen, der ved noget om Søren Matthisens slægt?
Født 1653, begravet 12.12.1740, klokker ved Trinitatis Kirke i København.
Gift 25.02.1690 m. Maren Nielsdatter Banner. Hun var datter af sognepræst
Niels Sørensen Banner - sognepræst til Ølstykke.

Med venlig hilsen

Steven

Fra : Ole Bech Knudsen

Dato : 13-11-02 22:00

Du kan slå ham op i Dansk Biografisk Leksikon, 3. udg., hvor der anføres
lidt om hans fader, samt nogle litteraturhenvisninger.
Mvh.
Ole Bech Knudsen

Fra : Steven

Dato : 14-11-02 00:46

Mange tak for svar. Jeg vil søge på biblioteket og se om jeg kan låne bogen
hjem. Om ikke andet har de vel en læsesal.
Nu er der da en chance for at jeg kan komme lidt videre - og længere
tilbage - med min efterforskning.
Det er jo altid ærgerligt, når der er "huller" i ens materiale.

Med venlig hilsen

Steven

Fra : Henrik B

Dato : 14-11-02 01:10

"Steven" <ccc98484@vip.cybercity.dk> wrote in message news:<aqtk6i$slu$2@news.cybercity.dk>...
> Er der nogen her i gruppen, der ved noget om Søren Matthisens slægt?
> Født 1653, begravet 12.12.1740, klokker ved Trinitatis Kirke i København.

Jeg har engang læst om ham i et af de 9 bind af:

Lehnsbaron Hans Berner Schilden Holsten's Slægtebog (udarbejdet af
Hans Berner Schilden Holsten og Albert Fabritius). - Eget Forlag,
1940-1970.

Han er nemlig forfader til baronen, som ejede Langesø gods på Fyn.
Hans datter Mette Marie Sørensdatter Matthisen blev gift Kaas og er
stammoder til Danneskiold-Samsøe'er, prinser og prinsesser af
Augustenborg og den sidste tyske kejserinde, Auguste Viktoria. Jeg har
fundet en hjemmeside om Søren M.:

http://www.rundetaarn.dk/dansk/bagsiden/sm.html

Der står, at hans far hed Mathias Sørensen og også var klokker.

Mvh Henrik Brandt

Fra : Steven

Dato : 14-11-02 13:47

Jeg siger tusind tak for hjælpen og interessante oplysninger. Disse kan helt
sikkert bringe mig videre i mine bestræbelser på at få lukket "hullerne".

Mange venlige hilsner

Steven

Fra : Henrik B

Dato : 15-11-02 00:27

reinge2002@yahoo.dk (Henrik B) wrote in message news:<ff3d1abf.0211131609.fc5add7@posting.google.com>...
> Jeg har engang læst om ham i et af de 9 bind af:
> Lehnsbaron Hans Berner Schilden Holsten's Slægtebog (udarbejdet af
> Hans Berner Schilden Holsten og Albert Fabritius). - Eget Forlag,
> 1940-1970.

Jeg genså bogen på biblioteket i dag. Søren Mathiesen omtales i bind
1:3 (1956-57). 20 sider om hans liv og familieforhold, men om hans
afstamning står desværre kun, at han var "Søn af senere Klokker til
Trinitatis Kirke Matthias Sørensen og første Hustru (Anne?)".

Fra : Steven

Dato : 15-11-02 13:26

Jeg har en oplysning hvor der står om Søren Matthisen:
"Han var en søn af Matthis Sørenden, død 02.08.1689, Klokker ved Trinitatis
Kirke i København."
og nedenunder vedr. moderen, Maren Nielsdatter Banner:
"Hun var en datter af Niels Sørensen Banner, født ca. 1604, død 31.01.1685,
sognepræst til Ølstykke, hvis fader Søren Jensen Banner, født i Jylland
1580, død 1625, ligeledes var sognepræst til Ølstykke."

Den Anne du henviser til, kunne det muligvis være den føste datter i
ægteskabet mellem Søren Matthisen og Maren Nielsdatter Banner: Anna
Sørensdatter Matthisen, døbt 04.01.1693, begravet 18.04.1760, gift
08.03.1713 med Johan Cornelius Krieger?

Ved du om Søren Matthisen har været gift mere end én gang?

Fra : Henrik B

Dato : 17-11-02 20:23

"Steven" <ccc98484@vip.cybercity.dk> wrote in message news:<ar2p7q$2t24$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
> 08.03.1713 med Johan Cornelius Krieger?
> Ved du om Søren Matthisen har været gift mere end én gang?

Jeg lånte ikke slægtsbogen med hjem, men jeg mener det fremgik, at
Søren Matthisen kun var gift en gang. Forfatteren gætter på, at Søren
M.s mor hed Anne, uden tvivl fordi han havde en datter af det navn.

Henrik Brandt