Deling af Gør-Det-Selv fra TDC?
Fra : FreddiE

Dato : 13-11-02 01:56

Dav..

En af mine venner har købt en gør-det-selv pakke fra TDC. Han har haft den i
et stykke tid, og i mellemtiden har han købt en computer mere, som han gerne
vil ha på nettet. Han har været ude og købe en hub og noget straight kabel.
Siden han IKKE har nogen router, kan der jo være flere ting som gør at man
ikke bare kan få det op og stå, men jeg håber på at der er nogle folk som
har noget erfaring med det.

Han burde nok bare ha lånt en Linksys router fra TDC med indbygget switch,
men når nu han har været ude og købt alle de fine ting ville det jo være
fedt hvis det kunne bruges.

Det er kun til deling af internettet... Så er det muligt bare at sætte:

ADSL modem (straight) - HUB port1
PC1 (straight) - HUB port 2
PC2 (straight) - HUB port 3

Og så skulle begge computere gå på nettet (uafhængigt af hinanden) uden
nogle problemmer? Men hvordan foregår det med IP? Hvis der kun er 1 fast ip,
så kan de begge 2 jo ikke bruge den samtidig, så skal man jo bruge en router
(dhcp bla. bla.).

Takker for hjælpen....

--
Mvh. FreddiE

Fra : Henrik

Dato : 13-11-02 02:34

Hvis det er en løsning med en ip adresse så skal der dbruges en router eller
med 2 netkort i en af maskinerne og så bruge den som router (ics) eller hvis
der er 2 ip adresser så burde det virke efter din beskrivelse.
Men under alle omstændigheder er det letteste og og smarteste at købe en
router som kan fåes fra lige under 500 kr.
Henrik

Fra : Bo Simonsen

Dato : 15-11-02 22:45

In article <3dd1ac3d$0$63964$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Henrik wrote:
> [...]
> Men under alle omstændigheder er det letteste og og smarteste at købe en
> router som kan fåes fra lige under 500 kr.

Lidt interessant læsning til dig:

Bo Simonsen

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 13-11-02 02:40

FreddiE wrote:
> [...]
> fedt hvis det kunne bruges.
>
> Det er kun til deling af internettet... Så er det muligt bare at sætte:

Lige kabler til PC'erne er fint og så vil jeg umiddelbart mene at der
skal et krydset kabel til modemet.
Er der indikation på hubben af link imellem hub og modem?
Hvis ikke, så skift kablet ud med et af den modsatte type eller brug
uplink-porten/knappen på hubben hvis en sådan findes.

> Og så skulle begge computere gå på nettet (uafhængigt af hinanden) uden
> nogle problemmer? Men hvordan foregår det med IP? Hvis der kun er 1 fast ip,

Hvis det er TDC BredBånd er der standard to dynamiske IPer og så burde
det virke med begge maskiner, der skal være sat til DHCP (dynamisk
tildeling af IP).

> så kan de begge 2 jo ikke bruge den samtidig, så skal man jo bruge en router
> (dhcp bla. bla.).

Nej, ikke DHCP, men enten en IP mere eller NAT. At DHCP så kan komme
indover på andre måder er en anden sag.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : FreddiE

Dato : 13-11-02 07:25

"Steen Suder, privat" <sfs_news@suder.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis ikke, så skift kablet ud med et af den modsatte type eller brug
> uplink-porten/knappen på hubben hvis en sådan findes.

Ja, okay...

> Hvis det er TDC BredBånd er der standard to dynamiske IPer og så burde
> det virke med begge maskiner, der skal være sat til DHCP (dynamisk
> tildeling af IP).

Okay, jeg troede ellers bare at der var 1 fast.

> Nej, ikke DHCP, men enten en IP mere eller NAT. At DHCP så kan komme
> indover på andre måder er en anden sag.

Sorry, mig der var træt (kl. var lidt mange). Men jeg mener ellers at der er
"NAPT" (Network Address Port Translation) som deler en WAN IP. NAT gir bare
adgang til ip på netværket?

Er ikke så langt i min udd. endnu.... Så der er store chancer for jeg tar
fejl ;)

Men tak for hjælpen ;)

--
Mvh. FreddiE