Demasoni med oppustet mave
Fra : Thomsen

Dato : 12-11-02 20:58

En af mine Demasonier er lige pludselig blevet meget dvask og maven
ser meget oppustet ud. Lige netop denne fisk har ellers altid været
meget aktiv og frisk. Nogen der ved hvad det kan skyldes og hvordan
man evt. afhjælper det?

Fra : Carsten Gall

Dato : 13-11-02 10:50

Thomsen <ken_thomsen@yahoo.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a6e9cf36.0211121157.1c2f84df@posting.google.com...
> [...]
> ser meget oppustet ud. Lige netop denne fisk har ellers altid været
> meget aktiv og frisk. Nogen der ved hvad det kan skyldes og hvordan

Din fisk har med næsten 100% sikkerhed fået "bugvattersot", og den fisk
står sandsynligvis ikke til at redde.
Du skal med det samme starte en behandling med enten Aquafuran eller
Furapond, samme aktive stof.
Furapond fra JBL er som regel langt billigere end Aquafuran, og du får
dobbelt til så meget til den halve pris.
Hvad der har udløst sygdommen, kan jeg ikke komme med et bud på, da jeg
ikke kender forholdene hos dig.
Sådan noget som manglende vandskifte, for dårligt foder, ensidig fodring,
men også stress kan udløse sygdommen.

Carsten

Fra : Plesner

Dato : 13-11-02 12:11

> Din fisk har med næsten 100% sikkerhed fået "bugvattersot", og den
> fisk står sandsynligvis ikke til at redde.

Det lyder som en sandsynlig diagnose. Hvis han kan komme til at kigge på
fisken oppefra, kan man se skællene stritte helt ud til vinkelret ud fra
kroppen - alt efter hvor fremskreden sygdommen er. Jeg har selv prøvet
forskellige slags medicin mod bugvattersot gennem årene, men det er
aldrig lykkedes mig at redde en fisk, når den først er begyndt at vise
tydelige symptomer på sygdommen.

> Sådan noget som manglende vandskifte, for dårligt foder, ensidig
> fodring, men også stress kan udløse sygdommen.

I vores lokale akvarieklub har vi i det sidste års tid haft godt en
håndfuld dødsfald som følge af bugvattersot. Allesammen kunne med al
sandsynlighed føres tilbage til fodring med røde myggelarver.
Efterfølgende har jeg læst mig frem til, at dette foder er en af de
hyppige årsage til sygdommen. Selv har jeg ikke brugt det i mange år og
har i ligeså lang tid ikke været ramt af sygdommen - men de to ting
behøver naturligvis ikke at hænge sammen.

Plesner

Fra : Jørgen Østergaard

Dato : 14-11-02 09:27

"Plesner" <you@wish.net> wrote in message

> [...]
> har i ligeså lang tid ikke været ramt af sygdommen - men de to ting
> behøver naturligvis ikke at hænge sammen.

Når du skriver fodring med røde myggelarver, så mener du fodring med levende
røde myggelarver, eller?

vh. Jørgen

Fra : Carsten Gall

Dato : 14-11-02 10:05

Jørgen Østergaard <joesterg@hotmail.removethis.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aqvmom$2mqi$1@news.cybercity.dk...

> "Plesner" <you@wish.net> wrote in message

> Når du skriver fodring med røde myggelarver, så mener du fodring med
levende
> røde myggelarver, eller?

Det er underordnet om de er frosne eller levende.

Carsten

Fra : Jørgen Østergaard

Dato : 14-11-02 13:54

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message
> levende
>
> Det er underordnet om de er frosne eller levende.
>
> Carsten

Hej Carsten,

Måske er det mig der har misforstået noget, men vil du være venlig at uddybe
dit svar lidt mere? -f.eks. hvad det er i frosne myggelarver, som kunne
forårsage bugvattersot?

vh. Jørgen

Fra : Plesner

Dato : 14-11-02 17:29

> Måske er det mig der har misforstået noget, men vil du være venlig at
> uddybe dit svar lidt mere? -f.eks. hvad det er i frosne myggelarver,
> som kunne forårsage bugvattersot?

Det er såmænd ikke noget, der er specielt i frosne myggelarver generelt,
men snarere noget, der ofte optræder i frosne røde myggelarver.

Undersøgelser peger på, at det er bakterierne Aeromonas punctata og
Pseudomonas fluorescens, der fører til sygdommen. I følge bl.a. afsnittet
om sygdomme i det tyske 'Aquarien Atlas' fra Mergus, kan selve hævelsen i
de indre organer (som er et af symptomerne på bugvattersot) fremkaldes af

Fra : Jørgen Østergaard

Dato : 14-11-02 21:08

Hej,

> [...]
> de indre organer (som er et af symptomerne på bugvattersot) fremkaldes af

Tak for svaret -jeg var af den opfattelse at de fleste fodertyper (inkl.
bakterier) ikke kunne overleve længere tids nedfrysning, men det kan jo være
at jeg skal revidere den opfattelse...

vh. Jørgen

Fra : Plesner

Dato : 14-11-02 17:14

> Når du skriver fodring med røde myggelarver, så mener du fodring med
> levende røde myggelarver, eller?

Næh, frosne såmænd...

Plesner

Fra : Tina Bach Nygaard

Dato : 14-11-02 10:28

Husk at indstille alt fodring det er meget vigtigt og hårdt angrebne fisk
som demasonien skal fjerne fra akvariet, da bugvattersot er meget smitsomt.

Mvh Tina

Fra : Thomsen

Dato : 18-11-02 10:17

"Tina Bach Nygaard" <tinab@dsr.kvl.dk> wrote in message news:<3dd36b3b$0$15017$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> [...]
> som demasonien skal fjerne fra akvariet, da bugvattersot er meget smitsomt.

Jeg takker for de mange gode svar. Behandlingen er i gang. Dog døde
den omtalte fisk, men resten ser ud til at have det fint.

Skal man indstille fodringen helt, eller hvordan?

Fra : Carsten Gall

Dato : 18-11-02 12:28

Thomsen <ken_thomsen@yahoo.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a6e9cf36.0211180117.71cd4fcd@posting.google.com...
> [...]

> den omtalte fisk, men resten ser ud til at have det fint.
>
> Skal man indstille fodringen helt, eller hvordan?

I den efterfølgende tid skal du være meget opmærksom på at alle fisk er i
god form, og ved den mindste mistanke
giv dem en omgang mere. Efter behandlingen er overstået, skal du lave et
par kraftige vandskift, for at få alt medicinen
ud af akvariet.

Ang. fodring, så har jeg aldrig stoppet med at fodre fiskene. Nogen gør
det, men hvorfor det skulle være nødvendigt har jeg aldrig fået et
ordentligt svar på, og indtil det kommer vil jeg forsætte med at fodre.

Carsten

Fra : Tina Bach Nygaard

Dato : 18-11-02 12:35

Jeg vil ikke fodre overhovedet før du er færdig med at behandle da det er en
bakterie i tarmene og fiskene får vand i bughulen. Jeg havde pågældene
sygdom sidste år hvor jeg var for sent ude og mistede mange fisk . Det var
dog hovedsageligt de hunner der havde gumlet der overlevede fordi de ikke
havde spist. Det er som om de ikke bliver angrebet eller mildere angrebet
når der ikke er noget i tarmen. Når du stater fodring igen skal du starte
med flagefodder og vente nogen tid med frostfodder fordi der kan være fisk
som har været angrebet men har klaret den som derfor er lidt sart, heller
fodre lidt sparsomt da det er en grim sygdom der hurtigt kan udradere hele
din fiskebestand.