Sejlklubberne i Svanemøllen
Fra : Michael Thomsen

Dato : 13-11-02 00:14

Som snarlig tilflytter til Kbh. har jeg kigget lidt på sejlklubberne i
Svanemøllen havn. Er der stor forskel på hver af de tre? Er der fx stor
forskel på aldersfordelingen i klubberne, faciliteterne i klubberne,
kvalitet og omfang af sejlerskole, kontingenter, eller lign.?

Og så er jeg lidt i tvivl om hvorledes pladsfordelingen i Svanemøllen
fungerer. På http://www.smhavn.dk/page3.html står der:
De 3 klubbers sideordnede ventelister afleveres til Svanemøllehavnen,
der fordeler de ledige pladser efterhånden som de opstår

men længere nede står der så:
For tiden vil der være kortest ventetid ved indmeldelse i ØSF.

Hvordan kan der være forskel i ventetid hvis de er sideordnede?

Vh, Michael

Fra : Allan Unnerup

Dato : 13-11-02 15:32

Hej Michael

Helt basalt tror jeg ikke, at der er den store forskel.

Med bedste råd er at møde op i kontortiden og få en snak med et
bestyrelses-/udvalgsmedlem. Besøg en af restauranterne, få en bid mad og
mærk stemningen. Passer den til dig?

Jeg har selv været medlem af Sejlklubben Sundet i nogle år og er fint
tilfreds. Vi er ved at få bygget nyt klubhus ude på den nye nordmole med
hvad dertil hører. Se klubbens hjemmeside: http://www.sundet.dk/. Siden er
meget omfattende. Jeg kan godt lide den afslappede og uformelle stemning i
klubben. Tager du fx børn med i restauranten kan de få nogle farvekridt til
at tegne på papirsdugen med, så de ikke keder sig. Maden er rigtig god. Den
er lavet med kærlighed.

Jeg kender ikke KAS fra klubbens side. Deres iøvrigt udmærkede restaurant er
lidt formel, og lokalerne er ikke nær så hyggelige som Sundets. Men som sagt
Sundet får nye lokaler, så det kan ændre sig. Sidst jeg besøgte KAS'
restaurant fik jeg stegte ål med persillesovs, og det var ikke bare 3
stykker ål, men et helt bjerg. Hjemmeside: http://hjem.get2net.dk/kas/

KAS, ØSF (Øresunds Sejlklub Frem http://www.sejlklubben.subnet.dk/) og
Sundet samarbejder om juniorarbejdet i foreningen KØS. Hjemmeside:
http://www.kos-sejlsport.dk/

Klubberne har hver deres sejlerskoler og kvaliteten er i top. Kvaliteten er
temmelig ens klubberne imellem, idet de forskellige klubbers lærere er
cencorer for hinandens hold til "førerprøven", som det kaldes her.
Førerprøven er en udvidet duelighedsprøve. Den praktiske del af prøven skal
bestås i en langkølet gaffelrigger med bovspryd. Når først man kan sejle en
sådan sag, så føles plasticbådene (Drabant 24 og Spækhugger) som radiobiler.

Ventetiden på bådplads afhænger af ens ancinitet som aktivt medlem i de
respektive klubber (I hvert tilfælde i Sundet). Hver klub råder over et
bestemt antal bådepladser, så det kan måske forklare de forskellige
ventetider.

Jeg håber, at du kan bruge det til noget.

Med venlig hilsen
Allan